Saturday, February 22, 2014

HUJUNG MINGGU SUAMI ISTERI ;P

Assalamualaikum ...



Pagi tadi aku masuk office sekejap. Sejam dua je. Sebab ada hal nak kena settle. Bila dah ada hasben ni, kerja dihujung minggu terasa tak bestlah sangat. Dok rumah lagi syurga sekarang nie. Sebelum pergi office, aku dah siapkan breakfast untuk hasben. Yelah, dah la nak tinggalkan dia kat rumah takkan nak biarkan kelaparan pulakkan. Kang tak pasal-pasal jadi hulk hasben aku. Ngerilah! Aku bernasib baik sangat dan juga bersyukur, sebab masa aku bujang kerapkali jugalah aku masak bila hujung minggu. So, bila dah bersuami ni aku takdelah rasa tugas memasak tu sebagai beban. Bezanya cuma, kalau time bujang ... ko malas, boleh rehat je tak perlu masak. Makan maggi rebus pun ok. Tapi dah kahwin nie, malas ke rajin ke .... masak untuk suami tu dah kewajipan bagi setiap para isteri. Aku beranggapan begitulah sebab mak aku ajar aku macam tu. So, I follooooow.

Siap pasal kerja, balik rumah siap-siap nak pergi wedding kawan aku pulak. Tak perlulah aku susah payah nak masak untuk lunch. Yeeee! Sampai rumah hasben dah tolong sidai baju and basuh baju untuk trip kedua. Rumah pun dia dah vacum cuma tak sempat lipat kain baju je. hikhikhik. Baju kurung aku nak pi wedding pun hasben siap ionkan. Thanks hasben! Buli suami nampak! Eh, takdelah ... ini bantu membantu untuk kesejahteraan rumahtangga. Aku dah bagitau hasben, kalau aku penat ... aku nak dia tolong kat rumah. Tapi kalau aku okey je ... tak penat ke letih ke ... semua perkara kat rumah aku buat sendiri. Hasben aku terror masak tau, tapi dia tak suka tunjuk skill. Sesekali, dia akan masak bila aku minta. Itu pun ikut mood dia jugalah. 

Kadang ada juga aku dengar orang akan cakap memacam bila suami tolong isteri. Nak-nak orang baru kahwin macam aku. Mesti ada suara sindir memacam. Aku pun tak terlepas benda cenggini, paling terasa bila kawan-kawan sendiri yang cakap. Sentap mak okeh! Tapi pendam je! Ada yang cakap, "baru lagi memang la tolong ... nanti tinggal ko la buat sensorang, takdenya lakik nak tolong! Tengoklah nanti". Perghhh seriau telinga dengar. Nak je aku cakap, Nabi S.A.W pun membantu isteri-isteri Baginda dalam urusan rumahtangga tau. Bukan salah pun, kalau Nabi S.A.W boleh buat ... doakanlah suami kita pun boleh buat. Ye dak? Aku bukanlah suruh hasben aku tolong semua benda setiap masa. Cuma bila perlukan bantuan je aku minta. Tak salahkan??

Okeylah tak ngarut panjang pasal benda nie, kang aku terlebih mengarut plak. Sambunglah cerita pasal wedding rumah kawan aku tuh. Nak habaq hangpa, menu wedding sedap-sedap belaka! Terambik juga aku nasi anggaran 2 sudu. Terliur weh. Tadi makan nasi beriani kot rasanye, ayam goreng berempah super sedap, dhal, daging blackpepper best giler, masak lomak cili api nenas dengan ikan kering (aku makan ikan kering je ... nanas tak boleh, risau aku). Menu-menu nie tak sempat ambek gambar. Lapar sangat, sampai time lunchkan ... amik nasi je terus makan.

Pas makan nasi ... rehat kejap, pastu hasben aku dah pusing setiap station makan. Ada kuih muih, cendol, kerepek dll. Apa lagi ... sambil lepak mulut dok asyik mengunyah je. Makan makan ... pastu gemuk gemuk! Bersyukur dapat tahan nafsu tak amek nasi banyak. Cuma ayam goreng berempah tu je aku siap bertambah-tambah lagi. 


Popia sira tu sedap sangat tau. Pai tee tu tu pun boleh tahan sedapnye! Keluarga pengantin ni amek catering dengan ARBE Catering. Makanan memang semua superb. Kalau sesiapa yang dok area berdekatan Kajang Selangor bolehlah amek catering nie. Serius sedap. Presentation dia kat meja makan beradap memang cantik. Tak sempat aku nak amek gambar. Kot sapalah nak kahwin kan ... korang boleh refer dekat website ARBE Catering kat sini <----- atau contact no. ni 03-8737 6539. Pastilah korang akan teruja dengan menu dia. Okeh ARBE, saya dah promote ... he he he moga murah rezeki ARBE nie, masak macam nak makan kat rumah sendiri. Puashati!

Settle ke kenduri kahwin, hantar kereta pergi servis then cuci kereta plak. Memang sengaja nak penuhkan Sabtu ni untuk kami berdua. Esok kalau boleh nak rehat kat rumah je. Tak pun nak ajak hasben temankan pi office sat. Kalau rajinlah! Sampai rumah tak tahu apa nak buat, sebab perut masih mengah makan banyak sangat masa wedding tengahari tadi. Makanye aku on je lappy .... siap sedia update entry nie untuk tatapan korang. Tapi hasben plak tido .... sebab malam tadi dia  tido kul 4.00pagi kan. Cover tido balik! Jumpa kengkawan masa sekolah punya hal, itu yang balik rumah lambat. Hye suami ... jumpa kawan terus lupa diri kejap.


Okeylah aku nak pi masak untuk dinner jap. Ada masa kita sambung la cerita laie. Hasben aku plak sibuk suruh aku update blog hari-hari, tapi dia tak tau isteri dia tak kesempatan. he he he he alasan ke tu??



p/s : Jimat bajet dapur rumah aku hari ini. keh keh keh

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!