Wednesday, March 21, 2012

BILA KEPUTUSAN SPM DIUMUMKAN ..........

Assalamualaikum ...





Hari nie, keputusan SPM 2011 dah diumumkan. Tahniahlah kepada adik-adik yang berjaya. Yang dapat A sederet tu, korang memang hebat dan membanggakan mak ayah korang. Kalaulah aku dulu dapat 10'A ke ... surelah abang aku nangis sebab aku leh lawan dia. Malangnya aku tak dapat result camtu. Abang aku je yang dapat result gempak tu. Sebab tu dia dapat sambung study ke Jepun. #sampai hati hang tinggai aku dulu abang, kalau tak boleh hang ajaq aku english .... aku ngok sket english nie#


Dulu, dah tahu esok tu nak keluar result, malam tu aku dah tidur tak lena. hu hu. Risau kot dapat pangkat 3 ke hape ke. Yelah, aku bukan bijak. Walau tak pernah nak ponteng sekolah sebab takut kat ayah aku yang garang tu, tapi aku agak malas baca buku. Aku cuma suka subjek sejarah, ekonomi asas dan Bahasa Melayu je dulu. Tapi tak score pun juga. ha ha ha. Mak ayah puas nasihat, malangnya aku nie begedil sangat, eh ... silap, degil sangat! Aku gheja tengok tv je. Sebulan nak exam baru nak kampoi pulun baca buku. Last-last baca nota pendek je.


Mak ayah aku dah tahu result nak keluar, pagi-pagi dah kejut suruh aku pi tengok result. Huh! result keluar kul 10.00amlah dekat sekolah. Itupun nasiblah kalau boleh tengok awai. Aku nie bangunlah pi mandi, siap-siap then makan. Kayuh gherek pi sekolah dengan cousin aku yang sebaya tu. Minah nie pun dah jadi cikgu dah skang. Sampai sekolah jumpa kengkawan yang dah 3 bulan tak jumpa. Adus malu pun ada kadang. Ada yang time jumpa tu gemuk sebab dok rumah je. Asyik kerja makan tidur. Aku plak time tunggu result SPM aku kerja kilang. Ayah aku tak bagi, tapi aku niekan spesis degil sket. Nak juga kerja. Last-last ayah bagi juga. Tapi cam tak ikhlas pun ada ayah bagi aku kerja masa tu. 


Aku kerja dekat kilang Sagami Musen (M) Sdn. Bhd. Jalan Gangsa Mergong, Alor Star Kedah. Ingat lagi nama full kilang tu. hu hu. 1st time kerja kilang, memang penat giler. 7.00am hingga 7.00 pm. Nak berenti .... malu kat ayah! Aku kuatkan semangat kerja sampai result SPM keluar. he he he. Malu punya pasal kat mak ayah aku sabarkan diri juga habiskan tempoh 3 bulan di kilang berkenaan. Kalau aku berenti mahu kena perli. Sure ayah aku cakap, "Haaa tulah, dulu ayah dah cakap kerja kilang nie susah...penat!". Takut padan muka sendiri.


Lepas result keluar, aku pun berhenti kerja kilang. Dulunya, keputusan SPM keluar tak macam sekarang. Sekarang nie dah boleh SMS. Zaman dah moden. Dah canggih. Dulu, kerani sekolah dan cikgu tampal dekat papan notis dekat pejabat sekolah je result tu. Ha, berebutlah tengok beramai-ramai. Siap tolak-tolak bagai. Sekarang nie dah lain sangat dah. Student semua ada hp, jadi boleh sms je. Sonangkan!


Slip exam SPM dapat esok tu pula. Aku punya result time SPM memang cukup makan. Time dulu SPM dikira pangkat 1, 2, 3 dan SAP (Sijil Am Peperiksaan, kawan-kawan aku panggil ... Saja Ambil Periksa!). Setiap pangkat tu ada plak agreggate dia. Akunye dapat pangkat 2 je. Pangkat 2 dah kira oklah time tu. Nasib baik agreggate sikit. Kalau banyak dah dekat pangkat 3 dah. Kawan baik aku lagilah dapat SAP. Sian dia. Dia mengulang SPM secara private but lepas tu dia kahwin. Anak pun dah besar skang nie.


Walaupun SPM aku tak secun mana, tak dapat offer pi mana-mana IPTA pun, aku relaks je. Sebab aku tahu gagal sekali bukan gagal selamanya. Aku bukan gagal pun, cuma tak cemerlang je! Aku sambung naik form 6, then ambil STPM aku jadi best student. he he he. Alhamdulillah, dapat juga gelaran yang aku idamkan. Apapun sampai skang aku masih menyesal, sebab tak pulun habis SPM macam mana aku pulun habis untuk STPM! Serius aku menyesal sangat. Kalau pulun dulu, sure dah dapat ikut jejak abang aku.


Benda pun dah berlalu, aku pun dah masuk U dan dah kerja pun. Tercapai  impian mak ayah aku nak tengok aku masuk U mcm abang sudahlah. Cuma bila dikenang dan setiap kali result SPM keluar, teringat zaman aku dulu. Abang aku punyala bising bila aku hanya dapat pangkat 2 je. Yelah dia hebat, best student daerah lagi. Aku apalah sangatkan.


Itu kisah aku pasal SPM dulu dulu. Untuk adik-adik yang bakal ambil SPM tahun ini atau tahun depan atau tahun depan dan depan lagi, SILALAH BELAJAR RAJIN-RAJIN! Pulun sehabis baik. Supaya tak menyesal dikemudian hari ................................................... macam akak!


Adik-adik yang berjaya dalam SPM 2011, TAHNIAH BUAT KORANG SEMUA! Pada yang kurang berjaya, silalah cuba lagi .... sebab ilmu itu penting untuk kehidupan! Fikir-fikirkanlah. 






CK : Kalau tak sekarang mungkin aku dah jadi lawyer kot ....hahahahah. Nasib baik SPM tak bagus sangat, kalau bagus dah kena tinggalkan mak ayah aku jejauh. #pikir singkat#

6 comments:

  1. Ha, sama zaman dengan akak kot..Hahahhaha. Akak pun baruu jer buat entry pasal result nie. Memang la masa time kita dulu, dapat pangkat 2 tu orang tak perlekeh dah kan....Masa zaman akak lagilah...kalau lulus SPM dah boleh jadik kerani tau.. Kerani zaman dulu kan kira pngkat besarrr... kan..kan... hehehehhehe

    ReplyDelete
  2. kisah masa amik keputasan SPM buat daku paling berdebar. Alhumdulillah berjaya juga

    ReplyDelete
  3. Setiap kali sebut pasal keputusan SPM, Awan mesti jadi sedih. Bukan sebab gagal atau tak cemerlang tapi sebab cita-cita terpaksa dilupakan kerana masalah. Tengok kawan-kawan yang seangkatan di U lagilah rasa nak menangis.

    Ya, gagal sekali bukan bermaksud gagal itu akan menghantui kita selamanya.

    ReplyDelete
  4. @Aziela itu zaman dulu, skang pangkat 2 orang dah tak pandang dah....sipi2 jer

    ReplyDelete
  5. @Awan Biru Jangan sedih dik, kadang2 rezeki kita dtg melalui cara lain. Allah tu Maha Adil

    ReplyDelete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!