Wednesday, March 5, 2014

CUBAAN KEMBALI KEPADA DIET ATKINS

Assalamualaikum ....


Entry sebelum ini aku dah story dekat korang semua yang aku akan kembali beratkins. Diet Atkins. Macam mana mula-mula aku beratkins pada 1 April 2012. Jangan tak tahu, time tu aku dapat turunkan berat hampir 15kg. Cuma ambil masa yang lama lebih kurang 10 bulan. Aku kan bab makan kurang disiplin sket. Asal ada depan mata, nampak sedap semua nak sapu sampai licin je.

Bermula Jun 2013 aku mula lalai berdiet. Yelah, time tu stress sikit sebab nak buat persiapan nak bertunang. Orang suke nak bertunang, kau stress kan? Majlis tak sampai 3 jam pun ko boleh stress. Xoxoxoxoxoxo. Mana tak stressnye, persiapan saat akhir sebab family bakal tunang (sekarang dah suami dah … he he he) baru bagi tarikh bila dorang boleh datang meminang. Aku plak adik2 sibuk dengan anak-anak kecil dengan yang memboyot semua ada, maka bertambahlah stress akak kau neh!

Kiranya Jun 2013 tu, diet atkins aku ke laut ke darat … ke laut ke darat je manjang. Sudahnye hajat nak bersanding dengan berat 55kg tak kesampaian. Sebab that time berat aku dah naik jadi 58 ke 59 camtu! Salahkan diri sendiri. Lepas dah nikah 4 bulan 4 hari nie, maka berat badan ni bagai dipam-pam anak-anak oi! Resah makcik … dah rupa macam makcik jual nasi lemak dah ghuper badan ku. Soobs sooobss sooobsss!

Sebab itu, aku cuba juga pelan-pelan nak ber’atkins’. Kiranya start semalamlah. Dugaan tau bila dalam kepala ko dah set nak berdiet. Time tu korang akan nampak semua makanan adalah super sedap giles babas punyer! Selama nie pandang roti kosong pun tak best, bila nak diet … roti kosong pun nampak macam pizza domino! Aku ber’atkins’ nie memang atas banyak sebab. Sebab paling utama tentulah kesihatan. Kerna aku rasa best giler masa berat capai 55kg. Ringan. Kaki tak sakit. Nak solat senang. Boleh berjalan laju tanpa mengah. Kain baju tak sendat sana sini. Pakai jeans dah longgar. Antara kebaikan menurunkan badan yang aku boleh kongsikan kepada korang.

Sekarang ini, berat dah naik … 64kg! Hamek ko … kira sendiri berapa kilo aku dah naik. Pengsan weh. Macam badak air dah aku rasa. Bila aku luahkan aku nie dah gemuk, adalah suara sumbangseh yang akan cakap, “Yelah hati senang … dah ada orang teman. Dulu sorang. Sebab tu badan dah naik. Biar gemuk takpe janji suami sayang!”. Oi, makcik! Ini bukan soal suami sayang ke  tak sayang. Ini soal kesihatan dan keselesaan aku sebagai manusia. Gheti la sket bercakap tu jaga hati perasaan orang. Tak perlu nak sindir bagai. Opsss … ter’emo’ pulak dah! Maap ye.

So, semalam aku pelan-pelan cuba ber’atkins’. Korang jangan ingat senang nak ber’atkins’ pada mulanya. Susah nak disiplinkan diri, tapi kena kuat. Pagi semalam sampai tengahari semua ujian atkins berjaya … balik rumah aku telah gagalkan diri sendiri dengan memakan popia sardin yang sedap! Bukan satu hamek, tapi 3 ketul popia. Sadis rasanye. Takpe jangan mudah mengalah! Hari ini, breakfast dan lunch aku lulus dengan menu atkins. Aku makan ayam bakar dan telur goreng. Petang pulak aku dah gagal. Hasben ajak aku minum. Sudahnye termakan sekeping roti bakar kepunyaan hasben. Tak tahan tengok.

Dua hari sudah gagal. Esok bagaimana? Kita tunggu esok pulak yek!

Biasanya aku ambil masa 1-2 minggu untuk disiplin sepenuhnya. Selalunya macam itulah. Aku harap aku tak akan mengalah. Manatahu bila berat aku dah turun, lekat pula baby nanti (pliss doakan!), wah bergandalah keseronokan aku nanti. Harap-harap cepatlah ada baby. Tak sabar nak cium dan bau baby. Hasben aku cakap, boy ke girl ke dia tak kisah. Janji sihat sempurna akal dan fizikal. Ameeen.

Tunggu esok yek … tengok apa akan jadi pada atkins aku. Doakan aku berjaya …….




p/s : Kali ini aku diet atkins dengan ambil supplement daripada Shaklee! Aku love giler dengan Shaklee skang nie. 

1 comment:

  1. saya pon tengah mencuba nak diet semula. tapi time tu jugak lah ada makanan sedap. hihihii
    moga berjaya~~~ hehee

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!