Wednesday, January 7, 2015

KETAM

Assalamualaikum ...


Sebelum korang meneruskan pembacaan, aku minta maaf atas segala gangguan hawa nafsu di entry ini. Maaf sangat-sangat kalau ailio korang meleleh tanpa sedar. he he he. Maafkan aku jika tetiba buat korang rasa teringin. Sesekali ku rasa teringin .... ! Eh, macam akak Shima la plak. Bila buat entry masak-masak makan-makan nie, memang buat aku jadi lapar je manjang. Terus rasa nak makan sekali lagi apa yang dientrykan ini. Terus rasa, bila siap menaip nie ... carilah menu ni sekali lagi. Hah, sampai begitu sekali perasaan ibu ngandung nie. Ngada lah sangat!

Sekarang nie, aku suke sangat makan ketam. Ntah kenapa jatuh suka pula pada binatang laut yang jalan ngereng nie. Bila kandungan nak masuk 8 bulan, terus pandang ketam tu nampak sedap je manjang. Asal pergi pasar borong Selangor, mesti nak beli 2-3 ekor ketam. Nasib baiklah rege ketam tengah murah jugalah. Kalau mahai, ketam frozen pun aku belasah, janji korang kena pandai pilih. Di pasar borong Selangor, harga sekilo ketam baru dalam 15-20 ringgit sekilo. Kat pasar tani Putrajaya, memang tak dapatlah harga tu. Kaki ketam mungkin kot dapat ....


Menu pertama masakan ketam aku. Mengidam punya pasal, aku beli 2 ekor ketam. Buat masak lemak cili api dengan kentang. Pedas kasi up sikit. Geleng kepala hasben tengok aku makan ketam. Dia memang dah tahu, aku ni peminat ketam dan udang. Dan hasben pula peminat sotong macam mak aku tuh. Dah ada lauk yang heavy, ketam masak lemak tu ... aku up dengan ikan bilis goreng je pastu buat kangkung goreng belacan. Hye, laju je makan. Ngan hasben pun makan tak panggung kepala. Ketam dah sepit kepala dia .... ha ha ha


Lepas seminggu makan ketam masak lemak cili api, aku ajak hasben pi lagi pasar borong Selangor tu. Beli ketam lagi. Sampai hasben pun tegur, ape kena la plak asyik nak makan ketam je kan. Anak yang nak ke mommy yang melebeh-lebeh nie ;p. Aku yang nak makan, bukan anak aku ... kang keluar, hari-hari minta makan ketam ... pengsan mommy ngan babah nak oi! Ketam mahal jugak. he he he. Selalu beli 2 ekor takdelah sampai sekilo. Kira masih mampu beli la. 

Kali kedua beli ketam, amek 3 ekor ... hasben request nak makan ketam bercili aka chilli crab. Amboi, hasben request menu dia plak. Ingat mommy je nak makan, rupanya babah pun ngidam ketam gak yek. Diam-diam yek! Setiap kali masak ketam, menu sampingan dia semua yang simple dan cepat dimakan. Aku buat sup bayam dengan goreng ikan pekasam. Ikan pekasam tu dah berkurun dalam fridge, bila dah goreng tak sedap la plak. Nasib baik ada lauk ketam. Pulun ketam ajelah laki binik. ha ha ha


Ketam kali ketiga nie, baru lepas makan minggu lepas. Beli 2 ekor je. Aku sendiri yang nak makan masak lemak cili api. Terbaik kali nie sebab ketam dia banyak sangat isi. Manis. Terlebih segar. Masa beli sekilo baru 20 hengget. Beli 2 ekor tak sampai sekilo pun, dapatlah 12 ringgit. Okeylah tu. Minggu lepas aku cuma masak ketam je. Sayur dengan telur dadar tu hasben aku yang masakkan. Aku dah tak larat sangat. Memang tekak nak makan je. Letih bebenor sebab siang tu aku keje. Menu ketam tu pepagi lagi aku dah masak. So, bila time dinner cuma panaskan je. Yang lenlain hasben aku masak malam tuh. Lepas dinner dengan ketam yang sangat sedap tu, melantak plak kek secret recipe! Memang buruk lantak sikit hujung-hujung ngandung neh. he he he. Hasben aku layan je.

Tunggu masa kena sepit dengan ketam neh! ha ha ha ha. Rasa nak ikat kaki pi pasar borong Selangor, kang terbeli plak ketam lagi. ha ha ha. Geleng kepala hasben aku nanti. 



p/s : Nanti dah berpantang, tak merasa la nak makan ketam camnie sebenarnya. pandang ajelah kot.

4 comments:

  1. Wow....kita sama2 pencinta ketam...hihi..seronok dan terliur SA tgok ketam tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe sbb ketam la paling sedap. isi lembut....nyum nyum

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!