Friday, December 5, 2014

TIPS BERSALIN UNTUK BAKAL IBU

Assalamualaikum ...


Pejam celik, pejam celik ... hari ini dah Jumaat. Memang masa cepat berlalu. Dah Disember dah weh. 3 minggu lagi masuk 2015. Pastu aku pun dah kena get ready untuk melahirkan zuriat soleh solehah ini. Berdebar kot mommy to be nie ... baby dah pandai mengeras sampai kadang tu rasa kejang perut mommy. Apapun mommy sabar! Babahlah orang yang paling kena sabar bila malam menjelma. ha ha ha. Sebab kadang rasa sakit nak pusing badan. Kadang dengan mata pejam, babah dok sabarkan mommy. Thanks babah! Bertabahlah wahai babah!

Dan aku pun semakin kerap check up. Seminggu sekali dah jadinya. Penat juga ulang alik ke klinik. Nak-nak kalau ada hari aku kena buat BSP. Sehari 4 kali pergi amek darah. Dan hari buat BSP lah selalunya aku akan tidur awal tanpa sedar. Letih jangan cakaplah. Esok tu nak bangun lemau satu badan. Tapi, rasa lemau tu hilang bila baby soleh solehah gerak-gerak ... tendang-tendang tummy oke. Best sangat. Nanti dah keluar siaplah kamu mommy gomol. ha ha ha. Semalam aku pi amek BSP, terpandang seorang budak perempuan yang comel yang hamat. Umur dalam 2-3 tahun kot rasanya. Dengan kulit putihnya, dengan badan chubbynya .... dengan rambut curl! Memang comel sangat. Geram pulak aku. Rasa nak geget. Balik rumah cakap kat hasben pasal budak tu, "Sayang rasa macam nak bawa balik je budak tu ... rasa macam nak peluk-peluk, nak geget2 je. Comel sangat!!". Hasben cakap, anak orang sukahati je nak amek. ha ha ha.

Ya, aku memang tak boleh pandang anak orang .. semua aku rasa comel sangat. Nak-nak anak perempuan. Mak aih, awat la korang comey-comey belaka! Untie rasa nak peluk-peluk kuat-kuat. Geram! Anak untie belum kuar lagi nie. Dah keluar nanti peluk anak sendiri la puas-puas ye dak?

Dulu, masa bujang seronok tengok orang bawa anak kecik. Terfikir bilalah turn aku. Tengok orang ngandung pun aku terfikir ... bilalah turn aku. Sekarang dah turn aku ngandung, haish kadang rasa cepatlah bersalin. ha ha ha. Walaupun hakikatnya mengandung ini adalah satu pengalaman yang menyeronokkan yang tak boleh diucapkan dengan kata-kata. Dan tak semua wanita merasai pengalaman yang satu ini. Aku bersyukur sangat, walau usia dah nak sampai limit nie, Allah swt masih memberi aku ruang dan peluang untuk merasai pengalaman yang sangat berharga. Sebab itulah selalu aku berdoa agar dapat melahirkan anak ini dengan selamat. Kalau boleh biarlah normal. Dan aku juga berharap, Allah swt memberi peluang kepada aku untuk menjadi ibu yang baik pada anak-anak aku nanti. Moga aku dapat mengajar dan mendidik dorang jadi hamba Allah yang taat pada perintah baik dan meninggalkan segala larangan. Dan moga dorang juga akan jadi anak-anak yang soleh solehah. Ameeen. 

Sekarang nie pun aku sibuk google tips bersalin. Yelah anak sulung. Takda pengalaman. Harap dengar dan baca pengalaman orang je. Walaupun sebenarnya hati debar-debar Allah sahaja yang tahu. Dan aku dah semat dalam kepala, bahawa sakit bersalin  ni hanya Allah sahaja yang dapat membantu. Macam adik ipar aku selalu bercerita, bersalin ni memang sakit. Tapi semua tu rezeki masing-masing. Kadang orang kata sakit bersalin ni kifarah pada seseorang individu. Bergantung pada amalannya. Pheeewwww...hanya mampu dengar dan kuatkan semangat diri. Aku kena kuat semangat demi anak. Kena kuat! Kena kuat! Itu yang hasben aku dok pesan selalu. 

Untuk korang yang pestime nak bersalin macam aku, meh aku share tips bersalin ni untuk tatapan kita bersama. Aku dapat dari facebook. Kita share moga dapat dijadikan panduan..



[TIPS BERSALIN]

-2 minggu sebelum due, amalkan
makan telur separuh masak untuk
beri tenaga.

-Bila sakit nk bersalin, makan sebiji
telur mentah.

-Minum milo yang dibancuh dengan
2-3 sudu margerin supaya laluan
cepat terbuka

-Rebus epal hijau pastu makan time
tgh sakit contraction

-Amalkan membaca surah maryam
untuk memudahkan bersalin

-Time kat labour room, banyakkan
membaca al-fatihah dan doa nabi
Yunus serta sebut "Ya Fattah"
berulang kali untuk mengurangkan
rasa sakit bersalin

-Amalkan minum air kelapa hujung2
nk bersalin. (nanti baby lahir
kulitnya bersih je)

-Makan kurma dalam bilangan ganjil

-Banyakkan berjalan, naik tangga
ke... Exercise sebelum deliver baby

-Amalkan makan sayur bendi, sebab
orang cakap bendi berlendir so
senang lahirkan baby

-Untuk exercise, duduk bersila dan
temukan kedua tapak kaki, pegang
jari2 kaki and tolakkan kedua tapak
kaki ke arah vagina.

-Masa proses meneran, baring sambil
kaki/ betis rapat ke peha dengan
tangan memegang buku lali untuk
elakkan vagina terkoyak banyak.
Jangan angkat punggung semasa
meneran sbb nt koyak teruk

-Amalkan menyapu minyak zaitun di
sekeliling faraj bagi melembutkan
bahagian tersebut

-Semasa contraction, tarik nafas
melalui hidung dan hembuskan
melalui mulut. Bila sakit semakin
kuat, tarik nafas dan lepaskan
cepat2

-Amalkan baca "Ya Khaliq, Ya Barri,
Ya Musawwir" sebanyak 21 kali dan
hembuskan dalam segelas air

-Kerapkan bersama suami supaya
laluan senang terbuka start
kandungan 37 minggu

-Minum air Selusuh. Lebih baik kalau
dibuat sendiri oleh suami.. Berkat
kata orang




P/S : Sepertimana korang, aku pun nebes. Apapun banyak-banyaklah kita berdoa moga segala urusan dipermudahkan. Ameeen ....

1 comment:

  1. Salam...semoga Allah permudahkan cik Puan Rann untuk bersalin yea..amin...takut kn bila dengar pengalaman org nk bersalin ni...phewwww...insyallah..segalanya akan dipermudahkan...

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!