Friday, December 26, 2014

PASAR TANI REMBAU, NEGERI SEMBILAN

Assalamualaikum ...


Balik kampung, antara port yang best untuk pergi adalah ... PASAR! Tak kisahlah pasar tani ke ... pasar pagi ke ... pasar malam ke ... atau pasar sehari. Dan tak kisah juga sama ada balik kampung aku atau pun kampung hasben. Kalau kat kampung aku, pasar pagi biasanya kami panggil 'nat'! Memandangkan sekarang nie paling dekat adalah kampung hasben, maka cerita pasal pasar pagi atau pasar tani dekat kampung dia ajelah. Kalau nak compare jualan pasar di kampung hasben dan kampung aku, of course la jualan di pasar kampung aku jauh lebih murah! Sila vote ... ha ha ha 

Aku dah selalu sangat dengar akak ipar aku cakap beli barang basah dekat pasar pagi di Rembau adalah murah dan fresh. Dan di suatu pagi tu, aku dan hasben ajak mak mertua pi pasar pagi dekat Rembau. Pasar pagi dia kecik je. Sekali pejam habis da jalan. he he he. Dan kebetulan masa pergi tu hujan renyai, so orang adalah tak ramai sangat. Senang nak jalan, takdelah berlaga punggung macam pasar tani Putrajaya tuh. opppsssss ....

Actually aku dah lupe, pasar pagi kat Rembau nie hari Sabtu ke Ahad. Rasanya macam hari sabtu. Sorry la for mommy brain. he he he. Banyak sangat lupe skang. Asyik ingat nak kira gerak anak dalam perut jew.


Ikan-ikan besar kat sini fresh. Harga dia murah berbanding dekat Putrajaya. Harga Putrajaya semua cekik darah. Peniaga sume nk cepat kaya gamaknye. Baru aku tau sedapnye makan ikan besar-besar camnie. Dan juga baru tahu isi ikan lagi sedap dari ayam. ha ha ha ha


Tengok ikan parang tu memang buat aku terliur. Terus terbayang masak asam pedas omak mertua den. Sedapnye la hai! Kepala ikan merah tu kalau buat kari sedapnye, tang ni terus teringat kari mak yang guna rempah basah!! Sedap sedap .... memang makan tak pandang belakang dah habaq hang! 


Ikan darat. Mak mertua aku borong ikan talapia merah tu. Balik buat masak lemak cili api campur dengan daun pegaga. Perghhh ... sedap sangat. Nasib baik ikan talapia dia tak bau tanah, kalau ada bau tanah memang aku tak makan. Aku nie kan memilih sikit ikan ... kalau ada bau-bau, terus mati selera!


Sayur pun fresh dan murah!!


Murtabak acuan azam.Tak tau sedap ke tak. Tengok dari jauh macam sedap. Hasben kata sedap. Tapi aku tak beli pun sebab masa tu tekak tak rasa pun nak makan murtabak. Lainlah pergi baru beli, pastu aku review kat korang best ke idak.

Nak amek gambar bebanyak tak dapat, amek pun dari jauh je. Orang Rembau pun pelik ngan aku dok snap gambarkan. Lagipun hujan renyai. Risau dok amek gambar nanti kang terlanggar orang plak. Takpe nanti aku pi sana lagi shopping ikan besau-besau. Balik buat asam pedas tak pun kari. Mesti sedap tak hengat! he he he




p/s : bezakan harga ikan kat kampung dengan bandar .... ikan same je pun!

1 comment:

  1. kalau kampung akak lain pulak..harga barang memang mahal..ikan2 ni jangan la harap dapat harga murah..beli kat penang ni lagi murah dari kat kampung nun..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!