Saturday, February 15, 2014

UBAH SELERA

Assalamualaikum ...


Dah masuk bulan ke-4 aku menjadi seorang isteri. Alhamdulillah, tapi belum lagi masak sodap-sodap kat suami. Ada masak pun 3-4 kali je, selebihnya masak menu biasa. Last week je masa omak mertua aku datang rumah melawat rumah menantu dia kemas ke idak, aku masakkan ikan patin masak tempoyak. Tak sempat langsung nak snap gambar. Habis licin, siap tapau kat omak bawa balik lagi. Harap omak den tu sukolah yo!

Hari ini memandangkan duduk kat rumah je, plan nak pergi tengok autoshow tak menjadi ... makanya aku masaklah. Suami ajak makan luar memang aku malas bebenor melainkan terpaksa. Entah kenapa tekak aku rasa loya nak makan kat luar. Nak kata petanda preggy belum pun ada tanyanye ... masih sabar menanti kami suami isteri. Harap-harap sebulan dua lagi adalah khabar indah. Ameeen. 

Suami aku merajinkan diri melipat segala baju berbakul-bakul ... aku pun masuk dapur masak. Suami aku sekarang ni agak kurang makan nasi. Hari ini pun dia request tak nak makan nasi. So, garu kepala sekejaplah nak masak apa. Dah lama tak masak yang heavy, skill memasak pun dah kelaut. Asal nak masak je kena google. Kalau nak melayan tekak dan perut aku sorang je tak makan nasi memang takda masalah. Sebabnya sebelum ini aku pengamal atkins diet. Kalau tak makan nasi berbulan-bulan aku memang takda masalah. Aku belasah je apa yang nak dimakan kecuali nasi, mee, bihun dan semua perkara berasaskan karbohidrat. Tapi untuk suami takkan main belasah je. 

Memang aku perasaan, suami aku makan nasi pun 3 kali je seminggu. kalau  terlebih sket 5 kali seminggu. Takdelah macam sebelum kahwin, lunch makan nasi ... dinner pun makan nasi goreng. Kengkadang pagi pun belasah nasi goreng. Lately aku perasan ... dia macam dah nak tinggalkan nasi pelan-pelan. Perut dia pun dah susut sikit. Petang tadi try t-shirt lama pun dah tak ketat tang perut. Almaklumlah, suami aku boroi comel ... so bila pakai baju memang nampak comel sangat tang perut. Bila timbang dah turun 2kg. Alhamdulillah, kuat semangat ye sayang!

Akhirnya, aku cakap kat suami ... nak try masak chicken grill. Mari mengubah selera. Dia bagi green lite, maka aku on la tugas masak memasak. Ketang ketung ketang ketung ... siap juga chicken grill aku yang tak seberapa. Tak pernah buat, so sambil buat hati berdoa agar menu tu sedap pada tekak suami. Risau weh .... suami aku masa makan tak complaint sangat, bila dah sudah makan baru dia komen. Tak gabra kau camtu. 


Ayam aku perap sekejap je, sejam ... so ramuan dia tak masuk sangat dalam isi ayam tu. Brocolli, kentang dan carrot tu gigih aku suruh suami pi beli kat Pasaraya Darussalam. Nasib baik dia nak pi, kalau tak ... mesti nampak cacat chicken grill aku tuh. Kuah blackpepper tu pun aku google je recipe dia. Tetibe eh suami aku cakap, "sayang tahu yek masak kuah blackpepper nie ... nape selama nie tak buat pun?". Selamba je aku jawab, "google ... semua di hujung jari!". Senyum je dia dengan jawapan aku yang tak semenggah langsung tapi ia adalah jawapan yang jujur sangat!


Chicken grill dipadankan dengan sirap ais ... kenyang tersandar. Alhamdulillah atas rezeki yang kau beri Ya-Allah. Berkatilah rezeki ini. Ameeen. Tengok pinggan bunga pink tu, suami aku yang pilih. Kalau harap isteri, jangan harap dalam rumah ada pinggan bunga-bunga. Suami aku jiwa klasik sikit muke je ganas. Suami lebih sibuk nak beli pinggan mangkuk, gelas cawan dan sebagainya ... tapi isteri dalam hati sibuk nak modified myvi. Tak berani cakap dengan suami, nanti dia bagi tazkirah. kah kah kah. Terbalik sudah. Cuma hati rasa berbunga bila suami bagi hint nak tukar sport rim myvi tu nanti-nanti .... ada harapan!


Sekian cerita di hujung minggu. Korang bacalah ... harap happy dengan entry aku yang biasa-biasa  .... tapi kalau korang baca banyak kali mesti rasa luar biasa. Eh, aku acah je!




p/s : Rasa bersyukur bila suami sanggup lipat baju berbakul2 tapi lepas ni dia kata aku kena lipat baju sendiri ... pheeeewwwww, mahu pengsan!

2 comments:

  1. Ganas tu duk pk tkr rim..terbalik pulak jiwanya..haha.. Btl tu.sekarang bukan susah nk masak..tya google je terus bole jd chef

    ReplyDelete
  2. sekali sekala makan macam ini memang sedapkan kak..tengok menu akak kt atas ini dah buat azie terliur je hihi

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!