Saturday, May 23, 2015

SHORT TRIP PERCUBAAN UNTUK ISKANDAR

Assalamualaikum ...

Menyepi lagi! Haih, tenggelam timbul betul blogger picisan nan sorang nie. Blog dah bersawang sikit, barulah nak menjelmakan diri. Tabiat baru aku sebagai blogger. Hiks! Dah on blog. tak tahu plak nak menaip hape. Buntu kejap. Urat perut banyak putus masa bersalinkan Iskandar tu memanjang buntu. Eh, Ada kena mengena ke? Confuse aku apa kaitan buntu dengan czer plak kan. 

Nak cerita apa ye? Owh, cerita yang masih segar dari ladang bebiri. Last 2 weeks aku pergi Melaka. Short trip. Bukan sesaje jenjalan tapi acara serampang dua mata. Berjalan-jalan dan memenuhi jemputan kenduri. Kawan hasben jemput ke majlis tahlil dekat Melaka on Sunday. Rumah kawan hasben tu dekat Bukit Katil. And hari Sabtu plak ada juga kenduri tahlil dekat Pedas, N9 ... kawan hasben juga yang jemput. Nampak sangat aku kekurangan kawan-kawan. hukhukhuk. Memandangkan kenduri di Pedas hari Sabtu dan kenduri kat Melaka tu hari Ahad, so hasben cakap baik kita stay semalam kat Melaka. Pedas dengan Melaka kan dah tak jauh mana pun. Dari kenduri di Pedas tu terus ke Melaka and check in hotel. Eh sukelah sangat hati ni. Sejak mengandung mana ada jenjalan. Nak-nak tido hotel, takde langsung. Ibarat pucuk dicita ulam datang mencurah-curah!

Anggaplah short trip ni sebagai percubaan bawa Iskandar jenjalan jauh sikit dari rumah wan dia kek Seremban tu. Dan percubaan Iskandar tidur hotel. Risau juga nak bawa Iskandar ke kenduri atau expo atau shopping complex bagai. Sebab Iskandar tak suka tempat yang havoc semacam. Nanti dia punya cranky pun mendatang. Semput terus mommy time tu kalau anak cranky! Ingat lagi masa pergi expo baby dekat Dewan MPS Seremban ... bukan main meragam dia. Pujuk-pujuk pun tak jalan. Naik haus aku memujuk. Sama juga masa bawa gi expo baby di SACC Shah Alam, meragam jugak. Jenuh memujuk. Sambil pujuk anak, sambil urut dada. Nak naikkan tahap kesabaran ke langit ketujuh.

Masa dekat kenduri di Pedas, Iskandar sangatlah behave. Iskandar macam tahu je Babah dia nak borang dengan kengkawan yang jarang-jarang sangat jumpa tu kan. Baik je dia. Bila dah bosan sangat duduk, berdukung ... bila aku dah lenguh dukung, aku bagi plak hasben dukung. Lantaklah menyembang ngan kawan sambil dukung anak ... hahahah, harap ada feel lah berceirita ye sayang. Sampailah Iskandar dah bosan dan ngantuk baru dia buat perangai. Itupun kejap je. Aku tepuk-tepuk sikit montot dia, terus tido. Alhamdulillah, baiknya anak soleh mommy nie. Lepas kenduri dekat Pedas terus kita orang shot ke Melaka, check in hotel kat sana. Nasib hotel best, book through agoda. Itupun last minute. Dapat juga rege murah dan berbaloi-baloi.

Dah masuk bilik hotel, mandikan Iskandar ... dah mandi, sejuk-sejuk Iskandar asyik nak lelap je. Walhal dalam kereta dah tido. Mentang-mentanglah tilam empuk ... bilik sejuk dengan aircond, lepas susu je nak tido. Iskandar tido kejap je, sebab 8.30pm tu kitaorang keluar pi cari makan. Lapar. Walaupun lauk pauk kenduri sedap sangat., tapi aku tak boleh makan banyak. Semuanya lauk pauk adalah species berapi. Daging masak lemak cili api, perut masak lemak cili api dengan rebung, rendang daging berapi, masak lemak cili api telur itik dan yang tak berapi cuma ayam goreng je. Yang lain semua berapi dan meletops! Malam tu kitaorang pergi cari asam pedas. Datang Melaka tak merasa asam pedas macam tak best. Yang kesian kat Iskandarlah, tidur dari hotel kena kejut ... masuk kereta tido balik pastu sampai kedai terus tak bangun dah. Penat sangat. Kenalah makan sambil baringkan Iskandar. Dah ada anak nie, nak makan pun tak boleh feel sangat, cukup sekadar kenyang dah le. Tempat makan asam pedas nie nanti aku story ye, dah lupa. Nanti aku tanya hasben sebab dia yang simpan segala gambar. Aku masa tu sibuk dok tepuk2 montot Iskandar. Sekarang nie, bab ambil gambar semua serah dekat hasben, sib baik hasben sporting.

Alhamdulillah, Iskandar berjaya untuk percubaan short trip ke Melaka ni. Dan juga berjaya behave sangat dekat kenduri tahlil kawan-kawan hasben. Tak meragam sangat la. So selesa la babahnya borak gaya orang bujang. Ketawa berdekah-dekah! Iskandar yang pandang pun confuse ... apakah ini kehidupan? Jumpa orang yang ketawa besar-besar sampai nampak anak tekak?

Next trip, akan berlakunya percubaan trip Iskandar ke utara. Trip yang memakan masa 5-6 jam dalam kereta. Iskandar dah 2 kali melalui trip utara selatan, tapi masa tu baru umur 7 hari. So, kebanyakan masa memang tido ajelah sementara nak tunggu sampai ke rumah aku di aloq staq sana. Trip kedua masa balik dari utara ke Putrajaya, keadaan masih terkawal sebab Iskandar juga masih banyak tido dalam kereta. So, mommy ngan babah bercintan cintun la macam orang baru akad nikah kekdahnye ;p! Now, Iskandar dah cerdik ... dan pandai buat perangai dalam kereta. Umur 5 bulan nanti akan berlaku trip ke aloq star ... harap2 Iskandar behave hingga langit ketujuh hendaknya. Janganlah nak cranky tak menentu ye anak soleh mommy nie.

Nanti aku akan update hotel yang best aku lepak kat Melaka hari tu. Bagi aku dan berdasarkan kemampuan aku, hotel nie menarik juga la. Paling best tilam dan bantal dia yang empuk sangat. Rasa taknak balik pun ada ... kihkihkih ....

Ada masa aku update lagi ye ... ;p


Love, mommy Iskandar.

1 comment:

  1. Yang penting, dia selesa. Kita pun selesa. Alamak menu kenduri tu semua sedap2 sungguh. Akak dah terliur ni.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!