Thursday, September 3, 2015

PUREE EPAL UNTUK ISKANDAR

Assalamualaikum....


Lately aku merajinkan diri sikit nak menyedapkan puree utk Iskandar. Tahu la Iskandar kalau makanan tak sedap, dia cebik2 mulut tu. Pastu buat muka. Sentap mommy nak oooi! Paling ketara kalau aku buat puree brocolli, macam dipaksa bila nak makan. So, untuk buat Iskandar terus berselera bila nak makan kenalah aku rajin gugel recipe puree ni.

Minggu ni aku dah start pelbagaikan puree Iskandar. Disebabkan working mom kan, so kena la buat stok. Seminggu 2 kali aku restock puree utk Iskandar. Minggu ni aku buat puree epal + kurma dan cauliflower + kurma. Iskandar tak pernah makan lagi puree. Resepi mudah je.

Resepi : Puree Epal dan Kurma

Bahan ;

  • 3 biji epal merah
  • 3 biji kurma
Cara:
  • Kupas epal, basuh dan potong kecik
  • Kurma dibuang biji
  • Kukus kurma dan epal dalam 10 minit
  • Kemudian blend halus kurma dan epal ini
  • Masukkan dalam bekas kecil, labelkan tarikh dan masukkan dalan fridge (tempat beku)

Macam biasa mommy Iskandar test dulu puree ni. Sedap! So, yang baki2 tu memang aku la makan. Rasa lemak lemak, masam manis. Untuk cauliflower pun sama je step dia. Cuma epal tu tukarkan dgn cauliflower. Dah cukup 7 bulan baru aku akan bagi Iskandar makan bubur nasi plak.

Sekian untuk recipe hari ini. Ngeeeeeee


P/s : Update entry dalam kete...tunggang terbalik menaip. Hahahaha

4 comments:

  1. Bole try ni hihi mggu dpn bby nk msuk 6 months. Tq sis. X sabo tgok ank mkn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh la cuba....tengok bb juga, kadang ada yg suka puree...ada juga yg taknak

      Delete
  2. rajin mommy.. anak saya langsung x nak makan puree..macam-macam puree try.. semua disembur.. last2, memang dari 6 bulan saya bagi bubur nasik.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tekak Melayu betul ni....takpe nanti boleh ajar makan benda lain plak.

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!