Saturday, September 21, 2013

SAAT DIA PERLUKAN AKU

Assalamualaikum ...


Semalam, aku tertido. Sambil layan tv ... campak kain baju dalam washing machine entah masa bila tertido. Bila sedar dah 1.30am. Tengok hp ada panggilan tak berjawab dari si teman. Ada mesej kat sms dan whatapps. Lepas jawab sms si teman terus aku tertido sampai pagi.

Aku tak tahu pun masa tu dia perlukan kata-kata semangat dari aku. Pagi ni aku bangun terus sms good luck bagai. Dan tetiba dia reply, "Kejayaan apanya? Saya bergaduh dengan bla bla bla ... terus tarik diri! Saya sms dan call awak banyak kali ... nak tanya awak pasai semua ini. Saya kusut dah ....". 

Aku tak terkata apa. Aku memang tahu, setiap kali dia kusut ... tak boleh cari jalan selesai, akulah tempat dia mengadu segala hal. Akulah tempat dia tempiaskan rasa marah, suka dan duka dia selama 2-3 tahun kebelakangan ini. Walaupun kami dah hampir 10 tahun kenal dan berbaik. Dan semalam saat dia perlukan aku ... pendapat aku ... tadahan telinga aku mendengar keluhan dia, boleh pulak aku tidor mati! Hati aku jadi sedih, saat dia perlukan aku ... tapi aku tak mampu berikan yang terbaik. Tapi saat aku perlukan dia, semua perkara dia cuba usahakan dengan baik serta susah payah.

Pagi ini, aku cuba pulihkan semangat dia. Walaupun hanya dengan sms ... aku harap dia tenang kembali. Aku harap dia kuat semangat. Aku harap dia tabah. Aku doakan Allah swt melindungi dan merahmati dia. Tenangkan diri dia dari kekusutan.

Paling buat aku terasa bila dia sms, "Semua dah berlaku ... saya pilih kerjaya macam ini ... walaupun saya sedih sangat!". Aku tahu dia sayang sangat kerjaya dia. Aku tahu dia suka semua kerja-kerja dia sekarang ini. Jumpa orang, berbakti dengan masyarakat. Itu yang dia suka. Perkara yang dia suka buat dari usia belasan tahun. Dah sebati dan jadi darah daging aku rasa dalam hidup dia.

Aku harap, walaupun dia bukan siapa-siapa dan tiada lagi sebarang jawatan dalam masyarakat ... mereka masih mengenang segala khidmat bakti dia selama ini. Susah payah dia. Aku tahu sepanjang beberapa tahun ini dia tidak pernah pedulikan diri dia. Dia cuba yang terbaik untuk masyarakat setempat dia ... dia ketepikan kepentingan diri sampai aku rasa. Dia tak cukup tidur. Tak tidur langsung. Drive balik jauh-jauh, tertidor tepi jalan ... semuanya sebab nak memudahkan orang lain. Akulah tempat dia melambak susah senang diri dan kerjaya yang dia sukai selama ini. Walaupun dia cakap aku tak faham sangat, tapi hanya aku yang tahu jalan cerita .... jadi dia lambakkan semuanya pada aku. 

Dia selalu cakap, "Biar saya susah dan penat  takpa ... jangan orang lain yang susah!". Aku harap dia tabah mengalami keadaan sekarang. Aku harap "pengunduran" tanpa sengaja ini, dia masih diterima oleh semua orang dan dia mampu memberi khidmat yang lebih baik dari dulu. Aku harap dan doa dia tidak dipersalahkan dan juga janganlah dia tidak diperdulikan nanti ..... moga masih tersemat setiakawan di hati mereka buat si teman!



#Aku rasa bersalah sangat pagi nie .... sbb aku takda masa dia perlukan, jadi keputusan dia agak mengecewakan diri sendiri.


#Si teman baru call aku, dia menangis. Ini kali kedua dia menangis dengan aku. Last dia menangis dengan aku masa dia hadapi masalah peribadi 4 tahun lepas. Dan kali kedua pada pagi ini. Ya, kadang-kadang lelaki juga mengalirkan airmata. Sebab dia manusia. Ada rasa duka. Menangis  bukan bererti kita lemah. Dia luahkan semua perasaan dia. Dia sedih dengan apa yang berlaku. Sangat-sangat sedih. Aku yang mendengar cerita di hujung talian .... jadi sebak, last-last dua-dua sekali menangis. Aku harap segalanya bukan pengakhiran .... tapi permulaan yang baru untuk dia.


#Aku tahu dia ikhlas dengan apa yang dia buat selama ini. Sebab apa yang dia buat ... masa, tenaga dan wang ringgit yang terkorban ... dia tak dapat gaji bulan2 pun. Tapi dia tetap suka dan enjoy. Itu yang buat aku kagum dan aku kalah dengan dia. Dia pernah hidup dengan RM10 .... tapi dia tak mengeluh depan aku. 





CK : Berbalik kepada .... semuanya adalah ketentuan Allah swt. Apa yang berlaku hanyalah penyebab. Moga semuanya ada hikmah ....

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!