Tuesday, December 30, 2014

DEMAM KURA

Assalamualaikum ....



Demam kura? Pernah korang dengar pasal demam kura nie? Mak aku dulu selalu sangat sebut, demam kura ... demam kura. Demam yang seram sejuk melebeh-lebeh sampai badan pun gigil. Hah, itulah yang dinamakan demam kura. Malam tadi entah kenapa aku’terkena’ demam kura nie. Lepas mandi tetiba badan menggigil tahap terlampau, Walhal masa tu baru 9.30 malam. Semalam memang seharian dan sampai malam hujan turun tanpa henti. Pray for mangsa banjir Johor, Perak, Pahang, Terengganu dan Kelantan. Kesian tengok keadaan banjir di sebelah pantai timur sana. Ujian Allah swt.


Berbalik pada cerita demam kura malam tadi, memang aku rasa tak boleh blah sangat. Lepas makan roti canai 2 keping, rehat kejap dan terus pergi mandi. Hasben pula sibuk nak siapkan sasaran kerja tahunan dia. Aku ni plak rasa tak sabar nak tido dah. Tu bergegas pergi mandi. Tak mandi kang, hasben bising .... taknak anak jadi malas mandi kang. wakakakaka. Lepas mandi tu, tetiba badan aku gigil semacam. Terus berselimut. Tak cukup satu selimut, hasben plak amek toto selimutkan aku. Sejuk tahap nangis. Aku memang dah tak boleh tahan sangat sejuk sampai menggigil satu badan. Kesian hasben aku, tak senang dia nak siapkan keje. Kena plak jaga aku. Sorry ye sayang. Dah siap selimutkan dengan toto, hasben gigih pergi ambil air yasin bagi aku minum. Dah dapat lelap, tengah malam terjaga-jaga sebab rasa macam diri sendiri dok meracau. Sekali aku pandang hasben dan tidur dekat day bed sebelah katil. Ala sian sangat. Dah la banyak keje, keletihan plak menjaga aku yang tetiba demam kura.

Bangun pagi nie kul 8am. Badan aku memang agak panas. Tengok hasben tido dekat day bed dengan keadaan penat. Terus aku pergi dapur minum madu tualang dulu sebab  tekak rasa berkahak dan perit. Tanda-tanda demam aku macam tu la. Kejutkan hasben untuk pergi keje. Lambat lagi! Takpelah nak buat macam mana, dah hujung tahun rekod kedatangan pergi keje memang turun naik. Nak-nak sejak perut aku makin membesar lagilah asyik lambat pegi keje. Kadang mood aku pepagi kan kurang sihat. Kadang ok, kadang tak ok. So, tang tak ok tu la selalu lambat sangat. Aku skang memang tak daya nak drive sendiri dah, senak rasa perut ni. Dah nak dekat due nie lagi lah rasa tak lalu nak drive. Hew hew hew!


Sampai office nak buat kerja pun takda mood. Pagi tadi hasben cakap aku demam kura nie sebab stress dengan keje kot. Stress keje sikit tu memang ada. Tapi bukan keje aku, keje hamba Allah yang sorang nie. Bangsa tak reti nak bertanggungjawab. Buat keje asyik melepas tengkuk sendiri je. Dah tu, taeknye aku yang dapat. Masuk office hari ni buat muka tak bersalah. Rasa nak paaaannnnggggg 2-3 das! Sekali dua kena pedajal aku boleh sabar, ini dah berkali-kali memang kau masuk office, aku malas nak pandang muke kau lagi. Semak hokeh! Hidup manusia yang penuh dengan alasan, buat keje memanjang nak menyusahkan orang lain. Taek betul!! Pheeew ... memang geram. Cuma mulut ni masih sabar sangat. Kalau jenis tak sabar dah lama aku maki-makian dia nie. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!


Tengah-tengah menaip ni perut pula melapar. Tekak plak memilih, kadang tak tahu nak makan ape. Macam petang semalam, aku terus cakap dekat hasben, “tak larat nak masak ... kita beli ajelah makanan”. Hasben suggest makan roti canai je. So, dinner kitaorang semalam belasah roti canai ajelah. Janji perut kenyang dan baby soleh solehah aku sukahati. Bleh? 


Untuk lunch dan dinner karang, aku sendiri confuse nak makan apa?? Confuse sangat!!







p/s : Tak faham kenapa boss still melayan perangai minah ni walaupun keje asyik lepas tengkuk sendiri. Sabar ajelah. Urut dada .... hebat jugak ko punya bodekkan!!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!