Saturday, March 17, 2012

SELESAI MAKAN TENGAHARI!

Assalamualaikum ...






Pagi tadi, seawal 7.30am aku, adik dan anak-anak buah aku dah terpacak dekat Presint 2, Monumen Alaf Baru. Punyalah ramai orang. Aku parking dekat Monumen Alaf Baru, pastu menapaklah sikit.  Lepas berposing dengan balloon yang ada, amik pic anak-anak buah then terus pergi gerai F&B. Cari makan pagi. Perut dah melapar benor!


Aku beli sata, otak-otak, nasik beriani dan karipap untuk anak-anak buah aku. Aku makan sata satu je, pastu merasa nasi beriani sesudu. Yang lain-lain semua anak-anak buah aku bedal! Penat berjalan gamaknya. Balik je rumah dalam kul 11 am, pergi cari bahan mentah nak dimasak. Aku singgah beli barang dekat Pasaraya Darussalam je, senang pun senang.


Balik je kelam kelibut nak masak. Gas pula dah habis, kenalah suruh adik aku keluar beli gas. Yelah, call orang hantar gas tak berjawab langsung. Mesej pun tak dibalas. Nasib baik adik aku ada. Berasap jugalah dapur!


Tadi aku buat menu ringkas je. Menu yang anak buah aku suka! Habis licin makan dorang, aku dengan adik aku makan separuh je nasi. Yelah, masing-masing punya laju makan. Rezeki dorang, so orang tua-tua boleh beralah. Aku cuma masak ikan kembung stim, tomyam ayam dan telur dadar bercheese! Habis licin semuanya. Aku cuma sempat snap ikan kembung stim je. Lain-lain tak sempat. Memasing sibuk nak makan cepat. Okeh, makan cepat korang kena tidur cepat. Kalau tak, ..... sure dorang berkejaran dan membising sana sini. Tak larat aku nak jerit. Dengan yang panjat grill rumah aku lagi. Alahaaaaai ....




Inilah rupa ikan kembung stim aku. Letak ikan dengan cili api, sedikit belacan, hirisan tomato dan bawang holland, garam dan sedikit serbuk perasa.  Lepas tu pindahkan ke alumininum foil. Letak sedikit air. Masukkan dalam oven, guna api atas bawah. So, dia takkan jadi ikan bakar punya ... akan jadi ikan stim je! Sedap! Kalau nak sedap lagi letak hirisan halia. Perghhh terangkat! Ini bakal jadi menu Atkins aku nanti. Insya-Allah, sedang mencari kekuatan nak berdiet nie. he he he



Alhamdulillah, akhirnya selesai makan-makan tengahari aku dan anak-anak buah aku. Best, sedap, simple dan humble ... ha ha ha. Sudah makan mata pun kuyu, mulalah minta bantal! hu hu





CK : Gambar Hot Air Balloon nanti aku update untuk korang!

4 comments:

  1. sesungguhnya akak tlh membuat sy trliur..jd skrg ni,akk prlu utk blnja sy spy hilng trliur sy ni..>_<

    ReplyDelete
  2. best la dapat ke pesta tu...huhuhu malang sungguh utk diri ini

    ReplyDelete
  3. @conan ini menu org kurang rajin dik...heheh senang sangat

    ReplyDelete
  4. @Telor Power klu awak dtg kan bagus dengan kamera besar godang tu, mesti pic lagi cantik

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!