Saturday, February 15, 2014

DUDUK RUMAH

Assalamualaikum ...


Happy weekend sayang2 sumer!

Hari ini aku ingat nak dok rumah je. Malas nau nak keluar. Nak-nak sekarang ni musim panas yang melekit membahang. Ish, tak bersyukur ... masa sejuk cakap sejuk sangat, dah panas pun nak bebel juga. Dasar!

Suami ajak pi tengok autoshow petang nie dekat Dataran Putrajaya, Presint 3. Kalau pergi bolehlah jadi bahan untuk entry aku malam nie. keh keh keh. Walhal dalam camera cap ayam aku banyak je gambar yang boleh dibuat modal entry. Bapak malas nak update dan edit gambar skang. Otak serabut je manjang dengan hal opis. Macam mana nak dapat feel ngarang citer kan?

Pagi tadi aku bangun lambat. Tidur tak nyenyak sebab mimpi macam-macam. Bila sedar dari tidur kepala sakit giler. Mimpi perihal kuarteslah ... sebab aku request untuk dapatkan rumah teres, tapi masih dalam Q lagi. Sabar menunggu. Lepas tu, mimpi hal opis plak. Tu yang bangun tidur terus berdenyut sakit kepala. Nasib baik ada suami, bolehlah merengek minta tolong picitkan, kalau tak dulu hantuk je kepala kat dinding ... hu hu hu.

Dah siap dua-dua bangun, aku tak masak pun breakfast pagi nie. Buatkan nescafe 'o' panas kat suami, pastu hidangkan roti gardenia yang suami beli semalam dekat Teras Jernang. Apa punya isterilah kan ... he he he itu je yang kau hidang kat suami. Manalah nak dapat title isteri solehah nie nak oi! Suami on je, katanya makan apa yang ada. Dia dah siap suruh aku masak untuk lunch terus. Tak perlu penat masak untuk breakfast. Sebab plan asalnye pagi ni kami breakfast kat luar, memandangkan kepala aku berdenyut ... breakfast kat rumah ajelah. 

Aku kemas dapur ... siap bahan untuk masak for lunch, suami tolong vacum rumah dan lipat kain baju yang berbakul tuh. Suami sapa tu rajin sangat? he he he he .... bukanlah aku mengarah suami melakukan semua itu, dia yang willing nak buat. Alhamdulillah! Tapi suami aku sudah sedia maklum dari sebelum kahwin aku amatlah gagal dalam usaha melipat kain baju cantik2. Aku pernah cakap kat suami aku dulu masa beberapa bulan sebelum nikah, bagilah aku semua benda seperti memasak, membasuh, sidai kain, jaga anak dan kemas rumah .... tapi lipat kain amatlah susah aku nak buat. Selama bujang kain baju aku semuanya ber'hanger'! Yang kecik-kecik je berlipat ;p

Jadi buat isteri-isteri di luar sana, sila jangan contohi sikap aku. Aku dalam proses untuk berubah jadi lebih baik ... amek masa. Suami aku kata ... pelan-pelanlah, jangan dilayan perasaan malas. In-Shaa-Allah lama-lama akan berubah juga. Aku sedang berusaha ... untuk menyukai apa yang aku tak suka dan untuk aku buat semua itu.

Lepas siap masak dan makan karang .... nak keluar la teman suami tengok autoshow. Kena berpayunglah, sebab sekarang ni panas sangat. Kepala aku tak tahan panas .... cepat je migrain datang!

Eh, korang buat apa kat rumah weekend camni?




p/s : Bila dah ada keluarga, weekend dok rumah ... sangatlah rasa syurganya!

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!