Thursday, January 14, 2016

BEKAL UNTUK ANAK SOLEH

Assalamualaikum....

Sejak anak soleh dah boleh makan solid food, hari-hari kena masak untuk bekal ke rumah pengasuh. Hampir hari-hari bangun 5 pagi. Letih jugak tapi kesian anak soleh nanti tak makan pulakkan ... takkan nak harap minum susu semata-mata. Masa Iskandar umur 6 bulan, aku bekalkan puree. Macam-macam puree aku buat. Puree carrot, kurma, cauliflower, brocolli dan kadang bubur nasi aku blend dengan ayam, ikan, sayur, kurma dan kismis. Aku bekalkan Iskandar puree sampailah umur dia dalam 7 bulan lebih. Lepas tu aku start blend bubur nasi dan blend sekali dengan lauk pauk atau sayur. 

Bila Iskandar masuk 9 bulan, gigi dia dah tumbuh panjang ... besau-besau plak tuh. 4 batang atas dan 4 batang bawah. Hoih sakit kalau kena geget dengan anak soleh ni. Menjerit mommy tau. Iskandar tumbuh gigi awal, 4 bulan dah ada gigi. Masa mula gatal gusi. lagi sakan dia menggigit. Dah 9 bulan, Iskandar dah makan bubur nasi yang tak perlu blend lagi. So, aku kenalah siapkan lauk yang bersesuai untuk anak soleh ni makan. Biasanya aku masak lebih, boleh share dengan abang-abang kat rumah pengasuh aku sekali.

Picture atas ni antara menu yang aku masak minggu ni dan ada juga menu minggu lepas. Menu Iskandar memang simple. Janji tak pedas. Gambar 1st ikan kerisi masak pindang dengan sayur bayam. 2nd aku buat ayam kukus je ... mood penat sikit. Kalau penat aku malas ke, aku buat ayam kukus tak pun ayam grill. Senang. Gambar no. 3 tu aku masak ikan kerisi masak asam dan sup sawi rasanya. Gambar last sekali ayam masak lemak dengan kentang .... no cili api! Tunggu usus kuat dan hebat baru boleh makan cili api. Barulah nogori orang kata, masuk suku ke hape ntah!! hehehe


Pagi tadi pulak aku bangun lambat. Kul 6am baru bangun. Bercekau nak masak, last-last aku buat siakap steam je. Harap anak soleh makan la kan. Mommy baru bangun, tak sempat nak pikir. Tido malam pun dah tak sempat mimpi dah sekarang ;p

Esok pagi tak tahulah nak masak apa untuk anak soleh aku tu, chicken grill je kot ... sebab pagi tadi tengok dalam fridge ada ada ayam je. Nak keluar pi beli ikan macam malas .... tinggal esok je pun sehari, Lusa dah Sabtu dan Ahad. Cuti hujung minggu .... he he he! 

Sekian kisah menu untuk anak soleh mommy!#part 3 trip Johor esoklah update. Gambar tak edit pun ;p


#aku ada blog sebelah khas untuk resepi je. boleh jenguk, aku dah update resepi ayam masak bali yang viral tu. Serius wajib cuba, sedap makan dengan nasi impit!

Happy reading yep!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!