Friday, January 15, 2016

AZAM BARU TAHUN 2016

Assalamualaikum ...


Bulan Januari 2016 dah separuh bulan dah pun, aku baru terkial-kial nak list tentang azam. Tahun ni semangat buat azam dengan harapan dan doa moga semua azam ini berjaya hendaknya. Last year, 2015 aku takda azam. Serius tak list satu azam apa pun. Masa tu, sibuk bersalin dan belajar cara-cara jadi ibu. Memang agak kelam kabut jugaklah hidup time tu. Nak seimbangkan antara suami, anak, kerjaya dan diri sendiri jadi terumbang ambing sangat. Now, Alhamdulillah ... makin okey dan masih usaha untuk improve  jadi anak, isteri dan ibu yang baik. Sebab dah macam okey terus berfikir bahawa azam dan matlamat hidup adalah penting. Sangat penting sebenarnya supaya kita tahu hala tuju kehidupan ini. Hasben aku 1 Januari tu dah siap azam baru dia, siap rakam kat henpon je. Azam main cakap macam orang temuramah dalam tv tu. Nanti nak dengar, playback ;p

Meh, aku list azam 2016 aku supaya jadi ingatan sepanjang zaman. Kalau korang rasa pelik dengan azam aku tu sila gelak jauh-jauh tau. he he he. 


1. Taknak Masak Untuk Dinner Sepanjang Weekdays!

Pelikkan azam aku. ha ha ha. Taknak masak pun masuk dalam azam. Macam ni, aku dah review sepanjang 2015 bila aku masak ... dan siap makan semua sampai kul 9.00pm @ 9.30pm. Dah siap makan basuh pinggan kemas dapur bagai dah dekat 10.00pm. Badan dah penat. Tengok anak lagi. Hasben pun kena juga layan borak sembang itu ini. Aku rasa macam masa terbazir kat situ dan aku kurang masa untuk spend dengan hasben dan anak. Aku rasa rugi sangat. Pastu tido kul 12mlm tak pun 1am. Esoknya bangun 5am. Rehat tak cukup. So, sekarang ni mulai Januari aku start beli makanan tak pun aku masak breakfast lebih. Forward sampai malam. Balik panaskan je. Untuk menu makan malam, hasben aku tak banyak songeh janji makan. Lagipun dah memasing decide nak makan sebelum 8.00 malam.

So, sekarang ni aku cuma masak pagi je for breakfast dan bekal anak soleh aku tuh. Kalau untuk weekend aku akan masak 3 kali sehari. Tu pun bila lepak kat rumah. If hasben ajak jenjalan atau balik rumah mertua, mari kita gantung periuk ;)

2. Masuk Kerja On-Time

Aku masuk kerja 8.30am. Tak ambil la time 8.00am tu, takut lagi lambat masuk opis. Last year masa 3-4 bulan penghujung 2015 asyik masuk lambat je. Kadang 8.40am ... kang 8.35am ... kira lambatlah. Nasib baik la boss cam okey-okey jugaklah. Tapi aku la malu tak jujur dengan masa kerja kan. So, 2016 ni Alhamdulillah kedatangan setakat ni masih ok. Kadang sampai 8.15am ... kadang 8.20am. Kira cun la punch card aku tuh! Harap berterusan selagi berkhidmat untuk negara. Aicheeeeeh!

3. Ion Baju Kerja Waktu Malam

Last year salah satu faktor masuk keje lambat adalah ion baju keje pepagi. Terkejar-kejar semua benda nak buat time pagikan. Nak ion bajulah, nak masak kat anaklah, nak kemas beg anaklah ... semua nak kumpul dalam satu masa memang stress sangat! Aku nekad berubah, Ion baju weekend untuk seminggu terus. Tak pun ion baju malam ... kalau nak ion baju pagi kena bangun lagi awal. Takmau ganggu time masak. Nanti lari time nak ke opis. Setelah setengah bulan berlalu, Alhamdulillah ... aku mampu ion baju terus untuk seminggu. Clap clap sket la weh!!

4. Pergi Kerja Dengan Pelbagai Niat

Selama ni aku pergi kerja kosong. Pergi kerja balik kerja, pergi kerja balik kerja. Sepatutnya kena ada niat yang jelas. Bukan niat semata nak kerja dapat gaji halal lagi berkat je. Patut tambah niat-niat lain supaya kehidupan kerja kita lebih bermakna dan mendapat lain-lain pahala juga. Azam ni terwujud bila aku pergi kursus dengan Prof Mohd Hanim. Beliaulah yang suruh list niat datang kerja tu. Contohla aku bagi dekat korang ...

  • Niat untuk mengeratkan silaturrahim
  • Niat untuk membantu rakan sekerja
  • Niat untuk mendapat gaji yang berkat
  • Niat untuk naik pangkat dan gaji (Prof tu cakap tak salah kita minta dan doa hal ini, biar kita dan Allah je yang tahu. Allah Maha Pemurah Prof tu cakap, mintalah apa sahaja. Jangan sombong dengan Allah)
  • Niat untuk belanja kawan makan
  • Niat untuk bercakap yang baik-baik
  • Niat untuk tidak mengumpat
  • Niat untuk memberi salam kepada sesiapa sahaja
  • Niat untuk senyum dengan sesiapa yang kita jumpa dekat office (Senyumkan sedekah)
Prof tu cakap lagi, kalau kita niat pergi kerja untuk naik gaji dan naik pangkat sahaja, maka itu sahajalah yang kita dapat. Tapi kalau kita niat benda baik yang macam-macam maka macam-macam perkara baik yang Allah bagi pada kita. So, aku azam untuk hadam segala niat baik untuk datang kerja. Kalau boleh semua perkara aku buat aku nak niat dengan jelas ;p

5. Solat 5 Waktu

Aku berusaha untuk meningkatkan prestasi solat 5 waktu aku ke tahap yang lebih baik. Aku usaha untuk sebolehnya taknak tinggal solat. Aku mengaku ada masanya aku culas, dek leka! Itulah aku nak improve sangat-sangat.

6. Solat Dhuha

Masuk tahun 2016, aku cuba menguatkan jiwa aku untuk melaksanakan solat dhuha. Sebab aku tahu kelebihan solat dhuha ini. Lagipun pegawai aku dulu tak pernah miss solat dhuha dan solat 5 waktu pulak selalu dia laksanakan awal waktu. Aku memang kagum sangat dengan beliau. Contoh ni aku dapatkan dari beliau, dan aku cuba untuk istiqamah. Alhamdulillah, weekdays kat opis setakat ni belum lagi tinggal dhuha. Cuma untuk weekend sahaja aku kadang ter'lupa' bila sibuk2 masak, buat hal rumah ... layan anak! Insha Allah aku akan cuba yg terbaik baiki diri.

7. Baca Al-Quran dan Habiskan 2 Juzuk Dalam Masa Sebulan. 

Tentang  baca Al-Quran ni, aku dah bermula dari bulan November 2015 tak salah aku. Bukan aku sorang-sorang tau buat benda ni, tapi dengan kawan-kawan dalam group wassap. Alhamdulillah, sehingga bulan Januari 2016 aku dah baca sampai juzuk 6. So, aku berazam dapat khatam Quran untuk kali keberapa aku tak pasti la....Jujur, dah lama sangat tak baca, mula baca memang merangkak sangat. Alhamdulillah, sekarang dah ok sikit ... semalam hasben tolong tegur mana2 yang salah tu. Harap azam aku tercapai.

8. Jahit Baju

Azam aku untuk siapkan baju kurung untuk diri sendiri sekurang-kurangnya sehelai dalam sebulan. Atau paling banyak 2 helai dengan niat nak improvekan skill ;p

9. Membaca Buku Ilmiah

Azam ni aku tak sure aku mampu buat ke tidak, tapi aku cuma akan usaha yang terbaik. Aku dah lama sangat tinggalkan buku ilmiah sejak habis study. Kepala otak terasa kosong kadang tu. Harap aku mampu baca buku ilmiah sekurang-kurangnya sebuah buku dalam sebulan ;p

10. Jadi Isteri dan Ibu Yang Terbaik serta Jadi Anak Yang Terbaik

Ini azam terpenting. Aku usaha untuk  menjadi yang terbaik buat suami, mak ayah, anak dan adik-beradik. Insha Allah.

11. Kurus??

Tak letak target besar sangat pun. Sekarang berat 68kg, dapat turun 10 kg pun dah cukup! Azam kurus ni macam wajib plakkan .... ha ha ha


Jangan rasa azam aku ni macam poyo semacam. Bagilah aku semangat untuk membuktikan bahawa aku mampu melakukan yang terbaik. Setakat ni, aku dah melaksanakan pelan-pelan sebahagian daripada azam yang aku senaraikan itu.

Tunggu sahaja 31 Disember 2016, Insha Allah jika panjang usia aku dan berada dalam kesihatan yang baik, akan aku review segala azam ini. Insha Allah!

Doakan aku, itu sahaja aku minta. Terima kasih ;)



Happy reading!


1 comment:

  1. hai , ain datang singgah sini dan follow awak
    salam perkenalan :)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!