Monday, December 29, 2014

APA YANG ISU SANGAT JENJALAN DENGAN ANAK KECIL?

Assalamualaikum ....


Sejak mengandung aku tak jalan-jalan ke mana-mana pun. Maksud aku, pergi melancong. Cuma sebelum tahu aku preggy je, aku dah ke Bandung, Jakarta dan Medan. Bulan Jun 2014 aku pun disahkan preggy ... 8 weeks. Ermmm penangan berjalan jauh kot. Agaknyelah! Ngeh ngeh ngeh.  Sejujurnya, aku dan hasben memang suka sangat tengok tempat orang dan suke juga bab makan-makan sedap di tempat orang. Well, berjalan-jalan atau melancong nie memang seronok. Yang tak berapa seronok tentang kosnya. Laju macam air. Kena fikir kos penginapan, petrol, tol, tiket flight, makan dan bla bla bla. Nak melancong sakan kenalah menyimpan pun sakan. Kena kurangkan bershopping, kena catu itu, catu ini dan duit tu simpan dalam tabung melancong! Kata suke jenjalankan, jadi berkorbanlah ye.

Macam ada sorang officemate aku, kerja siang malam. OT tak renti-renti ... tapi nak pergi jenjalan pun payah aku tengok. Nak makan untuk perut sendiri pun macam susah nak seluk duit dalam poket sendiri. Lepas tu kecoh masa kahwin dulu tak pergi honeymoon bagai. Alasan takde masa. Semua orang dapat 24 jam sehari, so pandai-pandailah urus masa. Dan officemate aku nie pun berduit. Ni anak dah sampai 2 orang ... honeymoon dengan anak ajelah. Kadang sesetengah orang kedekut dan berjimatnya tak kena cara. Dah keje penat-penat, hargailah kepenatan diri sendiri dan pasangan. Bukannya nak suruh tetiap bulan ko melancong. Setahun sekali atau 2 kali pun dah cukup, lainlah kalau tak mampu. Ini mampu, tapi tak mahu keluarkan kos. Nak preee je. Sorrylah kan! Bukan nak suruh honeymoon sampai luar negara macam sesetengah orang ke Turki la, Maldives la ... London la ... Paris la. Tak perlu susahkan poket kalau tak mampu ke situ, cukup dalam Malaysia pun okey. Kat Malaysia pun banyak je lokasi pelancongan yang menarik. Pulai Tioman ke, Pulau Perhentian, Pulau Pangkor ... ke Sabah ke ... Sarawak ke. Okeh pe .... janji ko honeymoon! Paling dekat pun Port Dickson! Pastu order Grand Lexis, huih dah mewah la tu. Tak pun Avani Gold Coast Sepang tu .... resort atas air lagi. Best cakap kau.....he he he.

So, jangan cipta alasan sangatlah bab melancong. Sila tambah tabungan tu. Wujudkan tabung melancong.

Lagi satu, ada orang office aku .... orang office lagi, dorang dok cakap kalau ada anak kecil leceh nak pi jenjalan. Yang bercakap nie semua anak dan besar-besar. Katanya kalau anak dah besar, dorang plak nak ikut mak pak jenjalan sama. Eh, macam tu plak?? Uih, anak dijadikan alasan. Rasa nak marah juga. Aku bakal ada anak kecil kot. Abih nak tunggu bila nak berjalan kalau cenggini. Aku tahu dan aku selalu dengar, dorang cakap lecehlah ada anak kecil nak berjalan. Nak menyusu. Nak tukar pamper. Risau demam bagai. Ermmmmm .... tolonglah jangan down semangat aku nak jenjalan hanya disebabkan anak. Dalam kepala aku dah set, apapun anak bukan alasan untuk melakukan sesuatu yang kita suka asal apa yang kita buat itu bukan satu kesalahan. Please, melancong kot ... anak-anak pun nak gak merasa jenjalan macam mak pak dia. Takkan nak tinggai kot. Sayu hati mak okeh. Hati bapak aku tak tau la sayu ka dak. Tapi hati mak nie sayu je manjang kalau berjauhan dengan anak. Selalunya camtulah. 

Zaman sekarang dah ada babywearing. Boleh berjalan ke mana saja anda suke dengan baby soleh solehah anda. Mat saleh selambe je bawa anak-anak kecil melancong. Tapi orang kite dan dan tu cakap anak kecil leceh nak gi jenjalan. Aku ingat lagi, dulu aku bawa anak buah aku yang 3 tahun jenjalan Melaka untuk family trip office. Dia lagi kuat berjalan dari aku. Tak minta pun nak dukung. Sukahati aku masa tu. Kengkawan pun rajin melayan anak buah aku. So, aku belum nampak lagi la kat mana menyusahkan tu. Aku siap bawa susu, pamper dan baju persalinan lebih kat dia. Tahu jelah, bebudak ni kita tak tahu bila dia lapar, bila dia nak berak dan sebagainya. Untuk selamat standby je apa yang patut. Dan bolehlah berjalan-jalan dengan senang hati.

Untuk anak sendiri, aku tak pasti macam mana. Tapi harap-harap aku boleh control everything. Dan aku taknak jadikan anak ini sebagai alasan menyekat aktiviti yang aku suka.. Harapan macam tulah. Harap boleh involve sekali anak aku. Melainkan hasben aku tak izinkan, itu cerita lain. Wajiblah patuhkan. Kang derhaka. Dosa. Tidaaaak!

Dulu, mak ayah aku angkut aku 4 beradik kecik-kecik pi jenjalan ... relaks je. Siap sewa kereta. Ada naik bas. Takde pun mak ayah aku cakap susah bawa anak-anak kecik jenjalan. Dulu lagilah, naik bas .... lepas tu naik teksi. Tak macam sekarang, majoriti ada kereta. Ada kereta sendiri lagilah senang. Tak perlu ko sibuk transit sana sini. Mak ayah kita dulu boleh je bawa kita jenjalan, takkan lah kita yang ada kenderaan sendiri taknak bawa anak-anak jenjalankan?

Aku sebenarnya nebes juga nak jadi mommy nie. Tak tahu pengalaman sebetulnya macam mana. Apapun aku harap, aku dan hasben boleh handle segalanya dengan baik. Boleh bawa anak soleh solehah kami melancong sesama. Plan, 2nd anniversary pada hujung tahun 2015... bersama baby soleh solehah dan Inshaallah kalau ada rezki lebih nak bawa mak ayah aku berhoneymoon sekali ke Sabah. Inshaallah .... moga diperkenankan hendakNya! Itupun kalau tak preggy anak kedua. Eh, tetiba.


Moral of this entry, sayangi anak anda! 



p/s : Aku harap anak soleh solehah aku nie ada minat yang sama dgn mommy and babah, suke jenjalan. Jangan banyak ragam ye sayang nanti. ngeh ngeh ngeh. Belum pape lagi mommy dah wat permintaan kat anak. Be good sayang ... behave selalu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!