Friday, February 21, 2014

MENU SEBELUM MENINGGALKAN NASI SECARA PERLAHAN-LAHAN

Assalamualaikum ...


Perghhh tajuk entry maut kenmain! Poyo pun ada kan ... he he he. Kalau korang rasa cam nak  muntah je dengan tajuk ni, boleh muntah jauh-jauh yek. he he he. Menu yang aku paparkan dekat korang nie rasanya dalam 3-4 minggu lepas. Masa tu feel nak masak mencanak semacam je. Bila aku cakap kat hasben tentang tahap kemalasan aku nak makan dekat luar. Feel macam nak loya je makan dekat luar kan.Pembawa budak ke? Eh! Rasanya belum ada tanda. 

Disaat serbagala barang naik harga dengan mencanak, tetiba tekak aku teringinlah sangat nak makan ketam masak lomak cili api campur bendi. Dulu aku tak suka bendi, masa pas bertunang tu tersuka plak kat bendi. Selama ni tak pernah try makankan, sekali makan bendi rupanya sodap pulak. Masa jenajalan dekat Pasar Tani Putrajaya yang barang dia mahal macam emas tu, ternampaklah ketam. Uih, semua bertelur-telur ketam tuh. Bila hasben tanya, "sayang nak ketam?". Terus angguk lelaju. Sekilo RM24 tau kotam neh. Mahal bebenor. Suruh hasben amek 2 hekor je. Cukuplah kami berdua je pun.


Inilah dia rupa ketam masak lomak cili api, sodap melekat habaq hang! Kuah ketam ni sedap juga tau  buat cicah cucur ikan bilis potang-potang. Menjilat jari kalau kuah dia pekat melikat. Terasa kenegerisembilan aih! Takkan boli kotam je kan ... mesti ada menu menu lain juga. Setakat makan kotam je ngan nasi mana best. Tak phiaaaw.


Ketam masak lomak cili api ditambah dengan sayur bayam, bendi rebus, ikan cencaru sumbat (bakar) dan ikan sardin rebus kemudian goreng. Terangkat! Makan nasi bertambah-tambah. Tapi bukan aku la yang bertambah nasi tu, hasben aku. Aku bertambah laukpauk je. Semuanya menu-menu sebelum kami berdua meninggalkan nasi secara perlahan-lahan. Alhamdulillah, masuk hari ini hasben aku dah 3 hari tak makan nasi. Aku nak dia turunkan berat dia dalam 10-15kg. Sapa lagi nak bantu kalau bukan isterikan? Kesian dia susah nak cari baju dan seluar. Sekarang nie berat hasben dah 108.9. Berat asal dia dalam 110kg. Malangnye isteri plak makin bam bam .... kenapa yek?


Kesedapan makan bertambah dengan air sirap ais. Sejuk meleleh dalam jug tuh. Sedap-sedap. Rasa macam pi kenduri kahwin je minum air sirap berais camnie. Tengok ikan goreng dalam gambar tu pun aku rasa terliur bebenor nak meratah. Ikan goreng kalau korang nak sedap, stimkan sekejap baru goreng. Isi dia lagi lembut dan kenyal. Rasa dia lagi best. Selalunya ikan kembung ngan ikan sardin je aku buat macam neh.

Lepas nie, kalau aku masak ... takda nasi-nasi lagi. Makan lauk pauk je. Hasben pun macam dah mula serasi makan lauk pauk dan sayur je. Alhamdulillah. Kalau berat hasben tak turun, dapat maintain pun ok....jangan baik berat sudahlah!

Isteri je kawan opis dok tegur, "akak ... dah berisi la badan akak lepas kahwin nie, dulu kecik sikit!". Stress isteri tau!




p/s : Harap usaha ini ada kejayaannye. Ameen.


3 comments:

  1. suami berat kurang sbb isteri dah amek berat tu :)
    sedap napak ketam tu tapi jarang org masak sekor ketam, salu potg2 ..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sllu potong ketam nie, tapi hasben request nak masak sekor2 macam tu..so, ikut ajelah. he he he

      Delete
  2. napa tak dibuka penutup bonet ketam tu. buang insang dia kotor2 semua tu baru masak

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!