Sunday, April 21, 2013

DAH LAMA TAK MASAK, AKHIRNYA DAPAT JUGA MASAK

Assalamualaikum ....



Eh, apa hal tajuk macam panjang kemain .... he he he


Serasa aku, dah lama sangat aku tak masak. Hampir sebulan jugalah. Last aku masak, masa mak ayah datang rumah last month. Haa itu jelah. Lepas tu dah takde, yang selalu masak .... masak air ajelah. Kalau aku masak pun, adik aku kat rumah nie tak makan sangat. Bila aku ajak dia makan, sikit aje pun makan. Katanya nak diet juga macam aku. Tak nak ambil nasi. Dah beranak 3, kena serius jaga badan katanya. Heee okeh, faham-faham ... perempuan kalau dah beranak pinak ada yang memang concern terlampau bab penjagaan badan nie. Aku yang belum ber-anak nie ... banyak tul spare part keliling pinggang. huh!


So, memandangkan semalam adik aku 2-2 ada kat rumah termasuk adik ipar sekali. Aku decidelah untuk masak! Ye, kakak masak! Masa apa yang ada dalam fridge je. Nak suruh aku pergi pasar, memang jangan haraplahkan saat-saat ini. Tambah plak Pasar Awam Presint 8 tu mahal sangat ikan dia, sayur pun mahal gak. Dah la aku serabut tengok pasar tu yang tak berapa nak kemas. Baik pergi Pasar Borong Selangor, murah sket ... beli siap untuk stok seminggu .... memang boleh jimat duit banyak!



Semalam aku masak simple je .... sambal ikan bilis, brocolli masak sos tiram, goreng ikan pekasam dengan ayam. Tu je! Menu penyedapnye adalah sambal ikan bilis. Dah lama kot tak makan nasi. Dan dah lama juga tak masak sambal ikan bilis.




Aku buat sambal ikan bilis kering. Takde kuah-kuahnye. Adik aku  yang preggy tu kalau makan sambal ikan bilis, tak nak ikan dia yang dah lemau sebab banyak kuah. Dia suka ikan bilis yang digoreng rangup. Dia sorang je makan bertambah sampai dua kali. Aku dengan adik yang 1st tu makan sikit aje pun, tak sampai separuh pun nasi ... sebab kami sama-sama diet. Bila ada tetamu jamah gak la. Jaga hati tetamu ... kang dicakap, "gedik ko akak .... dok diet je!". Kang dia kata tak kurus-kurus pun akak aku sorang nie. Tak kurus takpe, janji aku maintain beb ... tak naik balik kepada berat 65kg atau pegang angka 60kg tu aku dah syukur dah. Berat aku skang dok main antara 56kg ke 58kg. Naik turun-naik turun!



Lepas settle makan bagai .... aku sambung plak projek rumpai laut. Sibuk orang dok cakap Pure Marine Collagen. Walhal dalam rumpai laut tu takde collagen tapi ia membantu penghasilan collagen dalam badan manusia. Bagus untuk kesihatan. Aku dah amal makan rumpai laut nie dekat sebulan juga. Sedap ... tapi rasa kosong je pun. Paling best kalau buat masker tempek kat muke. Rasa cun sekejap. Ha ha ha ha




Ini rumpai laut warna krim-kuning kot camtu. Gred AA. Yang kaler nie baik untuk kulit. Sebelum nie aku makan yang warna purple. Yang warna hijau gred AAAA pun ada, tapi belum masak lagi. Tunggu habis stok gred AA nie dulu baru aku masak yang hijau plak. Pasal rumpai laut nie nanti aku buat entry lainlah pulak, nanti takde citer plak nak up kan .... he he he



Okehlah, aku nak pergi rehat jap .... penat sket hari ini. Aku nak layan Jalan-jalan Cari Makan kat TV3 sambil baring jap. Happy weekend korang :=)






CK : Hari nie memang hari bertuah aku. Alhamdulillah .....

3 comments:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!