Saturday, March 24, 2012

PERLU KE MENGAIBKAN ORANG LAIN??

Assalamualaikum ...







Aku nie dikira dah 2 tahun, 1 minggu dan 4 hari serius tulis blog yang satu ini dan mengabaikan 2 blog aku yang lain dengan serius juga. Sepanjang aku jadi blogger secara separuh masa dan ada masanya tenggelam timbul nie, macam-macam blog yang aku jumpa. Macam-macam cerita dan gambaq telah dikongsi. Ada yang menarik, lawak, dan ada juga yang menjelikkan pandangan mata aku. Yelah, aku faham yang kita tak mampu pun nak terbitkan semua cerita yang mampu menjadikan kesukaan kepada semua orang! Sama juga macam aku, ada yang suka cerita kat blog aku dan ada yang tak suka. Itu hakikat.


Aku tak tahu apa yang orang suka dan tidak suka, jadi aku nak berkongsi tentang apa yang aku suka dan tidak suka. Itu lebih senang bercerita perihal diri sendiri atau sekeliling yang sememangnya dekat dengan diri aku. Lebih baik rasanya kot.


Macam aku, aku tak suka setengah blog yang berkongsi cerita mengaibkan orang lain. Tak kisahlah dia tu public figure atau orang biasa sekalipun. Kadang-kala cerita yang dikongsi tiada pun kesahihahnya. Terutama cerita pasal artis yang seksi meksi, kisah silam dia yang mengaibkan, gambar bogel ke hape ke ... dan sebagainya yang seumpama dan sewaktu dengannya. 


Bukan kata aku nie baik sangat bak malaikat aku bersuara macam nie, takda baik sangatnye pun. Tapi mak aku selalu pesan, "kalau kita membuka aib orang hari ini, pasti suatu masa Allah akan buka aib kita pada orang lain jua!". Lagi sambungnya, "sedangkan aib diri kita pun sebaiknya kita sembunyikan!". Mungkin time tu kita dah bertaubat, jadi tidak perlu dibuka kisah silam yang buruk.


Bayangkan, kita ini dahlah jadi blogger, kalau kita share yang mengaibkan orang lain ... lepas tu ramai pula yang masuk baca blog kita. Camne dikira tu? Kalau cerita yang kita share tu pula tak betul, bukankah ia sudah dikira sebagai fitnah?? Dosakan?? Sekali kita belum delete dan minta maaf kepada tuan empunya badan, selagi itulah kita tanggung dosa. Doa dengan Allah mudah untuk kita minta ampun. Sebab Allah itu Maha Pengampun. Tetapi dosa kita sesama manusia macam mana?? Nak pi cari dia minta maaf pula! Kalau dia tu artis dah kita nak kena buat sidang akhbar bagai minta maaf secara terbuka. Kalau tak minta maaf open-open cenggitu dah berkait dengan kes saman menyaman. Kayalah orang Malaysia dok saman menyaman sesama sendiri. Bukahkah itu menyusahkan diri kita. Jadi lebih baik jangan buat cerita bukan-bukan yang boleh buat orang lain marah. Cerita yang boleh buat orang lain rasa maruah dia tercabar! Mudahkan?



Sebagai blogger, aku tengok kita lebih gemar menjadi wartawan tak bertauliah. Menyebarkan cerita yang belum tahu sahih ke tidak. Lepas tu, kita pula dapat income dari berblog .... hasil bercerita dan mengaibkan orang lain. Camne nak dikira income tu?? Berkat ke idak?? Ntahlah, aku malas nk komen lebih-lebih sebab soal dosa pahala nie aku belum cukup arif sangat. Masih lagi dok belajar. Aku pun ada masanya tersasar dan buat silap pada Allah, diri sendiri, mak ayah dan kawan-kawan. 



Memang aku tahu tak layak pun pun entry cenggini. Tapi bila ingat pesan mak aku, ia hanya sebagai peringatan buat aku. Jadi peringatan yang mak aku bagi nie, aku nak kongsi dengan hangpa semua. Walaupun sekarang nie dunia tanpa sempadan, kita pun hidup di negara Malaysia yang amalkan demokrasi ... itu tak bermakna kita boleh buat sesuka hati kita tanpa memikirkan hak dan kepentingan orang lain.



Baik cerita pasal diri sendiri, apa aktiviti yang kita buat, tempat best mana  kita pergi, makanan best apa yang kita makan .... kan tak sakitkan hati sesiapa. Baik cerita pasal diri yang sakit perut, walau orang jelik nak baca dan takda sapa yang datang blog kita. Sekurang-kurangnya kita tak melukakan hati sesiapa. Itu pendapat akulah!




Apapun terpulang pada korang! Apa yang aku tulis nie pun pendapat aku ja. Sebab tu blog aku boring bagi sesetengah orang. Blog aku nie tak hoooooooooooooooot bagai. Tapi sehingga hari ini, aku selesa dengan apa yang aku tulis dan share dengan korang. Dan andai korang terasa hati dan makan hati dengan segala entry aku, AKU MOHON MAAF SECARA TERBUKA di sini! Aku nie manusia, ada masanya buat silap. Jadi memohon maaf sentiasa itu lebih baik.


Jika korang selesa dengan apa yang dah korang buat sebelum ini .... terpulang! Tepuk dada tanyalah hati dan akal ..."baik ke sebarkan aib orang lain?????". 



Tata ... thanks for reading kengkawan!!






CK : Dunia ini macam-macam, tapi kita jangan lupa bahawa manusia ada hati, perasaan dan akal! Jangan buat sesuka hati!

4 comments:

  1. assalamualaikum...maaf kalau pendapat akuh mengusik perasaan tuan punye blog...bagik akuh kalau kalu bende x betul mmg salah nak tulislah...tapi,bagaimana sekiranya bende tuh betul-betul jadi...contohnya macam kes rogol...dah betaun mende tuh jadik baru skunk amik tindakan...tuh menampakkan yang budak tuh nak jage ati semua orang sedangkan dye tersiksa...orang yang buat mende tuh kat dye pon orang yang dye hormati...kerana x tahan dengan macam-macam mende dye buat laporan polis...dah disahkan mmg dia kene rogol...pon maseh ade orang kate dye bwat fitnah...mau jadik gile...so,sebagai pembaca harus tau ape yang boleh menilai ape yang baik dan ape yang buruk...dan akuh pasti pembaca lebih bijak bab-bab camneh...sorry kalau aku tetiba bagik pandangan camgini...percayalah,orang yang menanggung lebih berat menanggung sesuatu yang orang lain x faham...dan akuh bukan menulis untuk meraih simpati...ape yang baik ntok jadi tauladan,yang x baik jadikan sempadan...kan mudah???

    ReplyDelete
  2. Seronok kot tengok orang lain jatuh. Itu pasallah mereka jaja cerita tidak enak.

    Entri Sis mungkin membosankan bagi sesetengah orang tetapi berguna buat sesetengah orang seperti Awan.

    ReplyDelete
  3. @Awan Biru yelah, kita punya citarasa sendiri dengn mencari sumber bacaan. jadi mereka berhak memilih apa yg mereka suka. Tq sbb suka entry akak.

    ReplyDelete
  4. Poneix w'salam....terima kasih atas pendapat anda. :)

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!