Friday, July 11, 2014

ASAM PEDAS OMAK MERTUA DEN

Assalamualaikum ...


Dah masuk hari ke-13 puasa, baru aku up satu gambar menu. Bulan puasa ni tekak aku amat serasi dengan asam pedas. Nak-nak asam pedas resepi omak mertua aku tu. Perghhhh ... terangkat habaq hang. Balik kampung utara nanti, aku nak masak asam pedas ni kat mak aku. Nak tengok, apa kata dia ... he he he!

Sepertimana aku dok habaq pasal asam pedas dalam entry semalam, hari ini aku jajakan gambar asam pedas pulak. Bukti kata aku masak. ngeh ngeh ngeh. Masa awal puasa aritu aku buat asam pedas ikan tenggiri, hasben aku komen tak cukup masam. Walhal pada aku dah masam dah. Takpe, kali boleh cuba lagi untuk improvekan.

Disebabkan tekak aku serasi sangat dengan asam pedas, 2 hari lepas aku ajak la hasben cari ikan parang kat Pasar Borong Selangor. Malangnye pueh berpusing, ikan parang takdepun. Sekali, hasben cadangkan amek ikan jenak ajelah. Aku on je ... tak mabuklah ikan jenak buat asam pedaskan. Balik keje petang tu pulun la hasben n wife dekat dapur. Hasben tolong basuh ikan, aku pulak potong sayur dan prepare bahan tumis buat asam pedasnye. 

Masa start masak tu, aku dah niat ... kali ni nak masak yang terbaik untuk suami. Dengan kasih sayang berganda-ganda. Aicheeeeh! Memandangkan start masuk dapur 6.30pm, maka tak sempatlah buka puasa dengan nasi. Masa azan Magrhrib tu, kami minum air dengan makan buah-buahan dulu. Lepas tu siap mandi bagai barulah makan nasi! Orang yang paling tak sabar nak makan asam pedas .... adalah aku! Dan yang paling teruja nak makan hasben aku ler ....

Bila dia tengok dan rasa asam pedas ikan jenak tu, terus dia cakap, "ini kalau omak tengok asam pedas nie, sure menangis sebab menantu dia dah tau masak macam dia!". Cheh, kembang setaman dipuji sedemikian. kah kah kah! Sila saksikan, terliur tak korang? he he he


Petang tu hasben aku tolong masakkan nasi, biasa aku masak sepot je. Tapi dia masak sepot lebih. Tanda teruja nak makan asam pedas. Petang tu aku cuma masak asam pedas ikan jenak dengan terung goreng berlado. Simple je. Laju je hasben aku makan. Siap tengah malam nak repeat. Last-last dia tidur. Dia tak habis-habis puji asam pedas aku malam tu. Dia kata sebelum ni tak jadi pun macam nie, kali ni memang betul menepati citarasa tekak dia. Alhamdulillah.

Aku habaq kat dia, aku masak dengan niat untuk suami dan penuh kasih sayang. Pastu dia balas, "sebelum ni tak cukup kasih sayanglah masak??". Ekekekeke ... kali ni kasih sayang bergandalah aku jawab. ha ha ha.


Dan ini pula adalah terung goreng berlado itu. Sedap juga. Aku jarang masak terung pesen nie. Selalu buat kari terung dengan ikan kering je. Ini permintaan hasben. Dia yang nak macam nie, so aku layan je. Recipe pun main campak je ... dia kata rasa semua okey ... okeylah tu kan. Nanti-nanti boleh improvekan skill memasak lagikan. Banyak lagi recipe yang aku belum cuba untuk santapan suami. Keadaan belum mengizinkan dan kadang .... kemalasan sikit-sikit datang melanda. Kena tepis malas tu laju-laju.

Sekian, entry hari ini ... malas dah nak taip. Resepi pun malas pulak nak share. Lain kalilah kalau rajin yek. Bubye korang! Love ketat2!!



p/s : 2-3 hari ni asyik batuk-batuk je.

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!