Thursday, July 17, 2014

MENU BERSAHUR

Assalamualaikum ...


Bulan puasa nie, sedap bercerita pasal menu berbuka dan bersahur. Macam aku, time berbuka puasa memang tak masak. Seperti sedia maklum, aku kan kene keje. Untuk bersahur, setiap kali sahur aku akan masak. Wajib. Puasa tahun ini cuma 3 kali sahur je aku tak masak. 2 kali sebab terbabas tidur dan yang sekali tu, hasben taknak makan ... dia nak makan buah je. So, takyah masak. 

Kalau ikut hati hasben dia taknak sangat makan berat time sahur. Tapi aku tak boleh, nanti aku lapar. Perut berdangdut je. So, baik aku masak nasi bila sahur. Kenyang pun makan. Boleh la perut bertahan sampai time berbuka. Lagipun, makan sahur tu kan sunat. Setiap kali sahur, hasben nak ada 2 menu je ... sup dan masak sambal. Tak kisahlah sup apapun dan sambal. Aku setuju je dengan cadangan menu hasben. Dan itulah yang aku selalu masak pun. Cuma, untuk sahur aku suka makan sambal ikan talang. Buat kasi pedas-pedas sikit. Sedapnye ... nak-nak dengan sup cendawan campur suhun. Slurrrpppp kesedapannye!


Ini menu sahur aku 3 hari lepas. Sayur bayam, bilis goreng dan sambal kerang ... kemudian buah-buahan. Menarik sikit sebab ada sambal kerang. Dah lama jugalah aku tak makan sambal kerang nie. Aritu ada pergi Pasar Borong Selangor. So, belilah kerang 1 1/2 kilo. Balik rumah, hasben basuh dan stimkan. Bab mengopek kerang pun hasben yang buat. Selalu dialah yang rajin, kopek segala kerang nie. Pastu siap simpan dalam fridge. Aku cuma masak je. Alhamdulillah, hasben rajin membantu. Cuma bab memasak, banyak akulah yang buat. Hasben pulak akan bagi komen pada setiap masakan aku. Ok ke tak ok ... so, aku memang agak terbuka dengan segala komen dia. Takde kecik hati. Aku rasa lagi berlapang dada jika dia komen dengan jujur. Pernah juga dia cakap, ada masanye masakan aku kurang sedap. So, kenalah terima .... >p<


Inilah sambal kerang untuk hasben dan isterinye! Pedas-pedas manis, kalau dapat makan dengan nasi lemak ... alahai sedapnye lah. Nak-nak nasi lemak daun pisang. Aku memang menggila dengan nasi lemak daun pisang. Pantang nampak asyik nak beli je. Tapi takdelah selalu, berlemak penuh lingkaran di perut nanti. kikikikiki.

Dan semalam adalah hari ke-3 aku tak masak sahur. Terbabas tidur .... hari ni kepala dah pening sebab perut kosong. Kenalah banyak bersabar sampai time berbuka nanti ..... sabar sabar sabar!



p/s : Hari nie tak tahu nak berbuka dengan menu apa .... sllu buntu.

2 comments:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!