Thursday, April 9, 2015

56 HARI MENJADI MOMMY

Assalamualaikum ...

Perghh rindu giler kat blog. Langsung tak dapat nak hadap. Sejak bertitle mommy nie, anak soleh itu adalah keutamaan. Pandang wajah Iskandar hari-hari tak pernah jemu, malah menjadikan aku seorang mommy yang asyik rindukan anaknya. Owh lupa, anak soleh aku tu nama manjanya Iskandar. Singkatan ajelah. Nama penuh panjang sangat. Dah 56 hari aku jadi mommy pada Iskandar, my little khalifah yang meruntun hati dan jiwa aku setiap masa. Menjadi seorang mommy adalah satu perkara yang aku sukar untuk percaya, tapi itulah hakikatnya. Umur dalam 3-4 tahun lagi nak masuk 4 series baru jadi mommy, wajiblah bersyukurkan! Ada orang bertahun-tahun melayari bahtera rumahtangga, tapi cuma berdua je. Bertahun-tahun berusaha nak dapat anak, tapi masih belum rezeki. So, aku wajib bersyukur, kahwin lambat tapi dapat anak cepat ... ;p! Setiap susunan yang Allah rancangkan buat hamba-hambanya cukup cantik dan indah!

Lepas ni, mungkin banyak cerita pasal Iskandar. Pasal bapaknye sikit-sikit je ... ngeeeee. Bab masak-masak, jalan-jalan cari makan mungkin tak banyak macam dulu. Sekarang nie pun nak masak tak sempat, masak pun simple-simple je. Asal nak masak je Iskandar dah buka speakers kuat-kuat mengalahkan speaker surau dekat bawah apartment aku tu. Nak masak pun kelam kabut, ini kan pulak nak update blog. Ermmm memang ke laut sekejaplah blog aku nie. Sementara nak sesuaikan diri jadi mommy, nak susun jadual harian lagi ... so, mana yang perlu diabaikan, akan terabailah untuk sementara waktu ni. Coz tu korang tengok blog aku ni memang jenis tenggelam timbul. Kejap ada kejap takde. Macamlah sebelum ni rajin bebenor update kheeeng!!

Bila dah ada anak nie, barulah tahu ... menjadi mommy tak semudah kata-kata. Bukan teori, bukan praktikal tapi realiti yang kadang-kadang menguji kesabaran. Selalu jaga anak orang, sekarang anak sendiri. Beza jaga anak sendiri dengan anak orang, jauh langit dengan bumi. Dah ada anak sendiri, baru tahu erti sabar melampaui batas, tido tak cukup, kena cari banyak knowledge tentang penjagaan anak-anak, kena rajin bertanya, kena peka pada perubahan anak ... uihs bak kata semua perkara kena belajar dan belajar. Kena google dan google ... ngeeee! Info hujung jari sekarang nie. Waima taik anak pun menjadi isu utama perbincangan suami isteri skang nie. Bila anak aku cirit birit, dalam hp kebanyakan gambar taik. Sebab nak wassap hasben yang dok jauh time aku pantang masa tu. Taik pun nak tunjuk kat hasben. Apakah? Sekarang nie, aku dah tak rasa geli dah macam mula-mula jadi mommy. Masa mula dulu, sampai mak aku pun tegur, "haaai, taik anak sendiri pun geli???!!!!???". Aku species penggeli tak bertempat. Dah kena smash dengan mak sendiri. Sadis! Sejak kata-kata itu, terus delete "geli" dalam kepala. xoxoxoxoxo

Well, menjadi mommy memang kena tabah banyak-banyak. Bila dah habis pantang dan hidup sendiri tanpa bantuan mak, rasa janggal mula-mula tu. Eh, dah bertiga? Dulu berdua. Eh, dah jadi mommy? Dulu title isteri solehah je. Sekarang dah naik pangkat, jadi isteri solehah dan mommy mithali juga! Alhamdulillah. Solehah dan mithali itu adalah kata-kata doa untuk diri sendiri ;p

Nanti aku share detik-detik terindah kelahiran Iskandar! Wujudnya satu perasaan yang tak terucap dengan kata-kata dan tak tergambar oleh lukisan. Insha Allah, ada kelapangan akan aku share kat sini. Bergantung pada lama mana Iskandar tidoooooo! Time Iskandar  tido lah aku bru boleh nak buat kerja itu ini. Bertabah melalui kehidupan baru ... bertiga!

Sambung nanti. Bubye...




p/s : Mata dah jadi mata panda.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!