Tuesday, March 25, 2014

MASAK WEEKEND SAHAJA

Assalamualaikum ...



Seperti mana yang aku selalu war-warkan, aku masak nasi weekend je! Nampak macam bapak malas kat situ, habis weekday hasben ko tak makan ke cik puan? hu hu. Of course la makan, hasben aku bukan jenis biar isi perut kosong. Nak kena isi gak. Kalau boleh biar penuh, baru dia diam sebab dah konyang. ekekekeke

Kalau weekday balik keje, aku tak masak nasik dan lauk pauk. Selalunya makan kuih, roti tak pun buah kalau ada. Rajin skit, aku buat bihun goreng, bihun sup tak pun mee campak. Mee campak ni nanti aku share recipe ngan korang yek. Semalam hasben aku cakap, lepas nie kita makan buah je. Eh, hasben aku cakap ke aku yang bagi idea yek. Dah lupa. ha ha ha. Hari ini ada Pasar Tani Mega Putrajaya, bolehlah beli buah bagi penuh fridge. 

Weekend je automatik aku terus masak nasi dan lauk pauk apa yang ada. Biasanya dah beli lauk pauk siap-siap. So, tak perlu lah nak keluar lagi pepagi weekend tuh. Baik dok rumah je buat apa yang patutkan? Basuh baju ke, kemas rumah ke...... lipat kain baju memang taklah, itu kerja hasben. Isteri tak suka lipat baju, kengkadang je buat. Dasar betul isteri neh!!


Normally, weekend pun aku masak nasi sikit je. Memang tak kasi hasben aku tambah banyak-banyak. Kesian kot kalau badan hasben naik dan susah nak cari baju. Selalu je sangkut kat perut. Menu yang tergambar kat atas tu tak pasti menu minggu keberapa. Dah lama edit, tapi nak cari time menulis yang susah tu. Jenis lauk dua je. ha ha ha. Tak cukup lengkap betul buat kerja. Tapi hasben tak kisah. Masak apa yang ada je. Aku buat asam pedas ikan tenggiri. Resepi of course dari mak mertua. Asam pedas mak mertua aku memang superb kot. Aku dah banyak kali try tak jadi 100% macam dia buat. Takpe, janji usaha nak buat tu ada. Mesti mak bangga dengan menantu nie kan? ngeh ngeh!

Aku up dengan telur dadar. Telur dadar memang menu wajib kalau takde menu-menu lain yang best. Bolehlahkan? Cuba tengok portion nasi tu. Yang setoek je nasi tu aku punya. Konon diet kan? Jangan tertipu ye, habis nasi tu aku tetap tambah kalau berselera. Kalau takde selera memang aku akan stop sekadar tu je. Janji perut kenyang sudah. Hasben kita kena letak banyak sket dan spare sesenduk nasi untuk dia tambah. Taknak selera dia tetiba terkejut bila cakap, "hubby...nasi dah habislah!". Aku memang akan lebihkan sesenduk nasi untuk hasben. Walhal sekali makan pun boleh, tapi nak nampak macam dia tambah ... lebihkan je nasi dalam pinggan lain. Baru muke ada senyum! he he he


Yang ni pulak menu weekend baru nie. Ikan cencaru sumbat grill memang antara menu wajib. Terus grill dua ekor sebab bila habis nasi terus ratah. Sedap tau. Lagipun kalau grill boleh jimat minyak masak. Nak-nak sekarang nie semua mahalkan. Berjimat cermat adalah penting. Upkan dengan sambal ikan bilis dan sambal sardin. Memang wallah tau sedapnye. Eh, masuk bakul nampak?

Sekarang nie jaranglah aku nak cerita bab masak, sebab dah kurang masak ok. Nak tunggu weekend baru boleh cerita pasal menu neh. Bila setiap kali  masak dan makanan terhidang kat meja ... terus aku cari camera nak ambil gambar. Terus hasben aku bersuara, "sayang ... sampai  bila kita nak lalui keadaan macam nie, sebelum makan je ambil gambar?".

Peeeekkkkk kat muke sendiri! ha ha ha ..... Jawapan aku adalah ringkas dan padat, "isteri hubby kan blogger!".

Walaupun soalan hubby kadang menekan jiwa, tapi dia tak pernah halang aku berblog. Dialah yang selalu ingatkan aku untuk update blog setiap kali kami pergi travel mana-mana atau lalui perkara yang perlu dikongsi bersama. Cuma aku je tak mampu adjust dan bahagi masa lagi. Kejutan hidup berkeluarga namanya! Tak reti nak bahagi masa lagi. ngeh ngeh ngeh




p/s : Apapun, terima kasih hasben atas sokongan dan galakan. Love u!!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!