Sunday, April 4, 2010

Setenang Air Di Tasik Ampangan.....

"Kenapa menangis?"


Rasa tak sedap hati. Saya memandang Masjid Besi dgn linangan airmata. Ya..saya menangis. Dan saya mula memohon sesuatu dari Maha Pencipta...


"Ya-Allah...aku kalah. Terasa berat dugaan yang aku tanggung sendirian ini. Bawalah aku pada-Mu. Aku tak sanggup lagi melalui ujian dan dugaan ini. Aku sudah merasa penat dan lelah. Terasa hati ini semakin kosong...dan kosong. Aku semakin jauh dari-Mu! Ambillah aku untuk bersama-Mu seperti dulu. Biarlah sunyi, sepi dan kosong ini menjadi kebahagiaan buat aku seperti dulu. Buanglah rasa kasih dan sayang dalam diri ini andai tiada siapa perlukannya lagi. Aku binasa dalam kasih sayang sendiri. Aku musnah kerana perasaan aku. Aku hancur kerana kelalaian aku. Aku hina di sisiMu krn kelalaian aku. Hebat dugaan-Mu...juga hebat ujian-Mu hingga berat kaki aku untuk melangkah lebih jauh. Aku semakin takut. Takut pada kehilangan. Sedangkan aku sudah kehilangan apa yg aku sayang. Yang ada cuma bayang-bayang bersama aku. Biarlah aku tidak punya sesuatu yang istimewa dan biarlah yang istimewa itu pergi dari kehidupan aku agar yang istimewa itu dapat mengecapi kebahagiaan dan kegembiraan yang lebih baik dari yang pernah aku curahkan. Ya-Allah...aku ingin gantungkan hidup ku pada-Mu. Aku ingin Kau ambil aku untuk bersama-Mu selamanya. Ya-Allah biarpun perjalanan ini kosong, sunyi dan sendirian...aku mohon jauhkan aku dari kejahatan dan kecelakaan yang aku ketahui juga yg tidak aku ketahui".


Tasik itu cukup tenang. Tapi kenapa hati saya tidak setenang itu. Saya mencari di mana silap saya. Kenapa kasih sayang ini benar-benar menguji seorang manusia seperti saya? Tasik Ampangan menjadi pilihan saya (Saya cukup suka pada tasik, sungai dan laut). Sekelilingnya penuh dengan kegembiraan. Ibu dan ayah melayan anak-anak kecil bermain. Dan saya meletakkan diri saya di situasi itu. Saya merindui dan menginginkan anak dalam kehidupan saya. Tapi entah bila ia akan hadir. Sedih. Bila apa yg pernah dirancang tidak menjadi kenyataan. Kalau tidak mungkin hari ini hadirnya seorang manusia yang bergelar anak dalam kehidupan saya. Saya banyak menyembunyi keinginan saya dalam kehidupan. Membiarkan apa yg saya ada pergi dari perjalanan kehidupan saya. Terlalu membiarkan orang lain mengambil apa yg saya ada. Terlalu menyayangi hingga semua yg ada pergi. Terlalu takut pada sebuah kehilangan.


Saya ingin kembalikan kehidupan yg sederhana dan tenang. Cukuplah hanya punya keluarga dan kawan setakat ini sepertimana dulu sebelum hadirnya yg istimewa. Tidak perlu yang istimewa. Saya tidak mahu ditengking atas sikap saya yg terlalu mengambil berat. Sikap saya yg terlalu penyayang. Sikap saya yg terlalu memberi perhatian. Sikap saya yg terlalu cemburu. Sikap saya yg terlalu byk tanya..mungkin! Saya menyayangi orang lain seadanya...tp knp org lain tidak boleh berbuat demikian pada saya. Kalau saya mampu menerima yang istimewa seadanya, tapi tak mungkin yg istimewa atau sesiapa sahaja menerima saya seadanya. Saya terlalu byk kelemahan, kekurangan malah keburukan. Dan juga saya tidak mengharap sesiapa untuk mengerti hati dan perasaan saya. Biarlah yang berlalu itu menjadi sejarah. Dan adakah sejarah itu berulang atau tak mungkin akan berulang? Biarlah yang berlalu itu hanya untuk dikenang bukan utk diingat2. Saya menyayangi kalian semua biar apapun yg kalian lakukan buat saya...kerana saya juga tidak terlepas dr menyakiti hati kalian!


Rezeki tidak memihak pada saya. Nasib juga tidak menyebelahi saya. Namun, doa tetap sama...moga ada bahagia buat saya walaupun saya terpaksa menunggu hingga ke hujung hari!!
Setiap kali saya rasa sedih..Tasik Ampangan adalah tempat saya. Saya hanya perlu sabar sebagaimana dulu saya sabar menghadapi kegagalan dalam kehidupan saya....



p/s : Saya doakan utk semua mereka yg saya sayang hidup bahagia, halal dan berjaya.....

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!