Saturday, February 28, 2015

JADI MAK MAK

Assalamualaikum...

Tadi anak soleh aku buat perangai sikit sebab perut kembung. Menangis tak ingat, dengan aku menangis sekali. Aku ni nampak je muka kental, hati macam tisu. Hahahaha. Luluh hati oi tgk anak nangis mcm kena dera je. Walhal perut kembung. Biasala baby baru luruh pusat mulalah perut kembung. Bertabahlah aku dan tok dia skali. Sejak pegang title mak mak ni, takda istilah tido cukup. Siang berjaga, malam pun berjaga. Sampai tersenguk kat bucu bantal anak soleh aku tu. Dgn mak aku sekali terpaksa bangun 1-2 pagi tuam perut anak soleh bagi kentut buang angin.

Sejak jadi mommy, aku mmg cepat je berair mata. Tengok anak nangis kuat sikit, aku nangis sama. Anak tido, bila dok usha wajah anak soleh, meleleh lagi air mata. Time preggy berhati waja betul aku, nak nangis pun susah. Nangis time anak soleh tak gerak dlm tummy dan time baru tau kena czer....itu memang aku tangkap leleh habis! Dah ada anak baru tau bukan senang jd ibu. Hati kena kuat. Jiwa kena tabah. Semangat kena jitu.

Nasib baik berpantang kat kg. Mak la yg tolong ajar itu ini. Yelah aku kan zero pengalaman jaga baby baru lahir. Nak mandikan anak soleh sendiri pun takut sbb kecik sangat lagi. Nak mandi kena la minta tolong mak aku pegangkan. Pernah sekali je la aku mandikan anak soleh sendiri sebab mak aku pegi checkup utk warga emas. Kalau dah 6-7 bulan ke atas baby tu pernahlah aku jaga...jaga anak abang dan adik aku. Betullah apa yg collegemate aku ckp dlu, jaga anak orang tak sama dgn jaga anak sendiri. Lagi mencabar jaga anak sendiri.

Dah jadi mak mak ni hati tak boleh touching tak bertempat. Kang anak soleh tengok, dia berkata dalam hati plak..'alahai mommy...mcm agar2 tau hati tu!'. Sebelum anak cakap apa2 kena kuatlah jadi seorang ibu!!

Baru anak sorang....baru 17 hari jadi mommy, dah goyah...hahahahaha. Kuat semangat!


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!