Wednesday, March 26, 2014

MEE CAMPAK

Assalamualaikum ...



Ingat tak sebelum ni aku ada sebut pasal mee campak. Mee campak ye, bukannya demam campak! Hah, hari ini aku nak cerita dekat korang pasal mee campak tu. Maksud mee campak bagi aku adalah, rencah and bahan tak cukup lepas tu campaklah dalam kuali ikut suka hati. Asal jadi dan sedap. Mee yang tak berapa nak ikut peraturanlah kiranya. Idea ni asalnya datang dari aku, tapi hasben plak datang membantu suruh tambah itu ini. Aku apa lagi, follow tanpa membantah! Nasib baik menjadi dan nampak pun macam seleralah nak makan.


Nampak, selera tak mee campak gabungan idea aku dan hasben? Nampak cam sedap jugakkan? Actually, mee campak ni kami guna mee sanggul. Kat area Putrajaya susah nak cari mee sanggul. Ini pun aku import dari Aloq Staq habaq hang. Area sini tak tau mana nak cari. Dah 2-3 bulan beli mee nie, dok elok ja tersimpan dalam kotak. Sekali hari tu tak tau nak makan apa, aku saja-saja la selongkaq kotak kat dapur. Eh, jumpa pula 2 bungkus mee sanggul.

Asal niat nak buat mee sanggul goreng pedas. Tapi tekak pulak nak makan mee yang berkuah dan masam-masam manis. Tekak aku lately nie mengidam bukan-bukan. Pagi kadang tak lalu nak makan. Asal kul 11pagi je perut dah melapar. Nafsu makan aku melonjak bila jam menunjukkan 5.00 petang. Tak tahu kenapa perubahan nafsu aku sangat semacam. Mengandung kah? Rasanya belum ada apa-apa tanda. Tanda nafsu makan melampau ajelah sekang nie. 

Dan tidak hairanlah, berat aku naik pada tahap yang melampau. Hasben cakap lengan aku pun dah dekat sama saiz dengan betis. hu hu. Kuang asam tul kan. Dia selalu cakap, nanti jangan salam orang dengan betis. Sebab dah tak boleh nak beza antara betis dengan lengan. Kuang asam sekali lagik! Aiyak ... lawak apalah hasben bagi untuk isteri. Dalam masa yang sama hasben aku cakap, "selagi boleh makan....makanlah, lepas nie diet la balik!".

Selesai cerita pasai mee campak. Korang kalau rasa malas nak fikir sangat nak masak apa, buat aje mee campak. Kuah dia senang je, masukkan sos tomato and sos cili ... sesenduk. Masukkan serbuk perasa, then baru masukkan fishball, telur atau apa saja yang korang suka. Nak sedap masukkan tomato potong. Kata nak kulit licinkan? Aku ni kalau makan 10kg tomato pun kulit tak licin dah ... kalau usia remaja ria makan tomato dah sure kulit pun halus dah mulus kekdahnye. he he he

Okeylah ... nak cau cin cau. Puas nak dapat update satu entry! Rindu nak buat entry jenjalan ... tapi banyak sangat nak kena menaip. Tunggu-tunggu la nanti. he he he he



p/s : Jom sama-sama sedekahkan Al-Fatihah kepada mangsa MH370.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!