Monday, December 1, 2014

BILA ANAK SOLEH SOLEHAH MOMMY MENDIAMKAN DIRI


Assalamualaikum ….


Last week aku kelam kabut sikit. Emosi mommy mengandung yang tak stabil langsung. Tak pernah-pernah stress, tetiba boleh stress. Bermula bila perut aku kembong tak semena-mena dan baby aku tak gerak on Monday, aku terus jadi stress, malam Isnin bila nak tido aku nangis je. Hasben pun dok asyik mujuk. Baring je airmata meleleh. Panggil baby soleh solehah aku tak juga gerak. Stress sangat time tu. Dengan perut aku kembung masuk angin. Nak tido pun susah. Time nak tido berejam hasben aku dok ngurut belakang. Ini semua gara-gara aku lewat makan pagi pada hari Ahad. Nak kejar ke kenduri berkhatan anak kawan hasben, pagi tu breakfast pun jam 11am. Aku nak masak breakfast hasben tak kasi. Dia cakap makan kat luar je. Sekali keluar rumah pun lambat, maka makan pun lambat. Monday baru angin satu badan. Memang mendapatlah!


Pagi Selasa, bangun nak solat Subuh ... lebih 20 minit aku panggil baby soleh solehah aku. Tak juga gerak. Nanges lagi. Ha ha ha. Sejak aku preggy kali nie aku nangis teruk sikit.. Selalunya aku susah nak nangis. Memang aku happykan diri aku sentiasa. Hasben buat apa pun setakat sikit-sikit memang payah la aku nak sentap. Memang aku kontrol giler emosi aku agar tak terganggu. Sebab aku nak baby aku tak terpengaruh dengan emosi yang bukan-bukan dari aku. Tapi, dengan anak aku kalah. Bila baby soleh solehah diam, aku nangis je. Memang kalah sungguh! Baru aku tahu kuatnya naluri seorang wanita yang nak jadi ibu. Mulalah fikiran aku melayang kat mak di kampung. Mulalah terfikir betapa susahnya mak mengandung, melahirkan, menyusu. membesar dan mendidik aku dulu. Baru sekarang aku merasa .... merasa mengandung. Step seterusnya akan datang. Selalu aku pujuk hati, bertabah dan kuatlah semangat sentiasa. Aku memanjang berdoa Allah permudahkan urusan aku mengandung dan melahirkan zuriat soleh solehah ini secara normal. Aku dan hasben merancang, kalau pengalaman mengandung dan melahirkan anak soleh solehah yang sulung nie dalam keadaan baik, aku pun bersalin normal ... so 2016, Inshaallah plan untuk anak kedua. Aku kenalah kejar trip sikit, sebab kahwin lambat ... so, umur pun ada limit nak mengandungkan. 


Pegi kerja hari Selasa tu, muka sedih je dalam kereta. Pergi office punch card dulu terus pergi klinik An-Nur dekat Presint 15. Kawan aku cakap, klinik An Nur ni best sikit nak scan ke hape. Doktor dia pun friendly.  Memang friendly sangat pun. I like! Masa scan baby, uih bukan main lagi dia nendang-nendang. Menunjukkan aksi. Kemain ye anak mommy and babah nie. Kamu keluar nanti jangan banyak perangai ye ngan mommy. Hu hu hu. Pastu aku minta sekali scan jantina plak. Kalau nak ikut hasben aku taknak scan jantina, kalau boleh biarlah masa keluar nanti tahu jantia. Aku plak ada sedikit ciri tak sabar kheengg. Bila request doktor pun memenuhi permintaan aku dan aku pun rasa gembira. Aicheeeh. He he he. Kami suami isteri memang dah tahu jantina, tapi hasben minta rahsiakan. Sebab katanya itu cuma scan. So, biarlah masa keluar nanti ia adalah lebih pasti. Okeh, isteri ok je. Sekarang nie pun persiapan baby takde la nak amek color pink atau biru je. Memang pilih color selamat. Amek pink sumer kang, tetiba yang keluar lelaki. Amik biru semua kang keluar gegirl. Eh, tapi gegirl pakai biru okeh lagi. Nampak beraninye. Eh!


Minggu ni dah masuk 30 minggu kandungan aku. Alhamdulillah. Barang baby semua dah siap. Dah pack untuk ke hospital. In case nak terbersalin awalkan. Cuma belum masukkan dalam bonet kereta. Yang tinggal 1-2 barang mommy je belum settle. Tapi takdelah yang penting-penting sangat. Kalau tak beli pun still boleh cari alternatif lain. Dah masuk 30 minggu nie rasa nebes pun ada. Seram sejuk pun ada. Namun, hati ni hari-hari doa moga segalanya dipermudahkan. Ameeen. Pengalamn pertama. Anak pertama. Kesakitan bersalin yang pertama. Tak tahulah macam mana. Moga-moga Allah permudahkan aku melahirkan baby soleh solehah ini secara normal. Dan moga Allah mengurangkan kesakitan aku nanti. Masa aku scan minggu ke 29, berat baby aku dah 1.2kg. Doktor cakap memang ada potensi membesar lagi dengan jayanya. Jangan besar sangat dalam perut ye sayang, nak besar lagi ... besar dekat luar nanti. Ekekekeke. Kang nanti senang mommy lahirkan kamu dengan normal. Pastu leh ada adik lagi nanti. Eh eh eh hajat kenmain plak. Hu hu hu


Dah type pepanjang nie, tak tau plak nak  berenti kat mana. Ha ha ha. Sabor ajelahkan. Update blog pun tenggelam timbul. Bila sekali update berjela plak panjangnye. Harap korang tak bosan la membaca. Okeylah .... later-later  aku rajin dan ada masa aku hapdate lagi. Tapi rasanye hari nie macam ada chance la nak update lagi. Opis aku lengang .... ramai yang cuti dan kursus! Happpy dooowh dok opis sunyi-sunyi nie. He he he. 



p/s : Mommy skang dah nak kena start berjalan selalu. Moga urusan bersalin dipermudahkan. Ameeen. 

p/s/s: Kalau nak kemaskini permohonan BR1M tahun 2015 boleh update dekat sini ye; e-BR1M. Untuk mereka yang layak sahaja. 

1 comment:

  1. jangan stress2.jaga diri baik2..kadang2 kita stress tu la yang buat kita fikir macam2..sebenarnya dia ada bergerak,tapi bila kita terlalu risau kita tak perasan pun dia bergerak..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!