Thursday, November 28, 2013

"EH, DAH KAHWIN KE?"

Assalamualaikum....




“Eh, dah kahwin ke?”

Itulah ayat yang paling popular diajukan kepada aku sejak aku dan jadi isteri orang pada 1 November 2013. Ya, aku dah pun jadi isteri orang. Sudah bersuami. Sudah boleh sharing is caring cerita ceritit orang berkahwin. Hehehehe. Ramai yang tak tahu perancangan kahwin aku tu. Actually aku pun tak plan yang aku akan tamatkan zaman bujang tahun ini. Jodohkan rezeki. Jadi, anggaplah ia rezeki tahun 2013. 


Alhamdulillah. Bila hasben aku melamar bulan Januari ke bulan Mac 2013 ntah … aku masih lagi samar-samar untuk bagi keputusan. Nak kahwin ke tak … nak kahwin ke tak? Terukkan aku nie? Sampai 3 kali aku mencuba untuk meluahkan hasrat untuk mendirikan rumahtangga kat parent aku. Tak reti nak mula kat mana plus malu tapi mahu pun ada. Kah kah kah kah …. Saja buat kalut.


Memang benar aku diam-diam bertunang. Yang tahu cuma family kedua belah pihak sahaja. Kawan-kawan yang tahu cuma sorang dua sahaja. Mak aku cakap, bertunang ajepun … bertunang tu bermaksud baru merancang. Sebaiknya ia dirahsiakan. Masa tu hasben pun suruh aku rahsiakan pertunangan kami. Kalau dia tak suruh pun, memang aku akan rahsiakan juga. Kami bertunang tak lama … tolak campur bahagi …. adalah dalam 4 bulan.  Selama tempoh bertunang, aku langsung tak upload gambo-gambo bertunang kat FB. Ha ha ha … bila dah dekat 2 minggu nak ijabkabul barulah aku siarkan gambar tu. Itupun sekeping dua je.


Bila dah upload gambar, kengkawan sibuklah pm kat FB sinun. “oiiit bertunang tak bagi tau pun ….berahsia sangatkan ko ni!”. Itu baru satu contoh ayat, Ada juga ayat-ayat keras, tapi tak yah la share. Kita share ayat lembut je. Hikhoookhiikkhooook. Aku hantar jemputan pada kengkawan jauh dengan khidmat Pos Malaysia, sebulan sebelum majlis. Kengkawan dekat 2 minggu sebelum majlis … kawan-kawan camtu camtu je …  seminggu sebelum majlis.  Ha ha ha mcm nak tak nak je ajak orang kan? Takdelah aku tahu, pulun sakan ngajak pun … yg tak datangnye ramai, menyakitkan hati aku je.


Aku nie takdelah ramai kawan pun …. Yelah, kawan reramai semua dah kahwin. Semua dah ada anak besau-besau dah. Aku je baru diberi rezeki oleh Allah swt untuk berjodoh dengan hasben. Tolak campur darab bahagi dekat 8 tahun berkawan, bermusuh, berkawan, bermusuh, bercinta, berpisah, bercinta …. bertunang ….. barulah aku diijabkabulkan untuk menjadi isteri kepada hasben. Umor aku pun dah tue tapi still maintain comel. Tak boleh blaaah! *pangggggg*.


Aku juga tak buat sebarang jemputan kat pembaca blog dan kawan-kawan blogger. MAAF. Atas sebab peribadi aku tak share sebarang jemputan kat blog nie. Tapi sesapa yang jadi kawan kat FB personal aku, memang aku jemput. Aku bukan takut korang serbu majlis aku sampai tak cukup makan, cuma aku selesa besederhanaan. Hakikatnya aku seorang pemalu. Kah kah kah ….. la sangat!!


Aku bersyukur semasa hari majlis, walaupun kebanyakan kawan-kawan dah beranak pinak … duduk jauh, tapi ada juga yang datang dari jauh ke utara semata-mata nak saksikan aku jadi raja permaisuri sehari. Happy plus bersyukur bila tengok wajah kawan-kawan masa sekolah yang dah berbelas tahun tak jumpa.  Aku baru naik pelamin, tapi dorang datang dengan bawa anak-anak yang dah sekolah …. ada yang darjah tiga dah pun.  Segan mak! Tapi takpelah rezeki Allah swt kepada hambaNya tak sama kan? Lambat atau cepat itu bukan persoalan serius, sekurang-kurangnya aku bersyukur dapat juga aku menggalas tanggungjawab menjadi isteri. Tak gitu kawan-kawan?? He he he


Hari ini … hari ke-28 aku menjadi isteri. 2 hari lagi genaplah 30 hari. Alhamdulillah … aku diberi Allah swt kesempatan untuk melalui, merasai saat-saat menjadi isteri. Dengan doa aku juga berharap aku akan jadi mommy! Doakan aku.  Setiap kali sudah solat aku akan tadah tangan meminta dan memohon pada Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang untuk anugerahkan kepada aku dan hasben zuriat yang soleh dan solehah. Aku tahu, usia aku nie dah lewat nau kahwin, tapi aku masih mengharap dengan doa dan usaha. Moga Allah swt memakbulkan doa aku.


Nanti aku cerita dekat korang  pasal majlis kahwin aku tuh….sambung di lain masa. Ini pun aku update dekat opis.  Berukband aku tuh lembap sesangat. Macam kura-kura tak cukup minum je rasanye. Nak update selalu memasng bermasalah sangat. Tengok berukband tu pun dah macam nak kena humban dari atas ke bawah dah. Grrrrrrrr …


Selamat diijabkabul Che Ta dan Zain


Majlis aku takdelah dapat sponsor macam Rozita Che Wan dan Zain .... RM13juta tuh...kau ade?? Dan juga bukan wedding of the year. Ikut hati aku nak akad nikah je .... buat yang wajib sudah. Tapi anak last sekali nie kahwin bukan bermakna aku anak bongsu, mak ayah kata wajiblah buat majlis macam abang dan adik-adik juga.





CK : Orang selalu cerita, dengan pernikahan rezeki kite akan murah …. Moga-moga aku dan hasben akan dimurahkan rezeki yang halal lagi berkat hendakNya.

4 comments:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!