Tuesday, December 16, 2014

STRESS

Assalamualaikum ….


Stress! Membicarakan soal stress nie bukanlah satu perkara yang menyeronokkan. Amboi ayat teratur sangat. Keh keh keh! Yang pastinya bukan aku yang stress, tapi hasben aku yang stress dengan orang-orang yang dia berurusan. Seminggu nie hasben asyik ngadu tentang orang yang tak cerdik tapi tak boleh diajar. Bodoh pulak melantun-lantun. Usaha sendiri taknak, asyik nak persoal je setiap masa. Dengarkan memang geram sangat tau. Tapi isteri setia menadah telinga. Memang orang-orang yang hasben aku cerita aku kenal latarbelakangnya. Pernah berurusan. So, aku paham macam mana sakitnya hati hasben aku bila berurusan dengan manusia camnie. So, sabarlah wahai hasben. Orang camnie biasanya tak lama esok lusa jatuhlah dalam lubuk tuh. Asyik nak mendengki je tak habeh-habeh.

Aku plak yang rasa sedih dan kesian dengar luahan hati hasben. Tapi nasib baiklah luahan hati hasben tak berlarutan sampai rumah. Selalu sampai ke kereta je. Bila naik ke rumah, dah sibuk nak makan. So kita lupa tentang masalah. Layan TV, bergurau senda dan campak jauh-jauh stress yang ada. Kepala pun jadi ringan. Kalau balik rumah jaranglah kitaorang nak cerita hal kawan-kawan, adik beradik atau office. Semuanya tu campak tepi. Kecuali kalau penting nak dibincangkan baru kitaorang bincang. Masa bersama sekejap sangat, so baik jadikan masa tu lebih berkualiti dengan aktiviti yang mengembirakan dan menyenangkan hati masing-masing.

Aku harap hasben aku sabar lalui ‘dugaan’ kecil ini. Memang menyakitkan, tapi maybe ada hikmahnye. Dan perlu paham kesengalan dan kebodohan manusia nie kadang susah nak diajar. Dan orang-orang macam nie dijemput Allah hadir dalam hidup kita sebab nak kita belajar supaya tak bodoh cam dorang dan kita lebih matang di masa hadapan. Memang kena think positive selalu.


Takpelah hubby, sabarlah! Allah swt ada .... DIA pasti bantu kita.




p/s : tetiba rindu kat hasben melebeh-lebeh plak

1 comment:

  1. bagus la..memang kita isteri2 ni perlu jugak jadi pendengar yang baik untuk suami..sekurang2 nya boleh jugak kurang kan sikit sakit hati nya tu..kat siapa lagi di nak ngadu kalau bukan kita..kan??

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!