Sunday, December 29, 2013

SPRINT CLEANING DI HUJUNG MINGGU

Assalamualaikum ....


Semalam, tak plan ke mana-mana. So, aku dan hasben sibuk buat sprint cleaning dekat rumah. Mengelas, mengemas dan asingkan barang-barang yang sebenarnya adalah sampah. Aku kan jenis suka menyimpan itu ini. Kotak kasut kasut kosong aku simpan dekat lebih 20 kotak. Susun cantik-cantik sebab nak buang rasa sayanglah sangat. Manalah tahu kot nanti-nanti nak guna. Dulu aku rajin guna kotak kasut tu untuk isi barang pos kat mak di kampung.

Kemas punya kemas... dari dapur ke bilik, dari bilik ke dapur ... ternyata aku simpan selama nie adalah sampah yang sarat kat rumah sendiri. Tak nampak macam sampah sebab aku dah susun cecantik. Sampah mana ada yang cantikkan? he he he .... alasan alasan! Bila dah berhasben nie, dia suruh buang semua yang tak guna tuh, aku plak .... "jangan buang ... kite hantar recycle, nanti dapat gak beli roti canai 2-3 keping!".

Sebelum start mengemas ... siapkan breakfast dulu. Pagi semalam hasben nak makan kuewteow kerang. Pulun bangun awal, masak dulu. Pastu siapkan air buah untuk hasben. Atas faktor-faktor kesihatan hasben aku dah kena minum air tak bergula skang nie. Pepagi nak pergi keje pun aku blend air buah kat dia campur dengan ESP (Energizing Soy Protein Shaklee). Sedap ... sedap ... promo sket yek, kalau korang minum ESP nie blend dengan buah (epal hijau, orange, tembikai dll) perut korang akan cepat kenyang, badan tak letih dan sistem pencernaan adalah lebih baik. Pagi2pagi bangun tidur terus membuang. Hari-hari tau ... ;=)! So, bila membuang hari-hari badan akan jadi lebih sihat sebab takdelah nak simpan toxin dalam badan.

Stop promo. Sambung sprint cleaning yek ... he he he. Hasil dari sprint cleaning semalam. Berlambak sampah cantik aku buang (dalam hati sedih sket nak buang kotak-kotak tuh...)


Korang tengoklah ... ini baru sikit neh. Dengan kotaknye .. tin .. botol plastik, semua aku simpan. Aku kan jenis suke simpan barang recyle neh. Dah rasa semak rumah tu, kemas pastu hantar kat pusat recycle (Pusat Kitar Semula) Alam Flora dekat Presint 9. Sampah yang boleh dijadikan uwang. Asal barang jadi duit ... hehehehe. Kalau korang nak tau aku simpan semua kotak nie hampair 4 tahun .... ngeee ngeee....ngeri tak bunyi dia. he he he. Nampak sangat aku nie jenis penyimpan tak bertempat!



Lepas kemas dan packing, start masak untuk lunch pulak. Pagi dah goreng kuewteow kerang. Lunch aku masak simple je. Nak habiskan stok dalam fridge. Tengok dalam gamabr tuh, kuewteow aku memang berlambak dengan kerang. Biar senang hati hasben makan. Utk hasben aku up dengan telor goreng mata kerbau (kenapa mata kerbau yek? bukan lembu ke ... zirafah ke? gajah ke?). Pastu dengan jus buah epal + esp! Nyum ... nyum!

Lunch plak, aku masak sayur kangkung goreng belacan, kari ikan kembung (baik punya ... guna rempah basah-homemade), ikan pekasam dan ikan kembung goreng (takde dalam gambar ...). Sekarang nie, aku masak nasi untuk hasben ... untuk sekali makan je, no tambah-tambah. Nasib baik lah dia nak dengar dan ikut cakap aku. Aku sebanarnya nak turunkan berat badan hasben, tapi aku rasa berat aku plak yang naik sebab dok temankan dia makan. kah kah kah kah ....

Selesai lunch, terus aku siap nak hantar sampah cantik ke pusat recycle. Hasben plak tolong basuh pinggan. Alhamdulillah, lega rasa hati aku. Ringan sket keje bila hasben nak tolong. Walaupun tak selalu dan tak kerap sangat, tapi aku amat menghargai bila hasben tolong aku kat rumah. Kadang bila dia rajin, dia basuh pinggan ... sidai kain, kemas bilik tidur. Itu pun aku rasa dah cukup baik dan bersyukur sangat. Bab sidai kain aku la selalu minta tolong hasben, sebab kadang tak sempat nak buat 2-3 kerja dalam 1 masa. Thanks ye hasben. Saya sayang awak sangat!



Sampah yang hampir penuh satu lift. Bila terjumpa jiran, dia tanya nak pindah rumah ke? Ngeh ngeh ngeh .... Bukan pindah rumah wahai jiran, tapi nak luaskan pemandangan dalam rumah tu. Semak!


Hah kau, penuh seat belakang! Dah macam lori sampah dah. Eh, bukan ... kereta sampah. he he he he. Lepas tu, hasben nasihatkan aku lepas nie janganlah nak simpan barang-barang banyak camnie. Eh, perempuan kan memang camtu ... kadang sayang tak bertempat. heheheheh. Setetle semua, hasben meneruskan pemanduan ke pusat recycle. Kita jual semua ... asal barang jadi wang!!


Hasil jualan sampah cantik yang aku dapat sebanyak RM11.24. Okehlah tu kan. Boleh la nak beli ikan kembung ke ... ikan sardin ke ... sekilo! Tak pun makan roti canai kat restoran mamak. Hasil titik peluh di rumah sendiri. Ni, nak buat sprint cleaning kali kedua plak. Kasi clear semua yang ada. Settle menjual semua barang recycle nie, pergi plak office kawan hasben dekat Sepang. Lepak dari kul 5pm sampai 12.30am. Hebatkan! Sampai kebas bontot aku ... kebas + lebar bontot sebab duduk je! Lelaki kalau jumpa kawan lupa sekejap kat isteri yang setia menanti ;=(

Panjang plak entry nie, lenguh tangan menaip. Kang sambung yek ... walaupun aku tenggelam timbul update belog nie, aku harap korang setia bertandang. Cheeewaaaaaaaaaaaah! Nak pi siapkan breakfast kat hasben jap ;=)





CK : Potang nie balik kampung omak mertua laie ... ;=) makan makan la jawabnye, terus jadi bam bam!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!