Thursday, July 23, 2015

CERITA DI HARI RAYA



Assalamualaikum ....
 
 
Hye, Selamat hari raya ... maaf zahir batin. Semua orang sibuk update pasal raya. So, aku pun nak update juga la. Tapi jangan harap la blog aku ada gambar ketupat lemang bagai ye. Masa raya aritu aku lebih sibukkan Iskandar. Dukung dia sana sini. Walaupun Iskandar behave sangat, tapi tak gamak aku nak letak Iskandar tergolek depan tv. Anak cucu rumah omak mertua aku ramai, yang kecik-kecik pun ramai, so aku menrisau la kot ada yang berlari sana sini tak nampak Iskandar tengah tergolek baring. Untuk keselamatan, aku dan hasben bergilir-gilir dukung. Kalau ada kerja nak buat, baru bagi anak buah yang dah besar sikit pegangkan. Pestime beraya rumah mertua, aku tak tahu nak buat apa. Sebab ramai sangat ... dah buntu nak tolong yg mana satu. Time hari raya paling kuat aku basuh cawan je. Rasa kekok la pulak, sebab kalau beraya di Kedah, aku akan jadi tukang masak. Semua benda aku tolong. Tapi bila dok rumah mertua, terus tak reti nak buat apa. Bukan malas tau ... tapi kekok. Mungkin baru pastime raya sini. Lama-lama esok harap aku boleh la membiasakan diri.
 
Meriah juga la beraya kat rumah mertua aku. Sanak saudara dorang ramai sangat. Sehari sebelum raya, hasben aku sibuk bakar lemang. 25 batang juga la buat lemang tahun ni, tapi secubit pun aku tak rasa sebab takda keinginan dan penat pun ada juga. Aku plak sehari sebelum raya, tolong basuh ayam untuk buat rendang dan kari ayam. 10 ekor tau ayam. Memang macam nak kenduri dah. Memasing ada part memasing buat kerja. Ada yang masukkan beras pulut dalam buluh, basuh ayam, rebus ketupat nasi, cuci tingkap...mop lantai. Yang melepak saja pun ada, macam tak ada apa yang akan berlaku esok. So, mari kita buat tak tahu ...heeeeee! Yang ada anak kecik macam aku, kebanyakan masa bila Iskandar bangun, memang layan dia ajelah. Lumrah la tu. Dulu turn orang lain, sekarang turn aku plak belek anak ... tapi mana yang boleh tolong tu, aku tolong la ... termasuk tolong makan. ha ha ha ha. Takdelah nak kelek anak je manjang khaaaan.
 
Hari raya kedua, hasben aku masak soto. Terbaik. Biras plak buat nasi minyak. Terbaik juga! Aku kalau time raya tak makan sangat soto bagai ni. Perut aku mesti nak cari nasi je. Ntah kenapa ntah. Kalau dok rumah mak sendiri, petang raya je aku dah masak nasi. Goreng ikan bilis then letak kicap. Perghhhh sedap baqq hang!! Memandangkan dok rumah mertua kan, pls behave la kan. Jangan nak pelahap sangat. Walaupun perut aku minta nasi sampai kejung rasanya. Nasi baik ada ketupat nasi tu, so melantak-lantak la dengan rendang ayam. Sebut bab rendang ayam, mertua aku buat rendang memang meletops. Pedas kot! Dah nama kahwin orang nismilan, terpaksa melantak pedas-pedas pagi raya. Sudahnya raya kedua, akulah penghuni tetap mr. jam***! Seksa asyik berak-berak tau. Rendang cili api punya pasal. Siap aku cakap ngan hasben tak pernah aku sakit perut ketika beraya. Ini rasa macam nak pakai diapers dah! Makan sedap, bahana dia pun sedap juga! Sampai kan tengah menaip ni teringat-ingat rendang ayam mertua aku tu. Sedap. Pedas berapi.
 
Raya ketiga, hasben aku  masak mee kari. Aku? Aku cuma tolong yang ringan-ringan je. huuuuuu. Celur mee, celur sawi, potong itu...potong ini. Tu je aku buat. Pengakuan jujur. Aku bila dah ramai-ramai, kekok dekat dapur. Nak-nak bukan dapur sendiri lagi la kekok. Maka, aku serahkan je pada yg pakar. Tolong pun mana yang mampu je. Time-time beraya camni, walaupun orang lain suka suki ... hati aku teringat dekat kampong sendiri. Selalunya aku lah yang sibuk. Teringat mak ayah. Teringat abang adik segala. Tapi takpe, dapat juga beraya. Lagipun seminggu sebelum raya, aku dah balik jumpa mak ayah dan adik aku. Buat penawar rindu. Siap pergi berbuka puasa dekat rumah dia lagi.
 
 
Inilah menu berbuka puasa kat rumah adik aku di Kedah. Masak simple-simple je, tapi bila makan beramai ... sedap sangat. Berselera je. Nak-nak makan menu kampung. Sedap tak terkira. Teringat-teringat kari ikan kembung rempah basah tu. Sedap sangat. Takpelah raya haji nanti turn dekat Kedah plak. Beraya la puas-puas. Makan ketupat palas sampai lebam. 
 
Raya keempat, aku dan hasben beraya ke rumah sedara mara sebelah hasben. Raya sampai lebam jugalah. Tengah malam baru balik. Ingat keesokkan harinya nak beraya lagi, tapi memasing dah letih. Akhirnya melepak kat rumah je. Yang rajin tu, tolonglah kemas rumah.
 
Raya keenam dah start kerja. Pengasuh Iskandar plak masih cuti. Jadinya, semalam Iskandar lepak kat ofis hasben. Tengahari aku pi lepak plak kat ofis hasben sampai petang. Rindu anak dengan bapak sekali. ha ha ha. Kat ofis aku takde orang sangat. Dah la sejuk gedi. So amek kesempatan la meninggalkan ofis sendiri. Main-main dengan Iskandar. Tidurkan dia. Kul 3 petang hasben ajak pi cari makan. Lapar. Dekat Putrajaya kedai makan melayu memasing masih beraya. Suka tak suka aku ajak hasben pi makan dekat Rasa Alamanda. Punyalah banyak menu, hasben ajak pi makan nasi mamak. 
 

 
Ni la nasi mamak dekat Rasa Alamanda yang mahai aku rasa. RM23.00 kot!! Kalau pi makan dekat Restoran Darussalam Presint 16 ke Presint 9 ke, mesti baru belas-belas je rege. Sentap betul dengan rege dia. Tapi dah amek, bayar ... makan ajelah. Jangan banyak songeh.
 
Hari ni plak aku bawa Iskandar ke ofis aku. Ofis aku pun sejuk sangat. Nasib baik Iskandar behave sangat. Sedap dia tido dalam econ. Lena je. Takde merengek takde apa. Aku plak yang jeles, rasa nak join je 2 kaki. Sejuk-sejuk econ ni tido sedap. Tapi tak bagus sangat orang kata. Aku plak bukan jenis tahan sejuk sangat. Hasben aku sorang je layan sejuk econ ni, aku rasa Iskandar pun ikut perangai dia. Nasib baik kat rumah takde nak pasang econ, kalau tak mommy memang dah lama  tidor luar. Nanges la.
 

Sekian, cerita hari raya aku yang campur aduk bagai. Tak tahu nak cerita apa lagi dah. Hati tak sabar nak balik keje ni. Boring melampau dok ofis. Mood raya je lebey!



p/s : 1st day masuk raya terdengar umpatan, haish...apa la, baru je 1 Syawal orang bermaafan. Tapi dia tu bantai mengumpat sesedap rasa.

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!