Friday, January 9, 2015

IKAN BILIS

Assalamualaikum ....

Tajuk simple. Ikan bilis je.

Ikan bilis memang kegemaran aku. Sedap kot kalau goreng garing-garing lepas tu letak bawang dan cili api. Makan plak dengan nasi panas-panas tambah dengan kicap manis. Menambah tau makan nasi. Tak pun, buat sambal ikan bilis. Sedapnye la hye!

Aku kalau beli ikan bilis, aku suka yang belum kopek lagi. Sebabnya kalau yang dah kopek siap tu macam tak sedap kalau goreng. Macam dah lemau. Lagipun kadang yang dah kopek tu dibuang perutnya macam tak habis. Baik beli yang belum kopek. Harga lagi murah dah  tu bila kita sendiri kopek, semua perut ikan tu dikorek sampai bersih. Cuma kadang hasben aku dia macam kesian aku nak kopek ikan bilis nie, ada masa dia tolong. Bila dia rajin la. Atau bila aku minta tolong dia kopekkan sambil tengok tv. Mata tengok tv, tangan buat kerja ... so masa tak terbazirkan sayang! kikiki. Ayat bodek si isteri!!

Hasben aku cakap lebih baik beli yang siap kopek. Memang aku taknak. Aku nak juga beli yang belum kopek. Sekali beli 1/2 kilo atau sekilo ... lepas tu balik rumah, sambil tengok tv pepagi tu aku pulun la kopek ikan bilis ni sampai habis.


Kopek ikan bilis ni siap-siap senang nak masak. Takdelah time nak masak tulah baru terhegeh-hegeh nak kopekkan. Leceh. Aku lagi suka kopek siap-siap dah tu simpan dalam bekas dan masukkan dalam fridge. Tau kenapa aku masukkan dalam fridge? Sebab ini antara tips yang aku guna pakai untuk menjadikan ikan bilis tu garing bila digoreng. Baru sedap dimakan. Ikan bilis takkan nampak lemau semacam.

Ini ikan bilis yang aku dah kopek 2 minggu lepas. Sambil layan drama tangan sibuk kopek ikan bilis ni kasi habis. Sekarang ni dah tinggal setengah balang dah pun. Pepagi hasben aku buatkan breakfast, dia tumbuk segenggam masukkan dalam bihun goreng dan nasi goreng. Sedap la makan. Kerja senang, takyah sibuk nak kopek lagi. Ambil, basuh kemudian tumbuk. Sekarang nie turn hasben masak breakfast. Isteri dah tak larat. Aku bangun awal pun tolong basuh pinggan je. Keje masak memasak semua hasben buat. Kecuali dinner je, kadang aku masak ... kadang beli dan kadang hasben yang kena masuk dapur dan masak. Yeeeeee! Sukahati aku!

Takde modal nak cerita malam nie, cerita ikan bilis je yang ada mood nak share pun....hehehehehe. Dah nak tidor. Esok nak kena keje lagi. Hye ... penatlah badan jawabnye! 



p/s : Kalau boleh nak rehat panjang. Unjur kaki

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!