Tuesday, May 20, 2014

BISNES

Assalamualaikum ...



Sama macam orang lain, aku kekadang ada juga kehendak untuk berbisnes.Tujuan utama mestilah nak menambah pendapatan sampingan buat pergi spaSebelum ini, aku gigih menerima tempahan buat kuih yang simple dan aku sendiri suke makan. Macam roti jala, roti sosej, popia sardin, popia nestum, popia twisties. Masak ni memang seronok, walaupun penat … tapi bila dapat hasil rasa puas hati sangat. Cumanya kadang tempahan datang tak kena dengan masa. So, suka tak suka aku kenalah tolak orderkan. Buat kuih ni bukan full time, keje dengan gomen je yang full timenye. So, Marilah utamakan mana yang utama okeh.


After kahwin aku dah kurang ambil tempahan buat kuih. Hasben kata kesian tengok aku penat je kadang tu. Kadang aku ambil juga especially dengan kawan-kawan. Tak sampai hati. Dengan kawan-kawan pun ada masanya terpaksa aku tolak order sebab selalu balik kampung mertua. Pasrah. Now, aku banyak buat kuih untuk stok di rumah ajelah. Frozenkan. Cuma 2-3 minggu ni je belum start engine buat kuih frozen. Sibuk.

Dalam buat kuih, sempat juga aku jual Shaklee kat kengkawan. Yang kadang ada mood rajin, kadang mood malas. Yang malasnye nak pi pos laju lah ngepos barang. Walhal poslaju dengan opis sekangkang kera je pun. Dah dasar M besar kan … tak leh buat apa. Hatidan kehendak beriya nak berbisnes, tapi tahap kerajinan kurang. So, janganlah ko mengharap kejayaan yang besar dalam kehidupan ini. Kejayaan dalam bisnes ni hanya untuk orang-orang yang rajin berusaha je. Berdoa dan bertawakal. Kalau tak rajin, sila duduk tepi sikit ye. Bagi laluan kepada yang nak berjaya. Ekekekeke.

Apapun, aku tetap akan berusaha capai impian aku dalam bisnes. Kalau tak sia-sia company yang telah didaftarkan tu. Bukan apa, bisnes ni pekerjaan yang bagi kepuasaan. Pernah merasa jadi peniaga kecil … dan tahu jugaklah selok belok susah payah. Lagipun, aku kan cucu sang peniaga. Nenek aku adalah peniaga kain dan ubat. Heh, jual ubat pun hokeh jugakkan??







P/S :Ini bukan angan-angan, tapi impian yang sedang didoakan untuk jadi kenyataan.

1 comment:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!