Thursday, November 6, 2014

IBU MENGANDUNG DAN KESIHATAN

Assalamualaikum …



2-3 hari nie aku tak cukup rehat rasanya. Balik keje, sampai rumah rasa nak terus tido je. Ada satu hari tu, dah tak sempat nak mandi dah, terus tido. Letih sangat. Sedar-sedar dah kul 11malam. Nak bangun mandi pun macam dah tengah malam sangatkan …. Not good. So, aku bangun just cuci muka je. Disebabkan awal sangat tido, tengah malam perut melapar. Nasib baiklah ada jugak makanan yang boleh dihadam dengan segera. Ekekeke. Hasben aku bising je tak mandi malam, dia cakap tak bagus untuk kesihatan. Tapi memandangkan kes terlajak penat, bolehlah dimaafkan sayangkan ….Selalunya balik je keje, hasben awal-awal lagi dah suruh pi mandi. Macam mak suruh anak mandi. Hehehehe. Katanya ibu ngandung nie tak elok mandi malam-malam sangat. Orang kata nanti air mentuban tu bertambah banyak. Yang nie aku tak sure sangat. Tapi pernah la baca dalam majalah Pa&Ma tu.

Macam semalam, sampai rumah 6.30 petang. Meleka je depan TV, hasben plak sibuk dok kira duit syiling yang dia simpan dalam tin biskut tuh. Nak tukar duit syiling tu nak beli sport rim kereta untuk isteri kesayangan ... kalau takde sport rim yang berkenan, baru nak saving balik duit tu dalam bank. Isteri asyik dok nyanyi sekian lama mengidam sport rim myvi. Tengok kereta orang lain lawa, nak juga kereta sendiri lawa. Hasben plak baik hati nak carikan ... lagilah teruja hati isteri. Last-last tabung tin biskut hasben jadi mangsa. Hik hooookkss hik hoooks.....Tapi  bukan aku yang suruh hasben  pakai duit tabung tu pun, hasben yang nak guna duit tu. Katanya dah lama simpan, so baik beli sesuatu yang kita boleh nampak dan pakai lama. Biar berbaloi katanya. Isteri suke je. Sukahati leeer!! Hahahaha

Hasben kira duit tak sudah-sudah semalam. Walhal aku dah sudah mandi, solat dan masak ... dia tak siap lagi kira duit. Aku plak yang suruh dia pi mandi cepat, sebab perut neh dah melapar melampau. Sebulan nie aku makan tak banyak sangat, tapi perut cepat lapar. Selera makan tetiba menurun. Bawa bekal pun makan tak habis, kalau beli nasi letak setengah senduk je. Tu pun berjolok nak makan. Apapun, sehari aku tetap cuba makan 5 kali, tapi dalam kuantiti yang sedikit. Akukan preggy mom yang keja rujuk dengan dietitian memanjang. Peliknye gula aku tak lepas bacaan 6 pun, tapi kena BSP sampai 36 weeks. Takpelah, demi anak bertabahlah. Sebulan 4 kali aku kena gi klinik kesihatan. Every 2 weeks. Kalau hari buat BSP, sehari 4 kali. Disebabkan diet aku sentiasa terjaga, bacaan gula aku selalunya 4 - 5.5 je. Ada sekali je terlepas ke 6. Aku pun jarang kena marah ngan nurse. Memanjang kena puji. Ha ha ha. Selalu nurse cakap, bagus gula awak ... bagus HB awak. Dah tu kenapa aku kena BSP? Ini puncanya doktor yang scan aku masa 5 bulan ritu, dia suspek baby aku cam besau dari sepatutnya nye kot. Tu yang terus kena MGTT. Lagipun that time, berat aku naik 1.5kg sebulan. Sepatutnya 500gm je sebulan. Dan atas faktor aku mengandung pada umur yang lewat, maka pemantauan dari nurse dan doktor ada kerap. Camtulah doktor tu cakap.

Last check up ritu, doktor bagitau siap-siap, bila sampai due date ... kalau aku tak merasa sebarang kesakitan nak bersalin. Wajib serah diri kat hospital. Kena bersalin paksa. Seram mommy dengar tau baby!  Yelah, mengandung anak sulung di usia melebihi 30 tahun, pemerhatian lebih la sikit. Aku pun angguk kepala ajelah dekat doktor tu. Apapun dah nak masuk 7 bulan nie, kain baju baby semua dah siap basuh dah. Tunggu nak pack je. Risau juga tetiba baby nak keluar awal ke hape kan. Kelam kabut pulak babah nanti nak cari barang bagai. Bagi memudahkan si hasben maka kenalah aku siapkan barang-barang untuk hangkut ke hospital dengan mudah.  Lepas tu kena buat checklist tampal siap-siap kat bag baby.

Actually, kadang aku rasa tak sabar nak tunggu anak soleh solehah nie keluar. Nak bau baby!! Dan setiap kali aku pandang baby ke budak kecik ke .... semuanya aku rasa comel dan nak cubit2 je pipi. Geram sangat! Tambah plak tengok anak Che Ta yang comel tu. Alahai geramnyelah ....





p/s : Hari-hari rasa takda mood je, asyik fikir nak balik keje awal main dengan baby dalam perut .... kikikiki


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!