Thursday, March 27, 2014

CHICKEN CHOP JAWA STYLE

Assalamualaikum ...


Hah, aku ni tak habis-habis story pasal  makankan? Jangan marahkan aku ye. Dalam folder lappy aku ni berlambak gambar-gambar makanan yang aku tak sempat nak story kat sini. Asal amek gambar je, simpan. Maklumlah busy bebenor jadi isteri. Tapi ini bukanlah menu terkini kami suami isteri. Dah sebulan terperam dalam lappy, maka marilah kita saksikan menu yang biasa-biasa cuma pelik sikit namanya. Sila jangan ketawa. huuuuuuuuuuuuuu >...<! 

Pernah makan chicken chop jawa style? Aku je yang terpelik sikit buat chicken chop jawa style nie. Korang pi la cari kat restoran western food mana pun sure tak jumpa punya. Masa bujang tak pernah sekali pun aku buat chicken chop. Namun, atas permintaan hasben ... hegeh-hegehlah si isteri menggodek recipe dari internet. Fhuuuhhhh nasib baiklah ada internet. Tapi lagi bernasib baiklah rumah nie memang langgan internet, maka ianya sangat membantu aku dalam mencari recipe kemudian aku derhakakan sedikit sebanyak recipe berkenaan. Asal boleh makan, hasben aku onnnnnnnn je tanpa sebarang kata-kata! Suke le kot!


Chicken chop jawa style. Yang menjadikan ianya jawa hanya adalah kerana tempe goreng tu je. Aku gantikan kentang goreng dengan tempe. Nampak lagi sedap dan lebih mengenyangkan. Kuah blackpepper tu pun aku  buat sendiri. Mulanya aku ingatkan susahlah nak buat kuah blackpepper nie. Rupanya senang je. Pejam mata pun boleh. Eh, angkuh pulak. Lompang kokedai nak?

Ini masa kami suami isteri betul-betul tak makan nasi. Hari ini chicken chop ... esok chicken grill ... lepas tu makan sayur dan ulaman rebus je. Lepas tu, diet makan nasi seminggu sekali plak, sampailah sekarang. Cuma aku je, walau tak makan nasi sangat ... dan hanya jamah nasi seminggu sekali, badan aku tetap bam-bam! Bila umur dah meningkat metabolisma makin jadi pemalas. Maka, tuan badan terus jadi gempal! grrrrrrr.

Bukan senang sebenarnya nak berdiet bila dah bekeluarga, nak-nak kena masak kat suami. Bila dah masak, isteri pun teman suami makan dengan sukahati dan dalam masa yang sama .... mari kita sama-sama makan!




p/s : Macam mana nak kuat semangat untuk terus berdiet neh? Silalah bantu aku ...huhuhu

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!