Friday, May 16, 2014

SUAMI DAN KERAJINANNYA

Assalamualaikum ....


Hari ini aku lambat masuk office. Buat macam office mak ayah sendiri yek. hu hu hu. Malam tadi tido lewat, plan nak bangun 4.30 pagi untuk masak dan sahur. Tapi hanyut entah kemana. Minggu ni kan minggu puasa aku. Oh, belum cerita lagi la bab puasa dekat korang. Aku dah dapat 3 hari puasa minggu ni. Alhamdulillah. Target nak direct je untuk 5 hari dan Sabtu Ahad tak perlu puasa. Biasalah bila percubaan puasa ini, adalah syaitan yang datang menggoda. Goda bab makanlah. Orang ajak pi bersukanlah. Nak belanja makanlah. Semua ada. Betullah ustaz ustazah cakap, kalau kita nak sesuatu ke arah kebaikan, godaan akan datang dari setiap sudut. Atas, bawah, tepi, kiri kanan ... belakang, semua ada dugaan. Jadi, perlulah bertabah sentiasa dan bersabar. Kuat semangat! Lagipun aku memang dah niat nak puasa sunat untuk bulan Rejab dan Syaaban ni. Sebelum ketibaan Ramadan, baik aku bersedia dulu. Dan ini pulak adalah tahun pertama berpuasa sebagai isteri. Practice make prefect! muahahahahaha. Alhamdulillah, minggu ni aku dapat 3 hari puasa sunat. Boss aku dah pesan, isteri kalau nak puasa sunat kena minta izin suami. Boss aku ni memang lawak, sejak aku kahwin memacam dia nasihat. Kadang merepek je lebih!

Okey dah bab puasa. Intro je tu. Sebenarnya nak cerita bab lain tapi still ada kaitan dengan puasalah. Minggu ni adalah minggu sibuk aku. Stress achik tau! Nak kata minggu ni pun tak juga, sejak 2-3 bulan ni aku memang busy. Nak rehat kadang tak sempat. Dan sejak kahwin aku dah jarang balik keje jam 8 atau 9 malam. Selalunya before 7pm tu aku dah cabut balik dah. Sabtu Ahad pun aku dah jarang OT sangat. Baik dok rumah. Bermanjaan lagi best. ooopsssss. Cumanya bila masuk Mei, aku dah kelam kabut sebab beban keje tetiba jadi luar biasa. Dan Rabu baru ni aku balik keje 8.15 malam. 8.30 malam baru sampai rumah. Kesian hasben dekat rumah sensorang. Sambil buat keje sambil fikir, apalah hasben makan. Mesti dia dah lapar. Tetibanye aku dekat pintu grill rumah, nampak macam kelibat orang dekat dapur. Eh, hasben masak ke? Well, hasben aiollss memang pandai masak, cuma bila dah kahwin nie tugas masak memasak, basuh baju semua aku ambil alih. Hasben aiolls dok depan tv ajelah sambil goyang kaki. But ... but ... tak bermakna dia tak membantu aku. Hasben banyak tolong kemas rumah dengan lipat kain. Kadang dia bebel juga, eh macam dah satu tanggungjawab plak. Isteri plak dok jual ayat, "perkahwinankan satu perkongsian ... kenalah kita sesama berkongsi buat keje rumah!". Hangeeeen je hasben. he he he

Walaupun macam tu, hasben aku ada masa dia memang sangat memahami. Macam aku dah balik keje lambat baru nie, sampai rumah dia dah masak. Siap masak nasi, kemudian buat nasi goreng. Nasi goreng gorjes air tangan si suami! Bila orang lain yang masak, sesekali selera berubah ... terus rasa sedap. Yes, diakui hasben aku memang pandai masak cuma dia dah tak rajin masuk dapur T_T. Dari aku yang diet nasi ni, seminggu sekali je makan nasi itupun kalau balik rumah mertua, kalau tak balik ... memang aku tak akan makan nasi. Aku makan siap bertambah kot. Sedap. Hasben aku kalau dia tengok aku punya nafsu makan semacam, jadi apa jua keadaan dia akan offer aku untuk habiskan. Macam tau tau je. Dia akan makan cukup-cukup kenyang je. Takde terlajak kenyang. Aku plak dah orang lain yang masak kan, gelojoh lah sikit. Macam bertahun tak jumpa makan ... he he he 


Inilah rupa nasi gorengnye. Ada daging. Ada fishcake. Style hasben masak pun tak sama macam aku. Malam tadi rasa macam nak request je nasi goreng camnie. Tapi susah la nak dapat ... tunggu balik keje lambatlah pulak baru dapat nasi goreng sesedap camni. Lelaki sekali tunjuk power masak, terbalik segala perempuan. he he he.

Dan pagi ini, bangun lambat ... hasben juga yang ionkan baju keje aku. Alhamdulillah. Terima kasih yayang. Lebiu sangat! Hasben aku ni rajin bila saat mendesak. Itu yang kadang sukar nak jangka dia nak buat sesuatu atau pun tak kan. Walaupun tak selalu hasben tolong, tapi aku rasa sangat bersyukur. Yelah, aku keje ... dia pun keje. So, bila balik keje sesama penat. Jadi adalah lebih baik sesama bantu membantu untuk meringakan beban keje di rumah. Kadang aku penat sangat, aku tidur je. Dah tak terdaya ... nak buat macam mana. Paksa buat keje kang, pengsan plak. Hospitallah jawabnye! Oleh itu, marilah kita saling bantu sesama suami isteri supaya kita sentiasa sihat dan rasa tenang serta menambah kenikmatan kehidupan rumahtangga. Ewaaaah ... nasihat dari orang yang tak sampai setahun jagung kahwin. Bapakkk poyos!!

Sebulan sekali hasben aku tolong buat kerja rumah, boleh buat aku senyum seminggu. he he he. Isteri biasanya rasa seronok dan bangga bila hasben tolong dia. Tak banyak, sikit pun jadilah! Nak-nak zaman sekarang isteri semuanya bekerjaya, so ... suami amat diperlukan untuk membantu keje-keje di rumah. Alah, tolong lipat kain je. Tolong mop lantai ... yang tak perlu buat selalu tu. Okehlah kan ... kan ... kan ... itu tak bermakna isteri adalah queen control ye. Kang marah plak suami-suami kat luar sana dengan aku. Ampun yek! Aku cuma cerita realiti kehendak hati seorang isteri. Tu je .... jangan marah ok. Not gooooood!

Apapun, saya sayang suami saya. Eh ...!



p/s : Kadang tu ada gak selisih faham pasal keje rumah. Muahahahah gaduh-gaduh sayang.

2 comments:

  1. wah...bgus nye dpt suami yg rjin..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, walaupun x selalu tolong, sesekali suami tolong dah rasa syukur sangat

      Delete

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!