Thursday, April 10, 2014

SERANGAN MIGRAIN

Assalamualaikum ....



Malam tadi, aku migrain. Antara migrain yang paling teruk aku alami setelah sekian lama sihat walafiat. Sepanjang tempoh 5 bulan kahwin, inilah kali pertama aku kena serangan migrain. Rasa macam nak mati, tapi belooom. Hoih, orang yang pernah migrain je tahu azab juga bila kena serangan yang tak tentu masa datangnya. Kena pasrah manjang.

Aku start migrain dekat office, tengahari after lunch aku dah rasa mata kiri dah sakit, naik kat kepala pulak ... Pastu leher jadi keras tetiba! Entah macam mana kuatnya semangat aku time tu, boleh lagi aku pulun buat kerja. Yelah, sejak 3-4 bulan ni keje banyak sangat. Nak bertangguh tu rasa tak sanggup sebab takut jadi bertimbun-timbun. Maka aku gagahkan diri juga buat keje. Tapi aku dah call hasben awal2 suruh jemput aku on time. Alhamdulillah, hasben aku menurut perintah. Terima kasih sayang.

Sampai rumah, terus aku baring kat sofa. Tapi tak boleh nak lelap mata. Masuk bilik tidur, terus berselimut. Tutup lampu bagi gelap ... sejam aku cuba utk tidur. Sakit jangan cakaplah, Allah sahaja yang tahu ... berdenyut tak hengat! Aku rasa mata kiri macam nak terkeluar je punya sakit. Terlelap sekejap. Tak sampai sejam pun. Tengah2 lelap migrain menyerang teruk sangat ... sebab tak tahan sangat aku terus ketuk dan tampar kepala sendiri berkali kali. Sambil menjerit sakit! Aku bertindak sekelip mata sebab tak boleh kontrol sakit.

Ya Allah ... dugaan apa ini?

Hasben aku yang tengah seronok tgk internet, mesti terkejut. Aku sedar sedar dia dah ada kat sebelah, sambil tanya aku kenapa? Hasben urut urut kepala. Pastu dia siap buat air yang dah dibaca dengan ayat-ayat suci Al-Quran untuk aku minum. Aku langsung tak boleh buka mata. Sebab kalau buka, mata rasa sakit sangat. Hasben sudah solat bagai dia temankan aku. Urut kepala, letakkan ubat ... sapu air kat kepala. Aku kalau mula sakit, cakap pun merepek2. Nampak benda bukan2. Hoih, nampak sangat lemahnya diri aku.

Ntah macam mana dan bila, aku dah tertidur. Aku sedar hasben ada kat sebelah. Mesti dia temankan aku dari awal malam. Sian dia, dah la tak makan malam tadi. Aku memang tak masak, balik keje terus cari katil. Aku bangun tengok ... dia cuma makan coklat crispy dalam fridge yang dah keras tu. Rasa sayu sangat hati ini! Yelah, biasanya camna pun aku usaha juga masak kalau tak singgah mana-mana untuk makan malam. Hasben aku memang jenis suka makan. Dia komen tak sedap ke hape ke pasti dia akan makan. Dia pun faham aku takdelah terror sangat pun masak. Bila sakit, apa pun tak boleh buat.

Bangun pagi tadi, kepala masih sakit sikit sikit. Tapi takdelah teruk sangat. Pagi tadi pun aku tak sempat buatkan hasben breakfast. Aku beli je mee grg dekat kafe rumah tu. Tengahari pulak jumpa hasben, dia kata mee grg tu tak sedap. So, nampaknya esok aku kenalah buatkan dia bekal. Kalau tak, kebulur hasben. Office baru dia susah nak cari makan, sebab takde kafe dan jauh pulak tu.

Dan serangan migrain semalam juga, yang pertama hasben tengok aku sakit macam mana. Aku terdengar dengar hasben cakap, 'kenapa sayang tampar kepala sendiri, jangan macam ni...'. Lepas tu hasben cakap apa aku dah tak dengar sebab sakit tu menyebabkan telinga aku jadi berdengung.

Selama ini, aku cerita je kat hasben yang aku ada migrain yang teruk. Kadang makan painkiller pun tak jalan. Sekarang hasben nampak sendiri teruknya sakit yg aku lalui. Walaupun tak selalu datang, tapi sesekali datang rasa macam uiiiisssssshhhhh hazab ok. Sebab tu, aku jaga sangat makan ... aku jaga juga tak bagi kepala berpanas sangat .... aku jaga supaya aku tak berada tahap stress yang melampau. Sebab itulah, kalau aku sedih or terasa hati dengan sapa-sapa aku cuba juga happykan diri aku. Senang cakap, aku tak boleh stress tahap melampau. 

Harap, aku tak selalu sakit camni. Rasa kesian dekat hasben. Ini belum ada anak. Kalau ada anak, hasben la yang amik tanggungjawab jaga masa aku sakit. Dulu masa aku sorang, aku tak kisah sangat sakit. Sekarang dh ada family kecik, rasa biarlah sihat sentiasa supaya aku boleh jaga family kecik aku dengan baik.




p/s : Ya Allah ... Sihatkanlah tubuh badan ku ini. Ameen!

2 comments:

  1. Hai..

    Semoga cepat sembuh..ada tips kesihatan boleh membantu..

    ReplyDelete
  2. cách làm kem dưỡng da từ thiên nhiênKhông phải ai trong chúng ta cũng biết về công dụng của lá trầu không. Trầu không là loại cây thân leo, lá có hình dẹt và dài, trong tự nhiên lá trầu không mọc hoang dại ở vùng nông thôn hay vùng miền tây nam bộ. Lá trầu không có rất nhiều công dụng, người ta dùng dây trầu không để trí phòng khách giúp thanh lọc không khí rất tốt. Bên cạnh đó lá trầu không còn có công dụng làm đẹp rất tốt.
    cách làm kem dưỡng da mặt từ thiên nhiênTàn nhanh và nám da còn do các tác nhân từ môi trường bên ngoài tác động vào như việc bảo vệ da da không tốt sử dụng mỹ phẩm không rõ nguồn gốc
    cách làm kem dưỡng trắng da từ thiên nhiênKhông phải ai trong chúng ta cũng biết về công dụng của lá trầu không. Trầu không là loại cây thân leo, lá có hình dẹt và dài, trong tự nhiên lá trầu không mọc hoang dại ở vùng nông thôn hay vùng miền tây nam bộ.
    cách làm kem dưỡng da ban đêm từ thiên nhiênCó một làn da trắng mịn luôn là niềm mơ ước của hàng triệu chị em phụ nữ.
    kem dưỡng da mặt chiết xuất từ thiên nhiênNhưng làm sao để có làn da trắng hồng mịn màng, đến spa thì cho phí quá đắt đỏ, chị em đã tìm đủ mọi cách mà làn da vẫn không cải thiện.
    kem duong trang da ban dem tot nhatĐó có thể do chị em phụ nữ chăm sóc da không đúng cách, hoặc sử dụng những loại sản phẩm không rõ nguồn gốc,
    kem dưỡng trắng da ban đêm loại nào tốtkhiến chị em tốn nhiều công sức mà vẫn không cải thiện được làn da.
    kem duong trang da ban dem danh cho da nhonViệc dưỡng da ban đêm có lợi ích gì không? Việc dưỡng da ban đêm luôn được các chị em phụ nữ quan tâm, bởi vì nếu không dưỡng da đúng cách sẽ nhanh dẫn đến quá trình lão hóa.
    kem duong trang da ban dem hieu quaDưỡng da ban đêm sẽ giúp các tinh các tinh chất từ kem dưỡng thấm sau vào da nuôi dưỡng và tái tạo tế bào hiệu quả.
    kem duong trang da ban dem nao tot nhatVì ban đêm là lúc da hấp thu dưỡng chất hiệu quả, các lỗ chân lông giãn nở, da hô hấp và trao đổi chất mạnh mẽ nhất nên dưỡng da ban đêm là việc nên làm để ngăn chặn quá trình lão hóa

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!