Thursday, April 11, 2013

YES LA SANGAT!

Assalamualaikum ...




Kadang kita nie poyo tak bertempat. Tengok orang pakai baju kurung dah dirasa dia macam kampung. Weh! Budak-budak zaman sekarang (bukan semua) poyonye terlebih-lebih aku rasa. Nak dijadikan cerita pasal budak zaman sekarang, petang tadi aku pergi Alamanda lepas kerja. Dengan niat nak beli barang dapur dekat A-Eon Big yang dulunya Carrefour. Sebelum tu nak bagitahu sket, barang dekat A-Eon Big apsal aku rasa mahal sesangat. Dulu masa masih berjenama Carrefour, aku rasa murah je!


Okeh, berbalik kepada kepoyoan budak zaman sekarang (bukan semua) ... sebelum pergi A-Eon Big, aku ajak si teman makan dulu dekat RASA Alamanda. Perut melaparlah time-time hujan camnie. Puas tawaf satu RASA, baru nak pilih menu. Aku makan Dried Chilli Yee Mee ... aku order dulu, pastu si teman carikan meja. Lepas aku hantar makanan kat si teman, aku tanya dia nak makan ape. Cheh, belajar jadi isteri mithali la konon. Walhal aku tak nak dia tawaf RASA tu sekali lagi. Baik aku yang orderkan ... aku tahap kebuluran, so semua nak cepat je!


Bila dia cakap nak makan sizzling yee mee, terus aku pi beratur. Masa aku sampai depan stall sizzling ada sorang awek bershawl litup tengah main henpong. Aku perasaan dia macam terkeluar lane la .... nampak cam tak beraturlah senang cakap. Tapi disebabkan aku nie penuh budi bahasa kononnye .... lalu menegur,


Aku : "Ermmm ... beratur juga ke?"


Awek Shawl Litup : "YES!!!!" - dengan nada garang beb!


Aku tegur sebab takut aku terpotong que dia. Lagipun, awek nie macam tak beratur je pun. Dia berdiri terkeluar baris dan jauh daripada orang depan dia. Sebab itukan aku merajinkan mulut bertanya. Tapi cara dia jawab buat aku rasa nak lempang je muke dia. Yes la sangat. Balaslah dengan budi bahasa dik oi. Muke yang cantik terus aku nampak tak cantik bila awek tu membalas pertanyaan aku dengan sebegitu sombong!


Lepas cakap YES! terus dia gasak main phone, pandang aku cam toya ... pastu dok gedik-gedik ngan henpong dia depan aku. Eh, lawalah ko wat camtu yek?? Tak payahlah nak YES sangat ... nak sombong ke mana sangatkan? Kalau aku nie jenis main redah je. Memang aku tak tanyalah ko tengah beratur ke hape. Aku main masuk je. Pedulilahkan. Tapi aku bukan jenis macam tu. Bukan jenis nak sakitkan hati orang ... bukan aku nak tunjuk aku nie baik ke ape....tapi kenalah hormat tak kira tua ke mude ke.


Mentanglah2 tadi aku nampak cam kampung sangat dengan baju kurung,  ko punya YES tu selamba je keluar dengan nada tinggi! Banggalah dengan YES ko tu kan! Walaupun kita tak kenal orang tu sekalipun, kat tempat ramai ... apa salahnya berbudi bahasa. 


Apa salahnye kalau ko jawab, "Ya kak, saya beratur juga ...!"


Susah ke nak balas pertanyaan orang camtu? Aku pun bertanya dengan nada lembut bukan berkasar atau nak cari gaduh ke hape. Bila dibalas YES dengan agak kasar sket, terus aku jadi rimas nak beratur belakang awek tu. Tapi disebabkan aku dah order .... aku bertabahkan ajelah hati. Walaupun that time, aku rimas gile dia dok menggedik dengan henpong dia depan aku. Oh, pleaselah!!!




Moral of the story : Hormatilah ... tak kira tua atau muda!




CK : Tadi terserempak dengan blogger Erti Kehidupan, Ujang dekat rasa! Dulu pernah terserempak dengan Ben Ashaari ... Masa 1Million Women Purplewalk, ternampak si Maya. Dah 2-3 blogger jugalah aku terserempak, nak tegur malue!

1 comment:

  1. kalau muka lawa, pangai tk lawa. semua jadi tak lawa.

    memang pun ada yang jenis beratur bengkang bengkok tu. kalau org potong Q, mula la nak wat muka masam.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!