Thursday, December 5, 2013

Oh! NASI LEMAK SAMBAL GORJES

Assalamualaikum ...


Kemain tajuk entry aku. Gorjeslah sangat sambal ko kan? Aku rasa dulu aku dah war-warkan yang aku tak pandai langsung masak nasi lemak. Asal masak je, mesti nasi tu lembik ... tak pun mentah! Entah apa yg silapnye tak tahulah aku. Tension bila masak nasi lemak tak menjadi je manjang. Sampai tahap putus asa dah aku time tuh. Setahun gak le tak masak nasi lemak rasanya. Last aku masak nasi lemak, Krismas tahun lepas ... nie dah nak masuk Krismas 2013, kira dekat setahun jugalah!

But, satu pagi tu bila balik dari Penang ... aku check fridge, takda ape yang nak dimasak buat breakfast hasben-n-wife. Nak keluar makan, memang tahap malaslah. Lagipun hari minggu, better duduk rumah je. Boleh juga aku basuh dan kemas baju ke hape. Hasben memang ajak makan dekat luar, tapi letih melalui perjalanan utara selatan pun belum hilang, lebih baik belunjur kaki kat rumah .... selesa sket!

Pagi tu, yang ada cuma beras ... ikan bilis ... aku perasan ada sekotak santan. Ah, bolehlah nie try buat nasi lemak. Jadi tak menjadi no. 2 ... perut dah lapar. Perut aku nie memang biasa sangat, asal bangun je tidur, manjang bunyi minta isi! Tak reti nak sabor kadang tuh. Akhirnya aku pun mulalah masak. Ketang ketung ketang ketung kat dapur, maka siaplah nasi lemak sambal gorjes aku tuh!

Diet? Lepas kahwin nie ... rehat dari diet 2 bulan, tahun depan sambung balik diet. Itupun kalau tak preggylah!

Dekat 9.30am jugalah dapat merasai nasi lemak sambal gorjes nie. Mungkin masak dengan hati kot, tak sangka nasi lemak aku menjadi ... berderoi cantiklah daripada eksperimen2 aku sebelum nie. Kali nie langsung tak lembik dan jauh sekali mentah! Syabas utk diri sendiri. ha ha ha

Aku takdelah buat sambal ikan bilis pun. Aku buat sambal kosong plus bawang besau then ikan bilis tu digoreng garing. Ikan bilis gred AAA dari Pulau Pangkor, memang sodaplah. Takdenye nak gatai idung bila makan. Terima kasihlah dekat kawan yang sudi bagi ikan bilis mahal tuh. Murah rezeki awak nanti ye!

Sekali my hasben puji sampai kembang kecut hidung isterinye .... "sedap sambal nie .... boleh meniaga neh!". Boleh tahan pujian hasben aku. Tapi sambungan ayat selepas tu aku rasa tak boleh blah. Sekali hasben sambung .... "tapi nie kalau suruh buat lagi sebijik rasa macam nie, mahu bertahun baru dapat pulakkan ... he he he!". Baguskan lakik akak nie.....ayoooooooo

Resepi sambal untuk nasi lemak tu hasben aku yang bagi. Aku dengar dia borak-borak dengan BIL aku masa kat kampung. Siap bagi resepi kat BIL dia. Aku nie curi-curi dengar .... balik rumah je try buat. ha ha ha ... tak sangka menjadi. Walaupun curi dengar, aku dah minta halal dah resepi tu kat hasben. So, resepi nie dah halal dah ler.

Resepi sambal gorjes tu nantilah aku share. Lagipun sambal je pun .... maybe resepi sambal korang lagi sodap kot dari aku punya. kan kan kan?




CK : Naik penimbang, berat dah naik 5kg dalam masa sebulan! Hebak ar .... jaga laki dengan jaga perut sendiri same. Sabor ajelah!!




7 comments:

  1. Akak last masak nasi lemak, 12 tahun lepas. Sewaktu Adam dalam perut. Lembik macam bubur...sebab ada campur tangan hubby. Sampai sekarang akak merajuk tak nak masak nasi lemak. Hahahahah. Eh, resepi sambal gojes tu jgn lupa share ekk.. Sambal tumis pun akak lemah gak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Shaa Allah kak ... nanti saya share. Takdelah gorjes sangat kak...poyo je lebih....

      Delete
  2. wowowowowo sedapnya! akk! sy skrg mkn nasi stgh senduk je.huaaaa rindu nk mkn nasi banyak2

    ReplyDelete
  3. nak resepi...
    samalah dengan azie berat naik...huwaaa sadis je..
    jom diet balik kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti akak share....tak sempat skang nie, kekangan masa sket ....

      Delete
  4. akkk..entry yg ada makanan semua buat saya terliur..sapa nak bertanggungjawab ni??hahaha

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!