Monday, January 19, 2015

MARI MENJADI CANTIK

Assalamualaikum ....

Ewah, tajuk taknak kalah. Macamlah cantik sangatkan. He he he. Nak cerita pasai pregnancy nanti ada yang bosan pulakkan. Mentang-mentang 1st time ngandungkan semua benda nak story plak. Later-laterlah story pasal pregnancy yek sebab aku nak sambung lagi story pasai BSP tuh. Stop bab pregnancy seketika. Mari kita bercerita hal kecantikan pula. Sesekali, nak juga cun melecun, cantik gebu walaupun kulit ai takdelah mulus pun cam orang lain. Sedih pori-pori muke nie banyak plak. Haish, camnelah nak kecikkan pori-pori muka yek? Kalau ada recipe marilah share bersama. Sharing is caringkan? …

Actually, aku nak share dengan korang cara membuat scrub dan facial mask di rumah. Guna bahan yang ada kat rumah je. Tak pun bahan yang mudah didapati di kedai runcit seberang jalan sana. Recipe nak buat facial scrub dan face mask nie aku dapat daripada Puan Murshidah masa pergi seminar MyFemina last month. Bukan recipe asal dari aku ye. Aku pun dapat ilmu ni dari penceramah berkenaan. Seronok tau pergi seminar MyFemina. Aku dapat jumpa dengan Ally Iskandar … Abang Luq, eh … Fahrin Ahmad, pastu hasben Sazzy Falak tuh ….Nazril Idrus. Korang nak tau Abang Luq tu, punyalah handsome. Muke senyum happy je, tapi luka kecewa bercinta dia yang dulu-dulu hanya Allah yang tahu yek. Maaf Jika Aku Tak Sempurna. Sape yang layan drama petang-petang neh kat TV3 mesti kenal dengan Abang Luq itu. Ada sorang lagi penceramah yang paling aku suke masa seminar tu. Dr. Kamril Juraidi. Dia nie pun comel. Umur dah 40-an, tapi muke awet muda sangat. Ilmu dalam seminar tu nanti aku share kemudian jika mood rajin berganda. Berbalik pada niat asal, aku cuma nak share cara buat scrub muka dan face mask je tau. Sila bersedia semua. Ambil pen dan kertas, sila tulis. Kalau malas, copy paste dan print. Siap~

Homemade Facial Scrub
  • ·         1 sudu madu
  • ·         1 sudu olive oil
  • ·         ½ sudu lemon juice
  • ·         2 sudu gula halus (fine sugar)

*Kalau korang just nak buat cleanser je, tak perlu masukkan fine sugar tau. Mixedkan semuanya dan sapu kat muka. Biarkan kering seketika baru bersihkan dengan air suam.

Itu je recipenye. Homemade face mask aku share next entrylah ye. Korang cuba dulu buat facial scrub neh. Biar muke cun melecun. Yang penting rajin dan konsisten. Aku nie tak rajin sangat. Mood turun naik memanjang. Kan best kalau mood rajin tu je yang memanjang. Mesti semua benda boleh jadi. Kan kan kan! Hasben aku scrub-scrub muke nie memang dia suke sangat. Nak-nak kalau dia tengok aku macam free je kan, mesti dia request suh scrub muke dia. Dah siap scrub, sedap je dia tidur macam pergi spa tu. 

Sebelum nie, aku ada amek package kat True Harmony Putrajaya untuk 8 kali buat facial bagai. Dekat RM1K jugalah rege package tu. Pastu rasa macam rugi sangat, sebab hasil dia tak seberapa pu. Package tu aku share ngan hasben, So sekali pergi untuk 2 oranglah. Sekarang nie tinggal sekali lagi facial kat True Harmony, tapi aku malas dah nak pergi. Kang dia pujuk macam-macam suh amek package dia. Walhal langsung tak berbaloi aku rasa. Baik simpan duit untuk baby soleh/solehah nie. Nak facial ke .. scrub ke baik buat sendiri kat rumah. Jimat duit time-time rege minyak dah naik 20sen neh. Kikikiki.

Untuk korang yang nak feeling-feeling shantekkan, jomlah try homemade facial scrub nie. Manalah tau serasi dan serasa dengan kulit muke korangkan. Mesti bertambah-tambah seri muke korang tuh nanti. Selamat mencuba tau!



p/s : Jadi ibu mengandung nak juga jaga kecantikan. Biar comel selalu. wakakaka

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!