Tuesday, January 13, 2015

RESEPI BUTTER PRAWN YANG SEDAP

Assalamualaikum ...

Sejak akhir-akhir nie hasben aku dah pandai request menu lebih kurang/sama macam dekat kedai. Ermmmm ... hasben aku yang feel mengidam lebih pada mak yong neh. Sebelum ni, aku belajar dengan dia buat nasi goreng kampung macam kat kedai. So, bila cam pandai sikit dia request kat aku buat nasi goreng kampung yang dia ajar. Lulus juga la nasi goreng kampung yang dia nak tu. Macam kat kedai katanya. Terus siap-siap plan dalam kepala nak buka kedai makan bila dah pencen nanti ... itu kata hasben aku lah. Jika hasben aku berhajat nak buka kedai makan, aku memang suka sangat ... sebab aku kan suka juga bab masak-masak dan makan-makan nie. Yang aku tak suka cuma, bila makan-makan badan pun besar-besar! Itu je yang aku kurang gemar!

Masa cuti tahun baru, hasben request nak makan butter prawn. Dia kata nak macam dekat Restoran Senandung Malam, Bagan Lalang tuh. Ooooomaigod....tak menahan permintaan sang suami. Garu-garu kepala aku yang tak gatal masa tuh. Terus tetiba keluar ayat penyedap hati dan hempedu segala, "okeh sayang cuba ...sebijik mungkin taklah, hampir-hampir bolehlah kan....?". Ekekekekekeke...Aku pernah buat sekali butter prawn nie, tapi tak menjadi. Silapnye, orang guna telur kuning sesaje, aku bantai pukul telur kuning dengan putih sekali. Terus jadi telur hancur! wakakakaka ....


Inilah hasil dari permintaan hasben. Butter prawn! Tapi takdelah rupa macam kat kedai yang hasben nak tu. Cuma bab rasa .... sama je! Hehehe, rasa udang .... hahahahahah! Hasben cakap rasa okeh, cuma dia tanya nape telur dia tak bertali mcam kat kedai. Dah jenuh aku tarik telur tu tinggi-tinggi, but still tak jadi. Ketot-ketot jadinye. Meh la kita share resepi. Resepi aku gugel je tau bukan diri sendiri punya. 


RESEPI : BUTTER PRAWN
SUMBER : SPICES JOURNEY

Bahan-bahan;

Sarang Telur/Floss

  • 2 biji kuning telur
  • Sesenduk butter
  • Secawan minyak masak
Caranya : Pukul ringan telur kuning. Panaskan butter dan miyak masak. Bila minyak dah panas, pusing-pusingkan senduk bulat dalam kuali. Pusing laju-laju tanpa henti kemudian tuang telur kuning tinggi-tinggi. Terus pusing senduk laju-laju tanpa henti sampai warna telur bertukar keemasan. Setelah masak, tapiskan telur berkenaan guna tapis santan.

Bahan-Bahan:

Udang
  • 10 ekor udang sederhana besar (bersihkan dan belah sedikit belakang)
  • Sedikit garam
  • Sedikit lada sulah
  • Minyak untuk menggoreng
  • 3-5 ulas bawang putih (dicincang)
  • 6-8 tangkai cili api (potong kecik-kecik)
  • 5 tangkai daun kari
  • 1/4 susu cair - aku tak guna pun susu
  • Sedikit marjerin/butter untuk menumis
  • Serbuk lada hitam/putih
  • Sedikit garam
Caranya : Goreng udang yang telah digaul dengan garam dan lada sulah. Goreng sebentar sahaja. Angkat dan toskan udang tu. Kemudian panaskan butter, kemudian masukkan bawang putih, cili api dan daun kari. Kemudian masukkan udang yang dah digorengkan tadi, serbuk lada hitam dan sedikit garam. Bila semua dah mesra, angkat dan amek sarang telur/floss dan gaulkan sekali. Siap sedia untuk dimakan. hehehehe


Nak penceritaan recipe yang lebih detail, korang boleh pergi dekat blog Spices Journey. Bukan setakat butter prawn je yang korang boleh dapat dalam blog tu. Macam-macam recipe ada. Janji rajin nak mencuba.


Selamat mencuba yek!!




p/s : Sekian lama tak share recipe...kekekekeke

4 comments:

  1. salam..betullah awk, butter prawn kat restoren senandung mlam tu sedap giloss..last week mkn kt sana..mkan byk benda tp yang paling teringat butter prawn & pepahat goreng cili...pehhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh repeat tu cik viva....akk pun dh lama x ke sana

      Delete
  2. Tetiba lak perut berkeroncong... tapi saya alergik udang lah... :(

    ReplyDelete
  3. Kabar gembira, bagi pengusaha rumah makan ataupun resto yang sedang mencari tray makanan yang tahan minyak ataupun anti bocor, maka packaging yang satu ini sangat cocok untuk Anda. Cek di sini : http://www.greenpack.co.id/

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!