Monday, September 15, 2014

KARI KEPALA IKAN NYOK-NYOK YANG MABELES

Assalamualaikum ...


Sila terliur bila baca tajuk. Lepas tu, sila menceceh ailio kalau tengok gambar kari kepala ikan nyok-nyok yang mabeles untuk bakal mommy neh. Menu 2 minggu lepas, sebelum aku hilang selera makan. Masak untuk lunch di hari minggu sebab suami isteri tak plan pun nak keluar jenjalan. Takde mood. Dan bakal mommy macam tak larat nak jenjalan sangat pun. Baik dok rumah, masak sendiri dan rehat lepas tu. 

Tekak aku masa tu teringin sangat nak makan kari kepala ikan. Orang utara dan kari susah nak pisahkan. Aku memang penggemar kari. Nak-nak kalau guna rempah basah. Rasa nikmat sangat makan. Selalu kat kampung, mak akan buat rempah sendiri ... itu yang kari mak sangat sedap bagi tekak anak-anak dia. Aku pun dah siap simpan rempah kari basah dalam fridge. Nak masak terus bancuh. Tekak aku tak suka sangat kari serbuk tuh. Sampaikan aku siap minta resepi nak buat rempah kari sendiri dari mak dan juga makcik aku yang dok sebelah rumah. Kari ikan puyu makcik aku pun sedap jugak. Dia pun giling rempah sendiri. 


Ini adalah hasil air tangan aku. KARI KEPALA IKAN NYOK-NYOK. Sambil type entry nie, rasa terliur pula. Mulalah rasa macam nak repeat buat kari kepala ikan. Tapi nanti-nantilah, nak kena buat rempah basah dulu simpan, nanti nak masak senang. Tak perlulah terkial-kial masa nak masak.


Kari kepala ikan nyok-nyok nie aku regukan dengan kubis masak kicap. Kubis masak kicap nie memang peberet aku. Tak pun kubis nie aku buat masak lemak putih. Dah ada kari, so tak perlulah semua menu nak berlemak santan bagai kan. Not good untuk jantung ok. Menu lunch aku dan hasben weekend ritu kiranya memang simplelah, kari kepala ikan nyok-nyok, sayur kubis goreng kicap, ulam pegaga dan sambal belacan. Menu simple camnielah selalunya makan bertambah. Tak pandang kiri kanan dah, makan pun diam je .... menghayatilah katakan! he he he. 

Nanti ada masa aku update entry ni dengan resepi kari kepala ikan ye. Skang nie update mana yang mampu dulu. he he he. Nanti aku akan update juga lokasi kari kepala ikan yang aku pernah makan dengan hasben sebelum aku termengidam nak makan kari kepala ikan air tangan sendiri. mahal giler makan kat situ .... tapi kari dia tak best sangat bagi tekak aku. 

Citer tu later-later yek!




p/s : Mood memasak semakin meresap dalam jiwa. Dan baru aku sedar, aku lebih serasi masak menu kampung-kampungan sahaja.

4 comments:

  1. Ini tak simple pun....huhhhh..kijam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. simple la nie....akk masak kari je pun. lain2 sayur....

      Delete
  2. sedapnya kari tu...saya pun suka rempah basah dari serbuk..sepupu suami ada yang jual rempah basah kat ipoh..selalu jugak beli kat dia kalau ke sana..lain rasanya dengan rempah serbuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, rempah basah lagi sedap ... rempah serbuk tu kurang kick la....

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!