Saturday, March 29, 2014

SI TANGGANG ZAMAN MODEN?

Assalamualaikum ...



Semalam telah 'terjatuh'nya hukum kepada pasangan suami isteri yang menetap di Sweden. Jatuh hukum kerana memukul anak sendiri. Alasan yang diberi oleh mahkamah Sweden adalah kerana menjatuhkan hukuman salah serta penjara kepada pasangan berkenaan kerana ia adalah 'keganasan berulang'. Lain padang lainlah belalangnye. Lain negara lainlah undang-undangnya.

Tapi, aku yang belum menjadi ibu nie ... cukup sedih dengan keputusan tu. Aku rasa mak ayah dia pukul pun sebab nak mendidik. Dalam Islam dibenarkan kita memukul anak tetapi bukanlah sehingga memudaratkan. Memukul dengan tujuan untuk mendidik bukan untuk mendera! Disebabkan lain padang, maka terjadilah apa yang tak sepatutnya menjadi. Sekarang ini tak tahu siapa yang perlu dipersalahkan. Anak-anak ke? Sebab bercerita dengan sekolah dan kawan-kawan. Mak ayah ke? Sebab memukul dengan tujuan mendidik? Mahkamah Sweden ke? Sebab jatuhkan hukuman sedemikian rupa.

Kesian sangat. Apa dah nak jadi ni? Bayangkanlah, Shalwati Nurshal .. ibu kepada anak-anak berkenaan dipenjara 14 bulan. Dan bapa mereka, Azizul Raheem Awalludin dipenjara 10 bulan. Sudahlah dipenjara, kemudian diarahkan membayar ganti rugi kepada anak-anak berkenaan. Kesian sangat. Bila dah dipenjara off course bapa dia dah tak boleh bekerja dalam perkhidmatan awam Malaysia. Sedih tau! Yang aku tidak dapat bayangkan, bagaimana penerimaan kedua pasangan ini terhadap anak-anak mereka bila mereka telah dibebaskan kelak?? Apa akan terjadi kepada nasib anak-anak ini selepas itu??


Mereka adalah ibu bapa. Anak-anak adalah hak mereka. Selagi memukul yang tidak menimbulkan sebarang kemudaratan dan kecederaan melampau ... bagi aku semua ini tetap tak salah. Tapi aku berada di padang lain bukan di padang mereka. Aku kata tidak salah, tapi mereka  tetap mengatakan ia salah.

Dulu, masa aku dan adik beradik lain kecik-kecik, kena juga pukul dengan mak ayah. Mak ayah aku punya style ... mereka akan pukul dari paras pinggang dan ke bawah. Kami adik beradik tak pernah pula kena sepak ke terajang ke ... kena pukul dengan kayu api ke ... getah paip ke....semua tu tak pernah. Selalunya memang kena pukul dengan rotan ... tak pun pembaris yang mak aku selalu guna untuk ukur baju (sampai patahlah pembaris tu). Sekali tu pernah juga kena sebat dengan ranting inai ... bukan batang inai ye, ranting je. Berbirat jugalah betis. Setakat sakit sekejap je. Lepas tu elok je. Mak ayah aku angin pun bila kami adik-beradik tak dengar cakap .... lambat solat, tengok tv melampau-lampau, balik rumah lambat, malas baca buku, malas tolong mak ayah ... dan bla bla bla. Itu je pun. Takdelah kena pukul sampai lebam pun. Setakat pedih sikit je pun.

Takdepun nak cerita ngan kengkawan sebab kena pukul ngan mak ayah. Malu weh, kalau cerita mesti kena boooo ngan kengkawan. So, baik kita diamkan je. Mulut tu jangan nak gatal sangat bercerita. Hasben aku pun pernah cerita zaman dia kecik-kecik dulu. Yelah, adik beradik hasben aku 10 ke 11 orang camtu. Perempuan sorang je ... lenlain semua lelaki. Bayangkanlah macam mana omak mertua aku nak handle anak-anak lelaki yang dekat 9 orang tuh. Mestilah dorang meloncat sana sini. Main itu main ini. Tak dengar cakap dan degil tu benda biasa hasben aku cakap. Hasben selalu cerita, kalau setakat kayu api, getah paip ... hanger ... tali pinggang ... semua dah pernah hinggap dekat belakang badan. Tapi elok je hidup sampai sekarang. Tak psiko pun! Takda parut pun ... tapi parut jatuh pokok bleh plak ada kat lengan hasben. Haih! Lelaki kalau kecik-kecik kadang kenakalan dorang berganda!! Jadi "orang" pun adik beradik dia. Semua ada kerja dan ada keluarga sendiri. Takdepun nak hidup mengarut-ngarut ke ... So, far semuanya kira "menjadi" la sebab takde nak menyusahkan mak ayah pun bila dah dewasa. Pandai memasing cari kerja sendiri. 

Dalam family aku, abanglah yang paling banyak kena sebat. Yelah dia anak lelaki. Ayah nak ajar dia agar jadi manusia yang kuat dan tabah hadapi kehidupan bila besar. Bila salah je mesti abang kena pukul. Aku ingat lagi, masa tu abang baru darjah 2 dan abang merupakan pelajar pintar. Masa darjah satu dia dapat no. 1 dalam kelas. So, dapatlah hadiah jam. Tapi bila masuk darjah 2, abang dapat no. 2 masa peperiksaan akhir tahun ...tau apa hukumannya. Kena duduk luar rumah selama sejam time malam. Macam kelakar. Tapi itulah hukumannya. Sejak itu ... abang sentiasa dapat No. 1 dalam kelas sampailah dia darjah 6. Kemudian dapat masuk sekolah asrama penuh ... siap dapat jadi best student peringkat Daerah lagi. Ayah dan mak aku tegas sikit dalam pendidikan anak-anak. Alhamdulillah, dengan ketegasaan mak ayah kami 4 beradik berjaya juga masuk IPTA. Abang aku sorang je terlepas ke luar negara. Yang adik-adik dia semua dalam Malaysia je mampu. Itu pun dah cukup baik mak cakap. 

Aku sentiasa mendoakan agar kami tidaklah menjad si tanggang zaman moden. Kadang kita kena didik anak-anak untuk bercakap dan berbicara dengan betul. Kena pasak dalam kepala dorang dari kecil, apa yang dorang boleh bercerita dan tak boleh bercerita dengan orang lain. Bila jadi kes macam pasangan Malaysia di Sweden ini ... rasa sangat menyedihkan bagi aku. Dorang akan buat rayuan, aku harap rayuan pasangan ini berjaya. Sama-samalah kita doakan!



Jauhkanlah kita semua daripada menjadi si tanggang zaman moden.




p/s : Sejujurnya aku tak sokong apa yang anak-anak pasangan ini buat. Kita berada di dunia ini pun kerana hubungan kasih sayang mak ayah dan keizinan Allah. Selagi mak ayah tak pukul kita sampai macam nak cacat atau  mati atau psiko .... dan tak minta kita buat perkara bertentangan dengan Islam, maka kita wajib taat kepada ibu bapa! Redha ibu bapa adalah redha Allah swt! Jangan lupa tu ..

3 comments:

  1. sedih dgn sikap anak2 diorang ni..sanggup penjarakan mak ayah sendiri.especially mak yang kandungkan diorang 9 bulan lebih.apalah perasaan mak ayah diorang ni?harap mereka tabah =.=

    ReplyDelete
  2. Err...akak ada dengar dan baca a few version lagi. In fact, ada officemates akak yang adiknya memang kenal parents bebudak nie di Sweden sebab adiknya dengan familynya dah bertahun di Sweden, sampai sekarang. The other version says sort of agak melampau juga penderaan maknya ni. Ada masa sampai mengancam nyawa juga sampai jiran2 kena keluar dan bantu anak2 ni.

    So, untuk kes mereka, akak tak berani komen. Sebab ada 2 versions kan.. Allahu'alam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kak...ada ken tunjuk kesan2 dera anak2 dorang nie...itu yg buat sy musykil tuh. Selama perbicaraan takde pun paparkan kesan lebam ke parut ke hape ke....

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!