Monday, February 25, 2013

BILA KITA ADA AYAH DAN IBU

Assalamualaikum ...



Selamat pagi!  ...



Aku sekarang rajin follow rancangan 'Kalau dah Jodoh - Ustaz Kazem' dekat Astro Oasis. Kadang sampai ulang-ulang dengar dekat youtube. Amik ilmu. Sekali dengar kadang ilmu tu tak tersimpan  kat kepala. Bagus juga ada youtube. Boleh ulang-ulang selagi boleh. 


Semalam dalam dok godek-godek youtube aku jumpa pasal ceramah 'bila kita ada ayah dan ibu' juga dari Ustaz Kazim Elias. Korang dengarlah. Dengar baik-baik. Surelah menitis juga airmata. Bila dengar baik-baik, terasa banyaknya dosa dengan ayah dan ibu. Serius. Banyak benda yang kita buat tanpa kita sedar, kita boleh jadi anak derhaka.






Ustaz Kazim Elias nie anak yatim. Ayah dia meninggal masa usia dia 8 bulan. Dia cakap, orang tanya dia, "apa perasaan jadi anak yatim?". Tahu apa dia jawab, "saya bersyukur jadi anak yatim sebab tiada dosa dengan ayah saya".


Kita nie tak tahulah berapa banyak dosa ngan ayah dan ibu. Tak tahu berapa banyak! Semasa ada kita hargai. Kita peluk. Kita cium. Kita jaga. Jangan bila dah tak ada kita menyesal. Aku dengan ayah dan ibu, kadang ada juga tergigit lidah. Tipulah cakap tak pernah. Cuma aku nie mungkin sebab terlalu manja, rapat dengan ayah (terutamanya) dan ibu, tergigit lidah macam mana sekalipun, aku akan beralah walau apa jua keadaan. Akulah yang mula dulu minta maaf. Aku tetap akan peluk dan cium ayah dan ibu aku. Peluk dan cium masa ada. Bila dah tak ada, apa lagi yang kita nak peluk dan cium?". 



Setengah orang malu nak peluk ayah dan ibu sendiri. Percaya tak? Macam aku, kalau dulu kecik-kecik, aku selalu duduk belakang ayah aku. Ayah selalu dukung aku. Ayah selalu letak aku dekat bahu dia. Tapi bila remaja, hubungan tu sedikit renggang sebab aku sibuk dengan dunia remaja aku. But, bila semakin dewasa ... aku dah boleh fikir. Ayah tempat aku bercerita dalam semua benda. Pendidikan. Politik. Kerjaya. Macam-macamlah.



Selagi ada ayah dan ibu, balik kampung satu kewajipan. Bila dah tiada, balik kampung pun dah takda serinya lagi. Takda kebahagiaan. Takda keseronokan! Betul tak??






CK : *bergenang airmata taip entry nie*

2 comments:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!