Tuesday, October 14, 2014

BAJET DAN BONUS BERPISAH TIADA ....

Assalamualaikum ...


Dah beberapa hari berlalu cerita Bajet 2015. Tapi masih ada ngomel dan keluh kesah sana sini. Aku pulak malas nak mengulas perihal Bajet 2015 pada awal pembentangan. Dan rasanya, aku memang jaranglah nak mengomel bab-bab bajet nie. Bukan menyokong sepenuhnya dan juga bukan membantah keseluruhannya. Bajet 2015 ada pro and kontra! So, memasing dah besar … pandai-pandailah menilai.


Musim bajet, musim yang ditunggu oleh kebanyakan orang. Ada khabar baikkah? Atau sebaliknye. Budak-budak ofis aku pulak asal bajet, pasti tanya … “agak-agak tahun nie dapat bonus tak??”. Sapa yang tak suke bonuskan … aku pun suka, cuma untuk mengharap dapat bonus memang tak sama sekali. Itu prinsip aku sejak sekian lama. Sampaikan hasben pun cakap aku nie jenis tak excited bab bonus! Bagi aku bonus tu kalau dapat, ALHAMDULILLAH! Kang berharap tak dapat, akan rasa kecewa pulak. So, marilah hidup macam biasa-biasa dan bertindak luar biasa. Itu lagi baik. Kang dok pong-pang pong-pang cerita bab bonus, sekali masa bentang bajet … non-hado! Tak ke ko tetiba nak meroyankan! Mulalah cakap … “apalah pak jib ni tak kasi bonus … bla…bla..bla!!”. Tak dapat imbuhan masa raya puasa pun dah kecoh, ini kan pulak bonus hujung tahun kan. Aku selalu pesan kat hasben, kita jangan mengharap bonus dari Kerajaan nak-nak time raya atau hujung tahun. Kadang-kadang benda nie boleh jadi khayalan semata-mata. Lebih baik kita saving duit siap-siap dengan perancangan bajet kita sendiri. Itu lebih selamat. Bak kata mak aku le, berbelanja ikut saiz periuk sendiri supaya esok-esok kita tak ikat perut sangat!!


Hasben aku pernah persoalkan nape aku cam tak excited sangat pasai bonus. Aku cakaplah bukan tak excited, cuma pengharapan tu agak kurang. Kalau Kerajaan nak bagi bonus aku tadah je dengan rasa syukur. Mean, aku suka juga bonus, cuma tiada istilah berharap. Dalam kerja nie, aku lebih berharap untuk naik gaji je! Sungguh! Sebab bonus boleh habis dengan sekali pejam kalau tak bijak nak mengurus. Tapi, kalau kenaikan  gaji contohnye 10%, tau tak berapa banyak boleh dapat kenaikan dalam sebulan. Dah lebih dari bonus tau. Apapun tengok la pula berapa gaji pokok kau kan. Untuk Bajet 2015, hati aku biasa-biasa je. Takda apa yang nak didebatkan sangat. Kalau debat pun antara aku dan hasben je lah. Walaupun ada aku baca kat FB sampai ada yang sanggup cakap bajet tahun nie … bajet haram jadah, bajet kroni pak menteri lah, bajet bengonglah! Kenapalah nak cakap sampai tahap macam tu.  Tak tahulah kenapa orang Malaysia sekarang sanggup nak keluarkan kenyataan macam tu, nak-nak orang Islam. Aku sendiri pun ada perkara yang tak setuju dalam bajet tu, cuma untuk menghentam dalam laman social macam takde faedah je. Kalau pak-pak menteri nie baca dan take action, ok lah juga. Kang kita meroyan tak tentu hala … Nampak sangat kebodohan dan kebangangan kita. Dari apa yang kita emosikan kat laman social tu, orang dah boleh agak keperibadian kita nie macam mana.  


Aku selalu juga cakap dengan hasben bajet tahun nie takde apa yang indah sangat. Dengan harga RON95 dah naik 20sen, secara tidak langsung kos sara hidup kami dan korang-korang pun naik.juga. Aku lebih prefer untuk mengamalkan gaya hidup sederhana. Dan masih memegang prinsip mak ayah aku, “bersyukur sentiasa dengan rezeki yang kita dapat, kadang walau rezeki tu sedikit tapi lebih berkat dari rezeki yang banyak!”. Alhamdulillah, rezeki aku sejak dah pindah ke Putrajaya dan sejak kahwin, lebih baik dari sebelum-sebelumnya. Harapan aku, moga rezeki aku dan keluarga berkatlah hendaknya. Ameeen. Dengan gaya hidup ini bukan bermakna aku dan family biarkan kehidupan ini ditindas dengan kezaliman sesetengah pihak bak kata-kata keyboard warrior di alam maya …. Tapi aku nak kehidupan yang tenang. Hati tak sakit, kepala pun tak pening sangat. Lagipun kehidupan aku sekarang jauh lebih baik dari dulu.  Orang lain pergi bercuti, kami pun pergi bercuti juga … cuma takdelah sampai ke negara omputih sana, ke negara matahari terbit ke. Paling dekat negara jiran sebelah pun dah ok.  Janji bercuti! Periuk kecik, so bercuti pun dekat negara jiran sudah le. Namun, hati tetap ada impian nak ke Jepun .... ke Istanbul sana. Ha ha ha. Orang lain pakai kereta, kami pun pakai kereta … cuma takdelah sampai kereta beratus-ratus ribukan! Namun, hati tetap ada keinginan nak pakai kenderaan beratus ribu tu. Tunggu 5 tahun lagi yek…. Kihkihkih. Impian dan perancangan hidup mesti ada. Kereta skang ada 2 tahun lagi nak habis bayar! Nak rehat jap … pastu baru nak diskusi ngan hasben nak maintain kete skang atau nak yang lebih besar untuk keperluan family. Target nak ada 3-4 orang anak, so … kena fikir juga yang lenlain tuh!


Sekarang aku tambah dalam bajet dan perancangan utama masa depan kami sekeluarga adalah nak beli rumah je! Itu perancangan aku dalam masa 2-5 tahun lagi. Mulanya aku dan hasben plan nak beli tanah jiran sebelah rumah mak mertua aku. Tanya khabar itu ini, orang tu tak nak jual pulak. Kalau dia jual, senang lah sikit nak design rumah idaman sendiri. Dah ada tanah, kepala tak pening sangat nak beli rumah. Cuma kumpul duit, then 10 tahun lagi sebelum nak pencen baru buat rumah. Itu impian, harapan dan doa kami suami isteri. Moga-moga tercapai impian yang satu nie. 


Panjangnye bebelan aku malam nie, harap korang baca sampai habislah kan. he he he. Bukan senang aku nak type pepanjang macam nie. Nak-nak tengah bawa budak. Idea susah nak datang kadang tu. Ada masanya merepek je lebih. Dah sudah cerita bajet. Dah sudah cerita bonus. Maka, aku nak tamatkan entry malam nie. Sebelum tu, selamat meleleh air liur dengan lauk dinner aku sekejap tadi. Ikan patin masak tempoyak habaq hang!!! Sedap sangat ..... #silaterliur! ha ha ha ha


Alhamdulillah, dah kenyang! 
Baby soleh solehah mommy malam nie makan ikan patin yang superb!!






p/s : Bajet. Itu tak kena, ini tak kena. Kadang bila dah tak suka semua kita pandang buruk. Manusia!!

2 comments:

  1. Amboi..sedapnya menu..dah lama ni tak kena patin..:)

    ReplyDelete
  2. ok lah ada dr xde pape.minyak dh naik.haih haih. runsing rasanya. eh sedapnya patin kak.terliur dh ni.nasib lah mil sy dh lama x masak patin,kalo x ,rosak diet.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!