Wednesday, April 29, 2015

ISKANDAR YANG BEHAVE

Assalamualaikum ...


Alhamdulillah, Iskandar dengar dan ikut cakap-cakap mommy dan babah. Semalam pengasuh cakap Iskandar okey-okey je. Tak meragam. Hari pertama ... LULUS! Thanks Iskandar bagi kerjasama yang baik. Mommy proud of you sayang!! Masa hantar pagi semalam Iskandar tido, kemudian bangun sekejap dan menyusu pastu tido balik. Pheewww lega rasa hati aku. Kalau tak memang gusar je memanjang. Tengahari aku call, pengasuh loud speaker .... pengasuh cakap Iskandar senyum-senyum lebar dengar suara aku. Part nie memang buat hati mommy sayu giler kot! Maklumlah dah setengah hari Iskandar tak dengar suara aku bebel-bebel kat telinga dia. Then bila suara aku hilang dari phone, Iskandar dah start menangis dan cari-cari suara aku. Owh, my baby!! Bila pengasuh cakap camtu, mata aku terus bergenang. Okey, mommy memang cewek sket. 

Petang Iskandar bangun dan nangis-nangis ... puas pengasuh pujuk, rupanya tak perasaan Iskandar dah yak-yak!! Bila dah basuh yak-yak barulah Iskandar happy macam baru dapat wang berjuta ;p, Actually, anak soleh aku memang penggeli. Setiap kali berak, walau sesedap mana mimpi sekalipun, pasti Iskandar akan celik mata. Kemudian heeek...heeek minta kita basuhkan punggung cepat-cepat. Hoish, kecik-kecik dah penggeli nie. Ikut sapelah tu kan ... Pernah satu pagi yang gelap gulita tu, Iskandar yak-yak dan aku tak terfikir untuk check diapers. Almaklumlah, mata bagai dilekatkan dengan gam gajah, sibuk bagi susu sebab nak suruh Iskandar tido cepat. Sian Iskandar macam kena paksa tido dalam masa yang sama poo poo melekat kat mooontoot! Gelilah kawan tu nak tido, dah tu mana boleh nak dapat mimpi indah lagi kalau dah berak time tido. hahahaha! Segala mimpi pun menjauh sebab busukkkkk ... kikikiki! Bila bangun awal pagi, tengok moontoot Iskandar, yeaaakkkk poo poo dah berlepat-lepat. Nasib baik baru 2-3 jam, itupun aku dah geli. Kalau dari malam sampai ke pagi ... hoish sian moonntot melecet. And sejak tu, aku akan check diapers Iskandar! My weakness kan! ermmmm, tak boleh tercalon ibu mithali lagi neh. Banyak ilmu kena gali. 

Time aku jemput Iskandar semalam, terus aku amek dari dukungan pengasuh. Iskandar siap nyondol-nyondol badan aku. Manja sangat....lebih manja dari selalu! Tangan letak atas bahu. Lepas tu, diam je. Lepas ambil Iskandar, aku dengan hasben pergi Alamanda sebab nak cari termometer untuk Iskandar. Dari rumah pengasuh sampai Alamanda dan sampai balik rumah, Iskandar diam je. Tak macam selalu resah je kalau pi shopping complex. Ini tak, memeluk aku macam taknak lepas. Serius buat aku pelik. Eh, dah nape plak Iskandar nie? Risau hati pun ada. Naik kereta aku breastfeed Iskandar, dia pegang je tangan aku. Aku plak ... eh, eh, eeeeehhh! Tak pernah camnie. Bila sampai rumah, aku panggil Iskandar ... ajak borak bagai, Iskandar taknak pandang muke aku. Ewah dengan babah bukan main sembang kuat. Dengan mommy pandang pun taknak. Kena siasat napelah anak mommy tertiba macam nak pinggirkan mommy....sebak sekejap!

Rupanya baru aku tahu, Iskandar macam sedih ... selalu aku dengan dia 24/7 sejak lahir. Then sampai satu masa dia kena berpisah sekejap. Tahu tak macam mana aku boleh tahu semua nie? Bila Iskandar taknak pandang muka aku, bila malam Iskandar tido ... aku bisik kat telinga comel dia, "mommy minta maaf, mommy bukan sengaja nak hantar Iskandar ke rumah pengasuh. nanti mommy kena kerja ... mommy dgn babah cari duit untuk besarkan Iskandar, nak sekolahkan Iskandar nanti. kita bukan orang kaya sayang, so ... mommy dgn babah kena kerja utk teruskan kehidupan dgn baik dn sempurna. maafkan mommy tak dapat jaga Iskandar 24/7 tau. mommy harap Iskandar faham. apapun mommy sayang Iskandar dunia akhirat. terima kasih sebab behave di rumah pengasuh ya sayang. mommy love u!". Aku ulang-ulang cakap masa Iskandar tido malam tadi. Alhamdulillah, bangun pagi ni Iskandar nak pandang muke aku. Dah sembang dgn aku. Hati mommy berbunga balik ;p

Pagi ni nak hantar ke rumah pengasuh, Iskandar pandang je muka aku dari keluar rumah sampailah ke ofis hasben. Jari jemari dia tak lepas genggam jari aku. Sedangkan sebelum ni tak pernah pun Iskandar genggam jari aku walaupun aku dok usaha bagi dia genggam. Fikirlah, hati ibu mana yang tak sayukan kalau macam nie. 

Sampai kat rumah pengasuh pagi tadi, pengasuh terus amik dan dukung. Aku peluk cium, tinggalkan pesanan sikit ... aku tengok Iskandar diam je. Untuk sedapkan hati, aku cakap kat pengasuh, "iskandar dah mengantuk nie bangun awal, rasanya dia dah nak tdooo!". 

Iskandar kecik lagi, dia tak tahu cabaran hidup. Iskandar belum memahami sepenuhnya. Aku harap Iskandar akan terus 'behave' dan beri kerjasama yang baik pada aku, hasben dan pengasuhnya! Aku sendiri terkilan tetiba ... dan up status nie kat FB aku tadi. Ini hati kecik aku yang berkata-kata. Hati korang aku taktahulah macam mana. Sebab hati kita lain-lain! Kan ....


Ya, aku tahu .... jadi ibu hati memang kena tabah dan kuat semangat! 
Selama ini aku cuma pandang, sekarang ini aku lalui sendiri. 




Love, mommy Iskandar!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!