Wednesday, May 14, 2014

MAGGI LAGI

Assalamualaikum ...


Kadang aku rasa pelik dengan hasben. Dia suke je nak makan maggi kari. Tapi bukan maggi yang cepat dimasak sedap dimakan tu. Itu masak 2 minit je. Yang ni lambat masak tapi double super duper sedap dimakan. he he he. Malam tadi lepas balik keje, hasben ajak pi Pasar Borong Selangor (PBS). Dah lama tak ke sana. Aku memang suke biler pi PBS tu. Suke tengok sayur-sayur hijau yang segar-segar. Sampai rasa buntang mata tengok. Lagi satu, rege sayur kat sini murah berbanding dengan Pasar Tani Putrajaya. Lagi berbaloi shopping kat PBS. Duit lebih boleh simpan untuk travel. kikikiki.

Mula tu pi Balaji dulu, borong segala bawang, kentang, suhun, fuchuk, cili boh bagai ... then baru pi kat pasar basah pulak untuk beli sayur dan ikan. As usual, beli barang basah/mentah mesti untuk stok seminggu. Malaslah aku nak ke pasar berkali-kali seminggu. So leceh hokeh! Nak-nak pasar awam Presint 8 yang mahal serbagala tu, lagilah aku tak suke pegi. Mahal dowh ikan, ayam ... sayur ... bak kata bagi aku semua mahal. Boleh bilang dengan jarilah setahun berapa kali aku pi pasar awam Presint 8 tu. Kecuali terpaksa, suka tak suka kenalah pegi juga. Pasar Tani Putrajaya pun mahal jugek barang2nye. Lagipun, PBS dengan Putrajaya bukan jauh sangat pun. Nak kira minyak dengan parking pun masih berbaloi shopping barang mentah/basah kat PBS. Lagi jimat duit! Lagi macam-macam boleh beli.

Balik dari PBS terus pergi Cyberjaya, jumpa adik ipar aku sekejap bagi barang. Pastu borak kejap then terus balik. Sampai rumah dah 10pm. Ikut hati aku nak mandi dan tidur je. he he he. Tapi dah ada suami, ko kenalah isi perut suami dulu. Jangan buat tak nampak plak suami dok depan tv tu. Aku terus masuk dapur nak kemas barang .. terus tanya hasben nak makan ape. Ingat tu malas dah nak masak sebab menu siang tadi pun ada lagi. Tak masak kang, hasben aku tak suke sangat makan makanan dipanaskan semula ni. Kalau boleh dia nak yang fresh je ... yang baru masak camtu. Dah tahu sangat dah pe'el dia.

So, dia request maggi kari. Eh, dia request ke aku yang bagi cadangan yek... dah lupe. he he he. Kalau aku tak bagi cadangan pun hasben aku memang suke je makan maggi kari hujan-hujan nie. Hujan + maggi sup/kari memang dah sinonim dengan hasben aku. Aku bersyukur sangat, memalam biasanya hasben tak pernah lagilah request menu yang susah-susah untuk aku buat. Aku rasa dia pun faham kadang aku penat keje. Apapun, aku juga kena prihatin gak dengan tekak dia. Takkan nak melantak menu simple je memanjang. Sesekali nak gak try buat mee rebus ke ... mee bandung ke ... nasi arab ke (ewaaah cam poyo je nak buat nasi arab nie, walhal tak reti pun!).

[gambar tak memuaskan, guna camera hengpong jerk]

Hasil dinner untuk hasben malam tadi. Maggi kari sotong yang super duper yummie. Siapa lagi nak pujikan kalau bukan diri sendiri. ngeh ngeh ngeh. Curlasss ko, masak maggi kari letak sotong ... telur bagaikan. Manalah tak taksub hasben makan. Siap minta tambah. Makin bam-bamlah hasben achik ... hu hu hu. Aku tak dinner malam tadi. Sebab masa balik keje aku dah bantai makan dulu sebelum pi PBS. Lapaq sangat. So, aku cuma temankan hasben makan ajelah sambil borak kosong. Isteri kena teman suami makan, barulah tak rasa sunyi dia makan sorang-sorang. Echeeeeh ... poyos!!

Sekian cerita perihal maggi .... punyalah panjang lebar. Harap korang takdelah jemu nak baca apa yanga ku sedang merepek nieh. Sama-samalah kita merepek yek. 





p/s : Bila fridge dah penuh dengan bahan-bahan mentah, baru mood nak masak meningkat dengan jayanya! echeeeeh.

2 comments:

Tinggalkan komen di sini ... Terima kasih ;=)

MAKLUMAN : Jangan Tinggalkan Komen Berbentuk URL Link. Komen Berbentuk URL Link Akan Di Delete Bagi Mengelak Blog Ini Dianggap Sebagai "BLOG SPAM" Oleh Pihak Google!