Wednesday, April 24, 2013

POLITIK YANG TIDAK LAGI SIHAT

Assalamualaikum ....






Hari ini aku memandang bahwa POLITIK bukan lagi sesuatu yang 'sihat' buat rakyat Malaysia. Kita lebih suka mempertahankan politik daripada berusaha untuk mempertahankan Islam itu sendiri. Pendapat akulah. Lebih ramai yang hanya ikut-ikutan, tak tahu apa yang sahih .... tak tahu apa yang betul dan salah, kemudian menyebarkan. Sekarang nie dunia sempadan, dan kerana itu dosa boleh dikaut tanpa persempadanan juga. Pesan aku, hati-hati menyebarkan berita soal politik di facebook, blog, twitter dan sebagainye. Jangan sampai ia jatuh fitnah dan kita berdosa tanpa sedar.


Macam aku selalu baca dalam facebook dan berdepan dengan kawan-kawan aku yang ada sokong Kerajaan sekarang dan yang sokong pembangkang. Ada yang extreme ada yang lebih suka berdiam dan bila hari mengundi dia pangkah mana yang berkenan di hati. Dekat facebook, bagi yang menyokong pembangkang ... sibuk mengatakan, "Ini kalilah ...", "Kerajaan dah kaya, kita rakyat ... miskin!" bla bla bla. Yang tuduh Kerajaan macam-macam terutamanya RASUAH! 


Hellooooooooooooooooo .... miskin sangatkah kita? Tak cukup makan atau sebenarnya kita terlebih makan? Berapa ramai rakyat Malaysia yang tinggal bawah jambatan!! 


Pendapat aku, rasuah ini ada di mana-mana, dari zaman-zaman dulu lagi. Aku tak kata aku suka sikap buruk pengamal rasuah ini. Yang aku tak suka adalah, bila kita menghukum semuanya adalah Kerajaan melakukan rasuah. Eh, aku kerja dengan Kerajaan. Bila orang cakap macam, aku rasa sangatlah tidak adil. Salahlaku dalam organisasi berkaitan dengan wang ini tidak terhad kepada Kerajaan sahaja. Dan please jangan anggap, yang buat rasuah itu semua adalah individu yang menyokong Kerajaan 100%. Dalam Kerajaan Malaysia sekarang ini, ada juga penyokong pembangkang yang berkerja di dalamnya. Siang hari bekerja dengan Kerajaan dan mungkin malam hari berkempen hentam Kerajaan. Mungkin!


Duduk, dan alamilah sendiri dalam situasinya. Dalam Kerajaan, ada juga penyokong pembangkang dan Kerajaan yang sangat bijak dan berhemah. Tiada kutuk mengutuk, tuduh menuduh serta fitnah memfitnah. Dorang datang office jalankan tanggungjawab sebagai kakitangan Kerajaan tanpa membuka mulut, dorang  nie berpihak sebelah mana? Cukup masa dorang balik, lepak bersama family. Dorang tak bercerita soal politik, tapi ... menjalankan tanggungjawab serta amanah yang diberi. Bila ditanya, "mengundi tak?". Jawapanya pasti MENGUNDI, sebab itu adalah tanggungjawab sebagai rakyat. Ada juga jenis macam nie.



Dan ada juga yang jenis, pong pang pong pong .... dok kat kafe berejam-rejam, cukup time tengahari amik anak kat sekolah (sebab aku kerja di Putrajaya, aku melihat situasi ini di Putrajaya), hantar anak ke sekolah petang. Habis waktu rehat jam 2.00pm, tapi dekat 2.30pm baru masuk office. Duduk sekejap 3.30pm pi cafe, minum petang dan sibuk menyalahkan Kerajaan itu ini. Kerajaan salah! Kerajaan tak betul! Kita ubah! Orang macam ini memang tunjuk dia adalah penyokong pembangkang yang bekerja dengan Kerajaan. Yang tak salah bagi dia adalah, macam esok dah gaji bagi kakitangan Kerajaankan ... dia withdraw je duit gaji tu bagi anak bini makan, walhal tanggungjawab dan sikap amanah dia dengan kerja sendiri langsung tak ada. But, ada hati menyalahkan Kerajaan!


Bila gaji tak cukup tengah-tengah bulan, sembang lagi kat kafe ramai-ramai .... kerja tak jalan nie, hentam Kerajaan lagi. Fikir nak ubah Kerajaan! Puiiiiiih lah ... yang duk bising Kerajaan kaya, kroni bagai, apa kau dapat aku nak tanya?? Nak kaya, bukan bergantung kepada Kerajaanlah! Kita nak kaya, nak hidup  mewah ... nak pakai kereta yang menjalar panjang kat jalanraya tu .... usahalah! Kalau duduk sembang hentam Kerajaan sambil minum teh tarik dan rokok berbatang-batang tak pun sebatang je rokok elektronik tu, bila kau nak kaya! Kau ingat Kerajaan tu ke bagi rezeki? Rezeki tu datang dari Allah swt. Allah swt tu Maha Kaya, usahalah! Cari peluang ..... usahakan, kemudian berdoa kepada Allah swt banyak-banyak serta tawakal pada dia. Allah swt pemberi rezeki kepada setiap hambaNya. Kita kerja dengan Kerajaan nie, rezeki datang dari Allah, tapi perantaranya adalah Kerajaan. Bagi yang kerja dengan Kerajaan, so gaji/rezeki  melalui Kerajaan tapi asal sebenar rezeki adalah dari Allah swt. 


Kalau diri sendiri tak berubah, bagi aku Kerajaan bertukar dan berubah sampai 10 jenis pemerintah sekalipun, hidup kita akan takuk tu juga. Politik huru hara, jadi kita yang tak bijak nie pun akan huru hara dengan politik. Baik jadi macam sesetengah kawan aku dekat office, amik tahu pasal politik tapi lebih banyak diam, cukup masa dorang pergi mengundi. Hati tak sakit weh! Dari kau menyebarkan berita tak sahih kat FB ke ape  ke .... pastu orang baca then komen, kalau benda tu tak betul, kau dapat dosa tahu! Dah jatuh fitnah. Sia-sia je!


Yang aku paling pelik, ada yang sokong pembangkang nie .... Kerajaan bagi BR1M, amik! Tak dapat bising. Kerajaan bagi itu bagi ini ... sapu! Tak dapat, hentam Kerajaan. Kadang-kadang dia kaya dah pun, hak orang yang tak berkemampuan pun dia amek. Sebab pernah berlaku depan mata aku ... aku berani nak tulis kat sini. Kadang sibuk kata Kerajaan guna duit rakyat, duit dialah ... walhal, gaji yang dia terima belum melayakkan dia bayar cukai pendapatan!! Macam mana Kerajaan amek duit dia???


Yang kau kerja menipu OT (overtime!) kau sedar tak??? Datang OT tapi tak buat OT, kalau jenis tempat kerja dekat dengan rumah, kau punch card, pastu balik rumah dok ngan bini ... cukup time pi punch out! Jangan ingat orang tak tahu ye! Allah Maha Berkuasa ..... Dia Maha Mengetahui.  Kalau diri sendiri yang bekerja dengan Kerajaan menyalahgunakan apa yang sepatutnya dan tak amanah soal kerja, rasa-rasanya layak ke diri nak menyalahkan orang lain???


Sebab itulah aku cakap, politik Malaysia sekarang dah tak sihat. Kita bergaduh sesama kita, bertelagah ... berparang sebab nak pasang bendera, nampak tak bodoh kat situ! Sedangkan dalam Islam, diajar kita untuk berbaik-baik sesama Islam dan bukan Islam juga (dengan cara yang dianjurkan oleh Islam). Islam tak suruh kita bergaduh pasal politik. Islam tak suruh kita berparang! Islam tak suruh kita buat fitnah dan sebarkan! 


Islam suruh kita membetulkan apa yang tidak betul sekiranya kita merasakan kita di pihak yang betul dan merasakan mereka di pihak yang salah. Bukannya kita terus menghukum dan menghentam. Kemudian kita menyebarkan apa yang mereka buat tidak betul. 


Bagi aku, ada benda yang Kerajaan buat betul dan ada benda yang salah. Begitu juga dengan Pembangkang ... tak semua Pembangkang salah dan tak semua Pembangkang betul. Jadi sepatutnya demi Islam, kita sama-samalah bersatu untuk betulkan mana yang salah. Apa yang penting? Kerjasama!! 


Dalam family aku, ada yang sokong Kerajaan dan ada yang sokong Pembangkang. Walaupun kami berbeza ideologi politik, Alhamdulillah ... bab memberikan pendapat, kami tidak menghentam sesiapa! Sebab niat kita membetulkan yang salah dan meneruskan yang betul. Itu sahaja. Balik rumah, boleh makan semeja layan TV sama-sama, boleh duduk gelak-gelak .... yang penting silatur-rahim sentiasa terjaga. Yang berbeza cuma ideologi politik, tapi sama Islam dan sama Melayu!



Nak kaya raya dan hidup mewah pandailah rebut peluang dan usaha! Kau asyik menyalahkan orang sampai bila kita tak kaya. Sapa yang asyik cakap, "Kerja dengan Kerajaan sampai bila pun tak akan kaya!". Dah  tahu takkan kaya, berhenti kerja. Buat bisnes. 9/10 rezeki daripada perniagaan. Nanti kau tak kaya, tak sudah-sudah menyalahkan orang je. Macam kawan aku, dia tahu gaji dia sedikit ... dia buat bisnes lepas waktu kerja. Sebab dia kata, dia ada tanggungjawab pada keluarga. Nak harap gaji yang sikit kemudian mengomel, hidup dia akan susah sampai bila-bila. Dia cakap lagi, dia bersyukur dah ada kerja tetap dan buat bisnes untuk jadikan hidup dia keluar dari zon selesa. Dia nak bisnes sebab nak bantu orang lain dan diri dia juga. Dia kata lagi, kalau dia asyik mengeluh pasal gaji bulan-bulan, gaji tu tak bertambah selagi dia tak berusaha dan mencari jalan keluar!! Seeeeeeeeeeeee .... hidup jangan terlalu  bergantung dan berharap bantuan orang lain kecuali Allah swt. 



Dr Azizan Osman kata, "Allah swt itu Maha Kaya, kita mintalah apa sahaja lepas dah berusaha. Rugi kita tak minta. Dengan Allah swt yang Maha Kaya kita tak nak pula bersungguh-sungguh minta!".







Pesan aku, jangan antah sama antah bergaduh, yang kenyang ayam atas pokok!!! Berhentilah menyalahkan orang lain,  boleh? Kemudian ubahlah diri sendiri dulu. Boleh?







CK : Jangan jadi bangang sebab politik! Nak hidup senang dengan goyang kaki tapi malas berusaha, rentikanlah! Blogger yang income ribu-ribu tu pun berusaha nak upkan blog sendiri. Dan berusaha belajar mengenai blog! Kau apa ada?? Setakat teh tarik segelas dan rokok sekotak ajelah, sembang sembang sembang. No action, no result bai!!

2 comments:

  1. hehehe.. ramai yang sedang asah bakat terpendam..

    ReplyDelete
  2. tak salah mereka nak ubah..hak rakyat..kan>.
    sebab tu diadakan pilihanraya..
    kalau rasa tak boleh terima ,tak payah buat pilihanraya la..
    hehehe

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!