Friday, March 23, 2012

BUDAK KECIK POT PET POT PET

Assalamualaikum ....





Nak cerita dekat hangpa pasal salah seorang daripada 6 orang anak buah aku. Nak cerita pasal anak sendiri memang  takda. Soon kot. he he he. So, aku ceritalah pasal anak-anak buah je. Dari anak 6 orang, ada 2 orang anak buah yang jenis pot pet pot pet. Dengan pelatnye semua ada. Tapi yang aku nak cerita nie, pasal budak kecik comey lotey yang sorang nie. Yang nie anak abang aku. Dia punya keletah dan akal boleh tahan jugalah. Kadang boleh buat aku bengang, tapi lebih banyak buat aku tak tahan nak gelak je!


Gambar yang aku share dengan korang nie masa aku and adik bawa depa pi Ice Room dekat Bangi. Time nie nak hantaq depa balik rumah dah selepas menyertai pakej 2hari 2malam kat rumah aku di Putrajaya. Aku bawa depa join pakej tu pun sebab dah janji nak bawa pi tengok acara belon panas tempoh hari. Untuk pengetahuan korang, semalam aku dah update separuh entry nie, siap masukkan gambaq. Tapi disebabkan buruk perangai, aku tertidoq dengan lappy pun aku tak off. Sedaq kul 3.00am, terus off lappy dan ubah tempat tidur. Letih sangat tu sebab jalan-jalan shopping beli hadiah birthday si MB. Ni nanti aku cerita pasal hadiah birthday mamat nie. 


Pagi nie lepas breakfast aku sambung update =). Mehlah sambung pasal budak kecik comey lotey yang sorang nie. Budak kecik nie baru nak masuk 3 tahun camtu. Aku panggil dia Dik Dini. Berbanding dia dengan abang and kakak dia, Dik Dini cakap memang pelat. Mate pun lebih sepet dari orang lain cuma mata sepet dia sama dengan mata adik dia yang baru 1 tahun 6 bulan tu.


Hidup dia memang macam-macam ragam jugak. Kalau bawa pergi berjalan, kejap je dia dah nak balik. Asyik-asyik ajak balik rumah. Tak macam abang dengan kakak dia, tak kisah pun bawa pi mana. Bila dah penat sangat baru dorang ajak balik. Cuma yang nie, agaknye lebih selesa kot dok rumah. Sebab macam-macam dia boleh buat. Kalau bawa pi jenjalan, kalau panas je ... mula muka cam monyok, malas nak bergambar, siap selindung belakang orang lagi. Hah! camtulah peel dia. Tapi bila dia buat camtu, macam cutelah pulak.


Gigi sebatang dia dah hilang, patah masa umur dia setahun  sebab jatuh. Kesian. Dah rompong kat situ. Kena tunggulah nanti tumbuh yang barukan Dik Dini! he he he. Satu peel dia lagi bila bergambar je, mesti nak tengok cepat-cepat. Aku rasa yang ini memang peel kebanyakan kanak-kanak yang sebaya dan hampir sebaya dengan dia kot. Tengok anak kawan aku pun camtu juga ar.

Bila dah ambil gambar, cepat-cepat dia datang dekat aku, "nak tenok ... nak tenok ... nak tenok ...!". Sambil kaki melompat-lompat. Style dia memang sentiasa ulang cakap. Kadang siap ada irama lagi, cam dah jadi lagu dah aku rasa. Asal nak minta air ke hape ke ... siap ada irama.


"Nak air teeeeeeeeh ...."
"Nak air teeeeeeeeeeeeeh"
"Nak aiiiiiiiiiiiiiiiir teeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeh"


Irama dengan penuh kelembutan. Hu hu. Kadang syiok dengar, tapi bila kita time busy dia dok ulang nyanyi penuh irama tu, leh jadi lemas pulak. he he he. Selalu kalau aku nak dia berenti nyanyi ... cubit manja je kat pipi dia yang bam-bam tu. Pasti dia senyum pastu dia cakap, "okeee adik tunggu, cepat tau!".



Time nie baru lepas berebut aiskrim dengan abang dia. Beli 2 je, pastu share. takleh beli bebanyak sebab lepas tu nak pi makan benda lain pula. Nasib baik dia nie oke dan tak kisah bab berkongsi. Cuma kalau kat rumah jelah dia tak mau kongsi-kongsi. Dik Dini nie memang kuat nau makan. Aku dok rumah hari tu, masakkan nasi ... time lunch je 3 kali dia tambah. Dia suka makan tomyam dengan kuah sup. Pastu letak ikan sikit. Siap angkat magkuk berhirup lagi yang tak tahan tu ....



Gaya mengada bila orang nak amek pic dia. Kalau tak sorok belakang orang sure tutup muka dengan tangan. But bila mood baik, haaa okeylah dia bab bergambaq. Cuma tang gaya-gaya je dia kurang sikit. Dia tak suka nak pose bagai sangat. Adapun just post bersahaja je.



Makan eskrem dengan abang dan kakak dia. Adik sorang lagi tinggai dekat rumah. Bukan main lagi dia berebut eskrem tu. Nak-nak yang abang dia makan tu. Asyik berlaga sudu je. Rasa macam dia je makan lebih dari abang. Nasib baik abang tu okey. Aku malaslah nak order sorang satu, kang ada yang tak habis buat rugi je. Aku pun bukan jenis interested sangat nak makan eskrem jadinye aku kurang berminat nak jadi tong sampah kalau dorang tak habis makan. Kalau ayam goreng ke ... bolehlah. he he he


Aku rasa macam amik masa 24 jam taip entry nie. Dari malam tadi sampai petang nie baru aku siapkan entry. Itupun satu entry je pun. ha ha ha. Nampak sangat aku banyak selingan sehingga menggagalkan aku siapkan entry nie pagi tadi. hu hu hu.


Okeylah, aku nak stop ... esok dah sabtu, happy weekend korang! Esok aku nak pi Sogo lagi. Semalam dah pergi, esok nak pi lagi. Si MB nak bawa adik dia pula. Kita jumpa esoklah ye .... hu hu





CK : Nak buat benda baik pun susah dorang nie .... "nak kerjasama je pun!". aaaihhhhhhh aku bengang tul ngan geng office nie

3 comments:

  1. hoho terliur tgok tengah2 panas ni :)

    ReplyDelete
  2. Budak-budak. Nanti bila besar mesti jadi rindu.

    Anak buah Awan pula kecil-kecil sudah keras kepala.

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!