Monday, April 22, 2013

CERITA EMAS DAN KEDAI EMAS LAGI!

Assalamualaikum ....



 


Meriah betul melawat kedai emas dari last week sampailah weekend baru nie. Kedai emas sesak dengan kaum hawa. Mak aih, tak pernah-pernah aku lalui situasi berkenaan. Ingat naklah snap gambar 2-3 keping buat tatapan korang … gambar bagaimana kaum hawa yang teruja sangat-sangat dengan emas nie.


Yang encik suami-encik suami sibuk pangku anak, cukup time keluarkan duit bayar jew hasil ‘rampasan’ para isteri. Para suami sila jangan pening kepala, beli emas kepada isteri tercinta. Ia tak merugikan, tapi kalau beli korset ribu riban bagi aku agak rugi sebab korset tu ada susut nilai. He he he …. Lagi satu tak boleh gadai bila sesak. Lagi rugi kalau isteri tak kurus-kurus juga walau pakai korset beribu-riban harganya. Suruh je isteri pi jogging dan diet makan. Jimat duit! Tips jimat.


Sehingga tarikh semalam harga emas di Habib Jewels Alamanda adalah RM155/gram ada diskaun RM8 untuk selected emas 916. Sama juga macam Tomei, promosi kedai berdua nie sama je. Cuma untuk S.Wan Jewels kat Alamanda airtu aku tengok RM147/gram tak salah aku. Tak promotion diskaun.


Dan dekat Kedai Emas Sri Bangi, RM149/gram. Oh, aku tak suke kedai emas nie … selerak sikit dan nampak tak selesa nak beli emas. Barang kemas dia tak tersusun dan design tak menarik. Adik-adik aku masuk sekejap terus ajak keluar.


Daripada beberapa kedai emas yang aku pergi, Tomei Alamanda mempunyai design yang menarik. Kalau korang tak kisah tentang design boleh je beli kat mana-mana. Mungkin korang nak buat pelaburankan? Design kat Tomei Alamanda lebih up to date. Sesuai dengan jiwa muda aku. Hah, perasaan mude ahkak!


Dekat Habib menarik jugalah tapi tidak banyak pilihan. Aku nak menjenguk tengok barang pun susah. Habib Alamandakan kecik, so dapat tengok punggung orang ajelah. Nak celahkan kaki aku sebelah pun tak dapat. Sendiri bayanglah camne padatnye orangkan!


Aku dan adik-adik hanya mampu jenguk dan jeling je … nak duduk dan ditemubual oleh promoter emas memang tak dapat langsung la. Adik aku nak beli gelang, aku plak survey cincin dan rantai tangan. Bukan survey sangatlah, sebenarnya kalau ada rege yang bersesuaian memang nak terus beli je. Tapi memang takde rezeki kami, ramai sangat orang … tak cukup promoter emas tu nak layan kami.


Sudahnya balik dengan tangan kosong tapi poket masih kembung. Chewaaah, kembunglah sangatkan! Ha ha ha ha …. Aku ingat this coming Friday nak ajak chenta hati pi tengok. Pi tengok dan beli sekali … harap-haraplah dapat. Rugi plak rasanya kalau tak beli. Pelaburan masa depan.


Cuma aku nak pesan dekat korang, kadang jangan terpedaya dengan harga emas yang murah ye. Bukan ape, harga emas pasaran semasa setahu aku turun sehingga RM137/gram. Setakat hari ini yang aku tahu hanya Kelantan yang jual emas ikut harga sebenar pasaran emas semasa. Tapi, dekat area selatan kebanyakannya dorang dah ada persatuan emas dorang sendiri yang meletakkan harga emas pada kadar RM155/gram. Katanya lagi, harga tidak boleh lebih dari RM155/gram tapi boleh kurang dari kadar berkenaan. Ini aku dengar sendiri dari staff kedai emas berkenaan. Nama kedai emas dirahsiakan. Hasil temubual seseorang.


Bila nak beli emas walaupun ia murah, tolong hati-hati dengan kos upah. Kadang, kos upah adalah tinggi. Sebaiknya cari kedai emas yang tidak menawarkan kos upah ataupun kos upah yang dikenakan berpatutan. Nak melabur walaupun murah tapi biarlah ia menguntungkan! Setakat ini yang aku tahu Kedai Emas Sri Bangi tidak mengenakan kos upah. Rujuk FB Kedai Emas Sri Bangi ye. Cuma design dia ajelah tak menyenangkan hati aku.


Ini sahaja info aku mengenai harga emas yang menurun ketika ini. Selamat melabur dengan emas. Sekiranya ada lagi berita terkini, akan aku update dari semasa ke semasa. Cheewaaah, dah macam pelabur emas dah aku nie. 






CK : Dah berkenan satu cincin tu ....







1 comment:

  1. kte org kelate..hello kt pakcik dok sane suh belikan...nk simple design je...pueh ati..sini mahal sikit..

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!